Over 500.000 nordmenn røyker fremdeles sigaretter i 2019. Til neste år blir det trolig lovlig med e-sigarett med nikotin i Norge. Dette kan bidra til at stadig flere vil vurdere å stumpe røyken til fordel for e-sigaretten, som har langt færre skadevirkninger. Dette har allerede skjedd i England, der e-sigarett anbefales som en røykesluttmetode.

EKSPERT PÅ UVANER: Spesialist i klinisk psykologi, Dr. Philos. Jon Haug.
EKSPERT PÅ UVANER: Spesialist i klinisk psykologi, Dr. Philos. Jon Haug.

Spesialist i klinisk psykologi Jon Haug, er ekspert på hvordan man kan bryte en uvane. Han gir tips til Hilde Elisabeth Dyrseth (58) som har røykt 15 sigaretter daglig siden hun var 13 år.

Vanens makt

Han deler opp avhengigheten i to. Den fysiologiske avhengigheten til nikotinen, og den psykologiske siden, som er knyttet til vane og vanemønster.

– Vaner er noe vi innarbeider på veldig mange områder i hverdagen. Man sier kanskje at 40-50 % av handlingene vi utfører er styrt av vaner.

Se Helsekontrollen, torsdag kl 22.10. (NB! Nytt sendetidspunkt pga håndballkamp!)

De innarbeidede vanene våre er automatiserte, slik av vi slipper å tenke så mye på alt vi gjør, mener eksperten. Sigarettrøyking blir en del av dette vanemønsteret.

– Vi trenger ikke å bestemme oss for å røyke, for den er innarbeidet i vanene, da blir det et mønster. Vi bruker gjerne begrepet vanens makt. Det er det vi kjenner når vi skal slutte, her er det et eller annet som har makt over meg, tilføyer Haug.

RØYKESLUTT: Hilde Elisabeth Dyrseth fra Horten har byttet den vanlige sigaretten med e-sigarett. Foto: Åshild Amland.
RØYKESLUTT: Hilde Elisabeth Dyrseth fra Horten har byttet den vanlige sigaretten med e-sigarett. Foto: Åshild Amland.

Koble fra sigaretten

Hvis man først har bestemt seg for å slutte er det viktig å følge opp bestemmelsen om å slutte. Dermed må røyken kobles fra de situasjonene man er vant til å ta en sigarett. Eventuelt må sigaretten erstattes med noe annet. Dette har mer med psykologi å gjøre enn selve nikotinen, mener Haug.

– Du ser for deg at når du kommer hjem fra jobb, eller skal på fest, de situasjonene kan du lage deg forestillinger og tanker om. For de kommer, advarer han.

Håndtere røykesuget

Psykolog Jon Haug har et råd til alle som som kjenner på suget etter røyk – etter at de har tatt beslutningen om å slutte.

– Straks det kommer en tanke, eller et bilde om en fremtidig situasjon, hvor røyken pleier å være med, så skal du prøve å kjenne etter. Akkurat nå, trenger jeg sigaretten nå? Kan jeg ha det sånn som jeg har det akkurat nå, råder han.

Sprakk

Dyrseth har prøvd e-sigarett som erstatning for sin vanlige røyk i åtte uker. I løpet av denne perioden innrømmer hun at hun har falt for fristelsen til å røyke vanlig sigarett en del ganger.

I likhet med psykologen tror hun også at den psykiske delen av avhengigheten er sterkest.

– Jeg tror kanskje ikke det er så sterkt sug. Det er det man er vant til å gjøre. Det er vanene og rutinene som er det vanskeligste, sier Dyrseth.

Selv tror hun at e-sigarett er fint å bruke som røykesluttmetode i en overgangsfase. Likevel er det mest i hodet det sitter, mener hun.

– Du må på en måte være helt klar i hodet på at nå har jeg ikke lyst til å røyke lenger. Så tror jeg egentlig ikke det er noe problem å bytte ut vanlig røyk med damp, for det er jo godt, avslutter Dyrseth, som håper og tror hun er ferdig med både vanlig sigaretter og e-sigarett til sommeren.​​