Ble REDDEt AV NØDETATENE:

Borettslaget nekter å hjelpe Karin med ny dør

TV 2 HJELPER DEG: Brannvesenet måtte smadre døren for å redde Karin (64) som lå skadet hjemme. Borettslaget nekter å hjelpe henne med å erstatte døren. Nå får hun hjelp fra uventet hold.

Gaffateipen på døren inn til Karin Irene Johansen sin leilighet vitner fortsatt om den dramatiske hendelsen som skjedde for snart to måneder siden.

– Jeg hadde prøvd å ringe moren min flere ganger i løpet av dagen. Jeg fikk ikke noe svar, så jeg ble bekymret for henne, forteller Linda Marie Johansen (39).

Da datteren reiser ut til sin mor og ser at det er mørkt i leiligheten, blir hun enda mer bekymret.

– Mamma pleier aldri å ha det mørkt hjemme, sier hun.

Se TV 2 hjelper deg på TV 2 torsdager klokken 20.00 eller på TV 2 Sumo.

Ringer etter hjelp

Linda har egen nøkkel til leiligheten, men har den ikke med seg da hun kommer rett fra jobb. Heldigvis slipper naboen henne inn i oppgangen. Da hun kommer frem til døren og ringer og banker på, er det ingen som svarer.

– Så jeg roper inn gjennom nøkkelhullet i døren og hører henne der inne, forteller hun.

– Jeg spør hva som har skjedd, og hun sier at hun har falt og at hun ikke kommer seg opp, så jeg ringer 113, fortsetter Linda.

Må bryte opp døren

Nødetatene må bruke to brekkjern for å få opp døren. De får melding klokken 19.27 og er inne i leiligheten knapt ti minutter senere.

– Da fant vi mamma liggende her på kjøkkengulvet. Hun hadde falt og slått hodet i veggen. Etter at de hadde undersøkt litt nærmere, så mistenkte de også brudd i hoften.

Linda forteller at moren var desorientert.

– Jeg estimerer at hun hadde ligget der i cirka 12-14 timer, så hun hadde jo hverken fått mat eller drikke. Det var et ubehagelig syn å se henne slik, forteller Linda.

Det var brudd i hoften og moren ble operert på Ahus. Hun har nå kommet hjem, men er fortsatt preget av hendelsen.

Lettelse å bli funnet

– Plutselig lå jeg bare på gulvet. Besvimte, og da vet jeg ikke hvor lenge jeg var borte. Så kom jeg til bevissthet og så meg rundt og så kjente jeg meg ikke igjen og så forsvant jeg inn i bevisstløshet igjen, forteller Karin.

– Det var veldig vanskelig. Jeg visste ikke hvor jeg var. Jeg skjønte ikke hva som hadde hendt heller. Jeg synes at det tok veldig lang tid, men når man ligger sånn og venter så tar det lang tid. Det var en lettelse at det kom noen og hentet meg, sier hun.

Takknemlig for nødetatene

Både mor og datter er svært takknemlig for innsatsen fra nødetatene.

– Jeg får ikke rost ambulansetjenesten og brannvesenet nok, sier Linda.

– Det er helt sikkert. Hadde vi ikke hatt dem så vet jeg ikke hvordan det hadde gått, legger hennes mor til.

– Jeg tør jo ikke å tenke på hva som kunne vært utfallet hvis hun hadde blitt liggende lenger enn det hun faktisk ble, sier datteren.

Hvem skal erstatte døren?

Da det hadde gått bra med moren, prøvde datteren å finne ut hvem som kunne erstatte den ødelagte døren.

TEIPET IGJEN: Døren inn til Karins leilighet er i dag teipet igjen med gaffateip.
TEIPET IGJEN: Døren inn til Karins leilighet er i dag teipet igjen med gaffateip.

– Dagen etter så tok jeg kontakt med innboforsikringen til mamma for å sjekke om de dekket skaden på døren, forteller Linda.

– De forteller meg at siden mamma bor i et borettslag og har en andelsleilighet, så er det forsikringen til styret og borettslaget som skal dekke skaden, sier hun.

Ulike tilbakemeldinger

Linda kontakter styreleder i A/L Løvenstad Borettslag som består av 366 leiligheter. Da får hun et svar på SMS om at skaden dekkes mot en egenandel på 6000 kr som beboer må betale. Men snart får hun en kontrabeskjed av styreleder.

– Vi har sett på det og det dekkes ikke, var beskjeden Linda fikk.

– Så jeg bestemmer meg for selv å kontakte forsikringsselskapet som styret har for å høre hva som er tilfellet, forklarer Linda.

Men styreleder vil ikke en gang fortelle hvilket forsikringsselskap borettslaget bruker, så Linda må finne det ut via en bekjent i borettslaget.

