Vi nordmenn er i verdenstoppen i kaffedrikking. Men langt fra all kaffe er sunt for hjertet. Helsekontrollen har analysert og funnet ut hvilke kaffetyper du bør droppe.

I snitt heller vi nordmenn i oss nesten 3 kopper kaffe hver dag, totalt 12 millioner kopper daglig, og for mange er morgenkaffen hellig.

Se undersøkelsen i Helsekontrollen på torsdag kl 20:00 eller på TV 2 Sumo

Hjemmedrikk

Daglig leder i Norsk kaffeinformasjon Marit Lynes, mener kaffe er sosial olje i det norske samfunnet.

– Det har vært en viktig hjemmedrikk som vi har servert gjester helt siden 1800-tallet.

Men skjult i kaffebønnene finnes det noen fettstoffer som ikke er så gunstige.

Disse fettstoffene øker kolesterolnivået i blodet, og høyt kolesterol øker faren for blant annet hjerteinfarkt.

Helsekontrollen har analysert seks ulike kaffevarianter for å finne ut hvilken som inneholder mest og minst fettstoffer: Filterkaffe, kokekaffe, presskannekaffe, espresso, maskinkaffe og Nespresso.

Se resultater nederst i saken

Disse mengdene ble testet:

  • Presskanne: 1,5 dl
  • Kokekaffe: 1,5 dl
  • Filterkaffe: 1,5 dl
  • Espresso 0,3 dl
  • Nespresso: En Ristrettokapsel per kopp
  • Kaffemaskin: ca 1,2 dl

Vi lagde tre kopper av hver bryggemetode, og regnet ut gjennomsnittlig fettstoffmengde.

– Fettstoffene i kaffe har en forbausende kraftig effekt på kolesterolnivået, sier ernæringsprofessor Christian Drevon.

Presskanne er verst

Han mener alle bør kjenne sitt kolesterolnivå.

– Alle bør være opptatt av det, enten man er frisk eller syk, fordi det har så stor betydning for helse generelt og særlig for hjertehelse.

I Helsekontrollens undersøkelse er det presskannekaffe som kommer dårligst ut. Analysen, gjort av analyselaboratoriet Vitas, viser at kaffen inneholder 7 milligram fettstoff per kopp. Espresso har også mye fettstoff, med 4,1 milligram per kopp. Kokekaffen i testen har 2,6 milligram fettstoff.

ANALYSE: Seniorforsker ved Vitas, Alf Terje Andresen forbereder kaffeanalysen sammen med programleder Marte Spurkland. Foto: Une Marvik Hagen
ANALYSE: Seniorforsker ved Vitas, Alf Terje Andresen forbereder kaffeanalysen sammen med programleder Marte Spurkland. Foto: Une Marvik Hagen

– Kokekaffe, presskanne og espresso er karakterisert ved at de ikke fjerner alle kaffegrutpartiklene med kaffefett, sier Drevon.

Desidert minst fettstoffer er det i filterkaffen. Der viser analysen bare 0,08 milligram per kopp.

– Dropp disse

– Filterkaffen blir filtrert under prosesseringen, og det tar ut partikler som binder kaffefettet, forklarer ernæringsprofessoren.

– Burde vi kutte ut presskannekaffe?

– Jeg vil si at presskanne, kokekaffe og espresso er gammeldagse i betydningen helsebevissthet og kaffe, og derfor bør man velge de andre typene. Alle bør egentlig gjøre det, og spesielt de som har høye nivåer av kolesterol i blodet sitt.

Norsk kaffeinformasjon er ikke enig i at espresso, kokekaffe og presskannekaffe er gammeldagse. De sier i tillegg at konsumet av disse kaffetypene utgjør en svært liten andel av den totale kaffedrikkingen i Norge.

RESULTATER: Så mye fettstoff er det i de ulike bryggemetodene, per kopp. Grafikk: Eli Gundersen
RESULTATER: Så mye fettstoff er det i de ulike bryggemetodene, per kopp. Grafikk: Eli Gundersen