[Produktplassering]

Jod er viktig å få tilført i kostholdet vårt. Gode kilder til jod er melk, hvit fisk, fiskepålegg som makrell i tomat, sild og kaviar. Laks og ørret inneholder lite jod.

Vitamin D får vi blant annet fra fet fisk, som sild, makrell, laks og ørret. Tran, margarin, smør og lettmelk gir også vitamin D .

Jern får vi blant annet fra grønne bladgrønnsaker, kjøtt og innmat, som for eksempel leverpostei og fra grovt brød. Vitamin C fra blant annet frukt, juice og grønnsaker, hjelper kroppen til opptak av jern.

Vitamin C får vi fra frukt og grønnsaker og bør nytes til hvert måltid.

Egg inneholder alt det kroppen vår trenger med unntak av vitamin C.

Grovt brød gir nødvendig fiber og jern.

Konklusjonen til Wenche er å spise allsidig, derfor byr hun på grove hverdagsskiver med sunt og smakfullt pålegg. Hun smører skivene med Plantego, som er et plantebasert margarin.

Grov brødskive smurt med Plantego, legg over grønn salat, leverpostei, syltede rødbeter, persille.

Grov skive smurt med Plantego, kaviar, kokt egg i skiver, toppes med ekstra kaviar og persille eller røkt/gravet laks/ørret.

Grov skive smurt med Plantego, makrell i tomat, finsnittet vårløk, skiver med kokt egg, persille.

Grov skive smurt med Plantego/smør/majones, salatblad, dampet flyndre eller torsk (eller annen hvit fisk), reker, persille/dill, sitron.

Vegetar

Grov skive smurt med Plantego.

Finhakk avokado, tilsett finhakket sjalottløk og smak til med litt olivenolje, sitron, salt og pepper, eventuelt litt sweet chilisaus.

Grovhakk tomater, smak til finhakket hvitløk, finhakket sjalottløk, grovhakket basilikum og smak til med salt og pepper.

Salat, skiver av avokado, tomater og paprika. Dryss med salt, pepper og ringle over litt olivenolje.