avslørt av en rekke stikkprøver:

Alle taxisjåfører er pålagt å stille deg ett spørsmål – men ingen gjorde det

TV 2 hjelper deg: Du har rett på å få en forhåndspris på taxituren din. Men TV 2 hjelper degs undersøkelse viser at de færreste faktisk tilbyr det.

I fjor sommer ble det innført en ny regel for drosjenæringen i Norge, som skal gjøre det enklere for kunder å vite hva taxituren kommer til å koste.

Nå skal alle taxikunder uoppfordret få et pristilbud på taxituren før turen starter. Når man ankommer destinasjonen skal man kunne velge mellom førprisen og taksameterprisen. På denne måten skal kundene enkelt få oversikt over hva en tur kommer til å koste.

TV 2 hjelper deg har tatt stikkprøver av de tre største drosjeselskapene i Oslo for å se om man faktisk får en forhåndspris på turen.

Skal gi bedre informasjon

– Regelen ble innført for å gi bedre prisopplysninger til de som bruker drosje, sier avdelingsdirektør i Forbrukertilsynet, Jo Gjedrem.

Forbrukertilsynet har lenge jobbet for at taxikunder skal få god prisinformasjon, og i juni 2018 ble regelen om forhåndspris innført.

Jo Gjedrem i Forbrukertilsynet sier at forhåndspris-regelen skal gi bedre prisinformasjon. Foto: TV 2 hjelper deg
Jo Gjedrem i Forbrukertilsynet sier at forhåndspris-regelen skal gi bedre prisinformasjon. Foto: TV 2 hjelper deg

– Da er regelen sånn at man som kunde ikke skal trenge å gjøre noen ting. Når du setter deg i drosjen skal sjåføren gi et pristilbud, sier Gjedrem.

Følger ikke regelen

TV 2 hjelper deg har tatt til sammen tolv stikkprøver av Oslo Taxi, Christiania Taxi og Norgestaxi. Ingen av selskapene ga uoppfordret en forhåndspris på noen av turene. Dette synes Forbrukertilsynet er for dårlig.

– Det synes jeg er veldig alvorlig. Regelverket har virket en god stund, og det er all grunn til å tro at drosjeselskapene kjenner til dette. Å unnlate å gi forbrukerne en sånn opplysning som de har bruk for er for dårlig, sier Gjedrem.

Norgestaxi skriver i en e-post at selv om de gjerne skulle vært foruten denne saken, er dette en god anledning til å oppfriske rutinene deres, slik at informasjonen gis hver gang.

Vil ikke gi forhåndspris

Heller ikke da TV 2 hjelper degs reportere ba spesifikt om å få forhåndspris på taxituren fikk de det hos Christiania taxi eller Norgestaxi.

– Dette har det gått ut informasjon om, og når du jobber med drosje og ikke har fått med deg et så sentralt regelverk er det rett og slett for dårlig, sier Gjedrem.

Christiania Taxi skriver i en e-post at de er enige i at dette ikke er godt nok.

– Vi har en egen app hvor fastprisen skal fremkomme og som sjåførene skal bruke for å informere kundene om pris, sier driftssjef i Christiania Taxi, Sohail Asraf.

Norgestaxi sier at de nå har bestilt en endring av taksameter-softwaren som skal løse dette.

– Inntil det er på plass må sjåføren gi fastprisinformasjon til kundene ved reisens start, sier administrerende direktør i Norgestaxi, Dag Kibsgaard-Petersen.

Oslo Taxi var det eneste selskapet som ga en forhåndspris på taxituren, men det kom først etter at TV 2 hjelper degs reporter selv ba taxisjåføren om det. Dette er ikke godt nok, ifølge Forbrukertilsynet.

Tone Tufte, kommunikasjonsrådgiver i Oslo Taxi, sier at kundene skal få et maxpristilbud av sjåføren uoppfordret. Men at dette kun gjelder når man bestiller taxi på gata, og ikke når man ringer og bestiller.

Tone Tufte i Oslo Taxi sier at deres kunder skal få tilbud om forhåndspris. Foto: TV 2 hjelper deg
Tone Tufte i Oslo Taxi sier at deres kunder skal få tilbud om forhåndspris. Foto: TV 2 hjelper deg

Oslo Taxi mener at når TV 2 hjelper deg ringte og bestilte taxi, skulle man ha oppgitt hvor man skulle for å kunne få et pristilbud av taxisentralen.

– Det er taxisentralen og ikke sjåføren som har ansvar for dette, sier Tufte.

Dette er Forbrukertilsynet uenig i. De sier til TV 2 hjelper deg at kunden skal få et pristilbud enten hos taxisentralen eller hos taxisjåføren når man forteller hvor man skal. TV 2 hjelper deg fikk ikke et pristilbud av noen.

– Når denne forskriften ble endret med to dagers varsel var det ikke standard i våre biler med et taksametersystem som kunne regne ut dette for sjåførene. Det vil si at sjåførene våre har måtte sitte med mobilen sin og regne ut dette selv og legge det manuelt inn i taksameteret, sier Tufte.

Oslo Taxi sier at de fleste av dere taxier vil få systemet på plass i løpet av noen uker. De sier også at siden de er uenig med Forbrukertilsynet i hvordan regelverket skal tolkes, vil de nå kontakte myndighetene for å få klarhet i dette.

Dette bør du gjøre

Dersom man ikke får et pristilbud uoppfordret av drosjesjåføren, anbefaler Jo Gjedrem i Forbrukertilsynet at man selv ber om det.

– Dersom man ikke orker å diskutere der og da, så kan man klage til sentralen eller klage til Forbrukertilsynet.

Gjedrem sier at det er bra dersom forbrukerne klager, slik at regelverket kommer ordentlig på plass.

Lik TV 2 Underholdning på Facebook