– Trengte Norge enda en ny podcast?

– Nei, overhodet ikke. Dette er Norges mest unødvendige podcast, samstemmer Mads Hansen og Erik Solbakken.

Duoen er nemlig de siste i rekken til å hive seg ut på podcast-kjøret.

Kun det siste året har kjente personer som Tore Sagen, Petter Stordalen, Erlend Elias, Ida Fladen, Jan Thomas, Einar Tørnquist, Stian Blipp, Tore Petterson, Morten Ramm og Sophie Elise – for å nevne noen – kastet seg på trenden.

– En eksplosjon

Arne-Inge Christophersen, markedsanalytiker og medieekspert, forteller til God kveld Norge at det har vært en eksplosjon.

Se God kveld Norge lørdager klokken 21.40 på TV 2 og TV 2 Sumo.

– Alle kjendiser, alle som har en ytring eller en eller annen status, de må ha en podcast. Det er lettere å begynne å nevne de som ikke har det, sier han.

Christophersen mener det ikke er et marked for alle de skravleglade kjendisene i vårt ganske land.

– Økonomisk er det ikke det. Og det markedet er veldig beskjedent for øyeblikket. Det er en skog av mange som har relativt beskjedne nedlastninger, og så er det noen få som har ganske mange.

– Tusvik & Tønne er fyrtårnet

En av Norges største podcast-suksesser er signert to kvinner. Sigrid Bonde Tusvik og Lisa Tønne var tidlig ute med podden «Tusvik & Tønne», og kan i dag livnære seg av å slarve i mikrofonen.

I andre halvår av 2018 hadde duoen nesten fem millioner lyttinger, og i fjor hadde de en omsetning på 3,2 millioner kroner. Ifølge Adlink er det en dobling fra 2017.

– De er eksepsjonelle, og de har vært fyrtårnet. Og det er klart at det ikke bare er podcasten som gir utkom for dette. De har jo solgt noen billetter når de har vært på scener rundt om i landet, sier Christophersen.

– Dette er ytterpunktet, og det er noen millioner kroner. Så det er ikke så mye i et marked på 20 milliarder kroner, som er annonsemarkedet i Norge.