I 2012 startet Sigrid Bonde Tusvik og Lisa Tønne opp det som skulle bli Norges mest populære podcast, «Tusvik & Tønne».

Med over 200.000 avspillinger i uka er det åpenbart at lytterne elsker damenes frittalenhet, mens andre er mer kritiske til duoen.

Se God kveld Norge lørdager klokken 21.40 på TV 2 og TV 2 Sumo.

– Den hersens plakaten

I år har det utløst en debatt om hva man kan ytre i en podcast.

I debatten har det blitt trukket frem at podcaster ikke må forholde seg til pressens Vær Varsom-plakat, som er det etiske regelverket for alle redaktørstyrte medier i Norge.

– Så himla langt unna den hersens plakaten er vi da visselig ikke. Det mener jeg virkelig med hånden på hjertet. Det er å overdramatisere, hevder Tønne.

– Ja, vi er i et landskap hvor presse ikke kan være, men likevel så er det ikke så ville tilstander i Norge at vi hadde måttet lagt ned podcasten om vi måtte forholde oss til Vær Varsom-plakaten. Det hadde gått helt fint, fortsetter hun.

Likevel synes de begge at det er fint med en debatt.

– Det er kjempefint at det blir en debatt. Det er helt topp. Men jeg tror også det er skapt et bilde av oss som ikke er helt rettferdig.

3,2 millioner kroner

Duoen kan i dag livnære seg av å slarve i mikrofonen. I andre halvår av 2018 hadde de nesten fem millioner avspillinger, og i fjor hadde Tusvik og Tønne en omsetning på 3,2 millioner kroner. Ifølge Adlink er det en dobling fra 2017.

– Det er ikke så viktig egentlig. Selv om det er veldig hyggelig å tjene penger på podcasten, så er det noe med at du ikke må bli så drevet av annonsepengene at det bare dreier seg om å tjene penger, sier Tusvik.

For damene sier de ikke reklamerer for hva som helst.

– Vi kan jo ikke si ja til alle, hvis vi kjenner inni oss at «det her stritter mot alt vi står for», så takker vi nei til annonsørene. Så strekker vi oss lengre noen steder, men aldri slik at det gjør vondt i magen. Da dropper vi de pengene, fortsetter Tønne.

En eksplosjon

Det har vært en eksplosjon av norske kjendiser som har havnet på podcast-kjøret det siste året.

Ifølge Arne-Inge Christophersen, markedsanalytiker og medieekspert, er det nå lettere å nevne de som ikke har en podcast.

Christophersen mener det ikke er et marked for alle de skravleglade kjendisene i vårt ganske land.

– Økonomisk er det ikke det. Og det markedet er veldig beskjedent for øyeblikket. Det er en skog av mange som har relativt beskjedne nedlastninger, og så er det noen få som har ganske mange, sa Christophersen til God kveld Norge i forrige uke.