Foreldre raser mot klesbutikk

TV 2 hjelper deg: Klesbutikken Name it lokker med Fortnite-klær til barn ned i 6 år. Men spillet har 12 års aldersgrense. Nå reagerer flere foreldre.

«Er barnet ditt gal etter Fortnite? Det er vi også, derfor har vi laget disse Fortnitestilene så barnet ditt kan ha det riktige gamingutstyret for å få victory royale».

FORTNITE-KLÆR: Dette nyhetsbrevet har fått foreldre til å reagere.
FORTNITE-KLÆR: Dette nyhetsbrevet har fått foreldre til å reagere.

Slik starter nyhetsbrevet fra klesbutikken Name it, som selger barneklær. Det har fått flere foreldre til å reagere.

Se TV 2 hjelper deg på TV 2 torsdag klokken 20.30 eller på TV 2 Sumo

– De legger jo opp til at barnet mitt skal ha riktig gamingutstyr, men barnet mitt som er syv år, skal ikke spille Fortnite. Han har ikke lov å spille Fortnite, sier Jeanette Hallan Carlsen som er mor til Mikkel (7) og Casper (11).

Kjenner på spillepress

Fortnite er et gratis onlinespill med en aldersgrense på 12 år. I spillet er man på en øy, som gradvis krymper, mens man må skaffe ressurser og våpen. Målet er å skyte motstanderne og være den siste som overlever. Du kan spille alene, eller være på lag med andre online.

Grafikken er tegneserie-aktig og det er ikke blod eller gørr, derfor er aldersgrensen også såpass lav. Spillet har hatt enorm suksess og har flere millioner brukere. I spillet er det også ulike dansebevegelser som har blitt populære blant unge. Også blant de som ikke spiller dataspillet.

BOKSTAVER OG FIGURER: Slik ser noen av klærne fra Name it sitt sortiment ut. Barne- og ungdomspsykiater Melanie Ekholdt sier slike klær påvirker unge i stor grad. FOTO: Mariann Habbestad.
BOKSTAVER OG FIGURER: Slik ser noen av klærne fra Name it sitt sortiment ut. Barne- og ungdomspsykiater Melanie Ekholdt sier slike klær påvirker unge i stor grad. FOTO: Mariann Habbestad.

Presset om å få lov til å spille før man når aldergrensen er derfor mange steder svært høyt. Det fikk Casper Hallan (11) kjenne på.

– Jeg følte meg utenfor. Jeg syntes det var litt dumt, fordi de andre guttene som fikk lov til å spille snakket om masse rart jeg ikke skjønte. Jeg skjønte ikke hva de snakket om, sier han.

Til jul i fjor fikk han til slutt lov, selv om han fortsatt er et år for ung.

– Det var så mange andre som spilte. Det ble vanskelig å holde igjen, sier Jeanette Hallan Carlsen.

At Name it nå både selger og markedsfører klær med Fortnite på, syns hun øker presset for de som er for små ytterligere.

Har stor påvirkningskraft

Klærne har både figurer og kun skrift på seg, og selges helt ned i størrelse seks år. Carlsen er ikke den eneste som reagerer. TV 2 hjelper deg har snakket med flere foreldre som har reagert på nyhetsbrevet fra Name it. Det gjør også Barnevakten.no, som gir råd om barns mediebruk.

– Fortnite er på mange måter et av de mest suksessrike dataspillene noensinne, eller hvert fall veldig lenge. Spesielt i de yngre aldersgruppene, fordi det har fått en aldersgrense som er så lav som 12 år. Men det er et voldelig skytespill.

Han mener det er problematisk at Name it har laget klær med Fortnite på til så små barn.

Fordi så små barn faktisk ikke skal spille dette spillet. Hvorfor skal de gå med klær som assosieres med et spill som de i utgangspunktet ikke bør spille? Det gjør det vanskeligere for foreldre å si nei til spilling av det spillet. Man inkluderer noen i denne spillkulturen som ikke hører hjemme der.

Klærne fra Name it har både figurer og kun bokstaver på seg. Barne- og ungdomspsykiater Melanie Ekholdt kjenner godt til Fortnite. Hun mener klær har en stor påvirkningskraft.

– Vi mennesker er egentlig laget for å bli påvirket av bilder og symbolikk og farger. Og syv-åtte-åringer blir veldig påvirket av det visuelle, mer enn ord, sier hun.

Hun sier at når barn har på seg klær som refererer til spillet, vil det bli en konstant blir påminner for de rundt.

– De får veldig, veldig lyst til å spille og gå inn i den verden. For de er det her et direkte sug inn til spillverden, sier hun.

Mener det er markedsføring direkte til barn

Ekholdt mener klærne blir en markedsføring for spillet direkte til barn.

– Jeg lurer på om de har tenkt over hvordan det er for en 7-8 åring å se den t-skjorten og ha den på seg. Jeg tror rett og slett ikke de har tenkt over hva de gjør. Og det de gjør er markedsføring direkte til barn. Og ikke markedsføring av hva som helst men faktisk et avhengighetsskapende spill som er laget til barn over 12 år.

Hun mener bedrifter bør føle et samfunnsansvar og heller stå sammen med foreldrene om å minske spillepresset.

Barnas hus trekker klærne

Fortnite-klærne fra Name it selges også hos Barnas Hus. Også de i størrelse helt ned til 6 år. Etter at TV 2 hjelper deg tar kontakt trekker de klærne fra sine butikker.

– Vi ønsker ikke å selge disse klærne, derfor har vi tatt dem bort. Vi hadde fem produkter i vår nettbutikk, de har vi tatt bort. Vi ønsker ikke å selge disse klærne, sier administrerende direktør Lasse Erik Moen.

– Hvorfor velger dere å gjøre dette nå?

– Da vi ble gjort oppmerksomme på det, var vi enige i kritikken. Vi er Norges ledende barneutstyr-kjede, og vi ønsker å selge trygge og sikre produkt. I denne sammenhengen syns vi ikke at det å utøve press via disse produktene er noe særlig, derfor velger vi å ta de bort, sier Moen.

Selskapet bak Name it heter Bestseller. I en e-post til TV 2 hjelper deg sammenligner de Fortnite med blant annet Spiderman og Batman-produkter, som kommer fra filmer med for eksempel 15-årsgrense.

«Det er på ingen måte vår hensikt å oppfordre barn under 12 år til å spille Fortnite-spillet».

Videre skriver de:

«Vi respekterer samtidig, at ikke alle har den samme oppfattelsen av Fortnite som oss. Foreldre står fritt til å velge om de ønsker at deres barn skal være en del av universet gjennom kjøp av våre produkter».

Carlsen er skuffet over at ikke Name it vil slutte å selge klærne.

– Jeg hadde jo kanskje håpet at en seriøs aktør, som ønsker å rette seg mot barn og foreldre, hadde tatt et standpunkt. At "Det her er faktisk ikke lovlig for den kundegruppen vi henvender seg til, kanskje vi ikke skulle gjort det."

Lik TV 2 Underholdning på Facebook