– Så jeg kontaktet forsikringen som først bekrefter til meg på generelt grunnlag at når nødetatene bryter seg inn, så dekkes det, sier datteren.

Fra styret i borettslaget får hun derimot klar beskjed om at det ikke dekkes.

Viser til vedtektene

Styret viser til vedtektene der det står at andelseier selv skal betale for utskifting av dør. De mener at å melde inn skadesaken til Karin vil være et brudd på vedtektene som praktiseres strengt.

– Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor styret ikke vil melde inn den saken for mamma når forsikringen sier at de vil dekke det på generelt grunnlag, sier Linda.

Styret har misforstått

Det skjønner heller ikke advokat Ola Fæhn i Forbrukeradvokaten.no.

– Nei, her ser vi et typisk eksempel på at styret har misforstått. Fordi det som står i vedtektene har jo ingenting med hva forsikringsvilkårene sier om hvem som skal dekke denne døren, forklarer Fæhn.

– I sånne misforståelser som det, så skjer det dessverre at styret ikke gjør jobben sin. De skal jobbe for beboernes interesser og i stedet så blir de motarbeidende mot beboeren her. Veldig uheldig og kan faktisk føre til at de som sitter i styret kan komme i erstatningsansvar, sier Fæhn.

Advokat Claus Arvesen i L/A Løvenstad Borettslag skriver til TV 2 Hjelper deg at «problemstillingen er mer sammensatt...” og ”det bestrides uansett at styrets handlemåte er ansvarsbetingende”.

En tung tid

For Karin og Linda har det vært en svært vanskelig tid. Karins mann gikk bort 11. august og etter lang tids sykdom. Midt i sorgen kom det en høy regning for begravelsen.

– Sparepengene gikk jo til å dekke begravelsen, sier datteren.

– Og da skal det noe til å skifte dører og litt av hvert, fortsetter hennes mor.

– Det er penger vi ikke har, sier datteren.

Vedlikehold eller nødsituasjon

Styrelederen ønsker ikke å møte TV 2 Hjelper degs reporter til TV-intervju. Men i en telefonsamtale, der vi understreker at det i denne saken ikke er snakk om vedlikehold, men om en nødsituasjon, svarer hun dette:

«Vi har mange nødsituasjoner. Vi må forholde oss til lover og regler. Vi kan ikke… Ikke spill på at det er nødsituasjon! Her er det hvem som skal betale, det er det det går på…så bruker dere at det er nødsituasjon.»

I ettertid mener styrelederen at denne uttalelsen er tatt ut av sin sammenheng.

GLADE: Karin og Linda er glade over at morens innboforsikring nå vil dekke en ny dør for opptil 40.000 kroner.
GLADE: Karin og Linda er glade over at morens innboforsikring nå vil dekke en ny dør for opptil 40.000 kroner.

Skaden hadde blitt dekket

Styrets advokat bekrefter at den ødelagte døren til Karin hadde blitt dekket av forsikringen. De vil likevel ikke melde inn skaden til forsikringsselskapet, men endrer seg noe.

«Styret ser imidlertid at det i et tilfelle som dette kan virke urimelig at andelseieren selv må dekke kostnaden til ny dør,» skriver advokaten i en e-post.

Styret vil foreslå å endre vedtektene på neste generalforsamling.

– Jeg tenker at det er veldig urettferdig. Vi betaler jo husleie for hva, hvis det ikke er for å få det det dekker? Jeg skjønner ikke det. Hva er vitsen med å ha forsikring da, spør Karin.

Hjelp fra uventet hold

TV 2 hjelper deg gir seg likevel ikke og snart tar saken en uventet vending. Vi drar for å informere Karin og Linda om siste nytt.

– Vi har altså fått vite at innboforsikringen vil dekke en ny dør for opptil 40.000. Hva synes du?

– Det synes jeg er enestående, sier Karin.

– Så da har det ordnet seg uansett, spør datteren.

– Det har det? Åååh…det har det, sier hun.

Får en ny dør

Det er altså Karins eget forsikringsselskap Fremtind som nå endrer sin praksis.

- Etter at TV2 hjelper deg kontaktet oss i forbindelse med denne saken har vi sett på vår oppgjørspraksis i slike tilfeller. Vi har nå bestemt at vi endrer vår oppgjørspraksis og dekker bygningsskader når nødetater må bryte seg inn med bakgrunn i liv og helse, sier kommunikasjonssjef Simen Rudi i forsikringsselskapet Fremtind.

Fremtind vil nå dekke bygningsskader i lignende saker mot en mindre egenandel der nødetater må bryte seg inn. Karin vil være den første som får skaden dekket.

Lik TV 2 Underholdning på Facebook