Test av luksus-elbiler:

En ny konge på haugen

TV 2 hjelper deg: – En komfort som overgår det meste som triller på fire hjul.

Vi har testet nye Audi e-tron mot Tesla Model X og Jaguar i-pace. Kan noen av utfordrerne true Tesla som kongen blant elektriske suv’er?

Sammen med Brooms bilekspert Benny Christensen har vi kjørt bilene både på vanlig vei og på Icedrive sin bane på Golsfjellet. Vi har gått bilene etter i sømmene både inn- og utvendig og også gjort en test av forbruk. På den islagte banen fikk vi virkelig prøvd bilenes vinteregenskaper.

Vi setter oss først inn i den som vi har ventet lengst på, Audi e-tron.

Se TV 2 hjelper deg på TV 2 torsdager klokken 20.30 eller på TV 2 Sumo

Forskjellige kjøreegenskaper

– Audi e-tron oppleves som en særdeles stille og komfortabel bil, sier Benny Christensen.

Audien ligger fjellstøtt rundt svingene på det islagte vannet.

<span style="font-family: HelveticaNeue-Light, Helvetica, Arial, sans-serif; font-size: 14px; font-style: normal; font-variant-ligatures: normal; font-variant-caps: normal; font-weight: 300;">Audi e-tron: Firehjulsdriftsytemet Quattro imponerer. Foto: Glenn Aaseby.</span>
Audi e-tron: Firehjulsdriftsytemet Quattro imponerer. Foto: Glenn Aaseby.

– Audi har lagt mye jobb i å utvikle Quattro-systemet, dette er kanskje det beste firehjulsdriftsystemet på noen elbil i dag, sier bileksperten.

Den mindre Jaguaren oppleves annerledes enn Audien.

– Denne bilen er hardere oppsatt i fjæringa enn Audien, så du har ikke samme komforten her, sier Benny.

Jaguaren er minst og lettest og den er morsom når vi ikke akkurat sparer på strømmen rundt svingene på isbanen.

Rask: Jaguar i-pace. Foto: Ørnulf Riisnæs
Rask: Jaguar i-pace. Foto: Ørnulf Riisnæs

– Jaguaren er den raskeste bilen i testen, dette kjører fletta av det meste, gliser Benny og retter ut høyrebeinet.

Kjøreegenskapene til Tesla Model X er allerede godt dokumentert i bilpressen, men dette er første gang vi sammenligner den direkte mot Audi og Jaguar. Forskjellene kommer tydelig fram.

– I Tesla snakker vi komfort framfor sport. Det er en stor suv hvor man sitter høyere og det merkes godt i svingene, sier Christensen.

Dyr design

Dette er kostbare biler. De finnes i rimeligere utgaver enn de vi kjørte, men alle bilene i testen koster rundt 800.000 kroner. Går du helt bananas når du krysser av på utstyrslista stiger prisen enda mer. Og legger du en snau million på bordet vil du gjerne ha en bil som ser ut som en million også.

Typisk Audi-design

Rent og ryddig i Audi. Foto: Glenn Aaseby
Rent og ryddig i Audi. Foto: Glenn Aaseby

Audi byr ikke på noen overraskelser hverken utvending eller innvendig. Den store, lett gjenkjennelige grillen og linjer fra sine fossile søsken Q5 og Q7 gjør at det aldri er noen tvil om at dette er en Audi. Inni er det ryddig og pent på tysk manér.

– Svorne Audi-tilhengere vil kjenne seg igjen her, sier Benny.

Elegant kattedyr

Jaguar har utstyrt vår testbil med et lyst skinninteriør som kler den sorte bilen godt. Innvendig er det store glassflater og elegante løsninger. Designet er moderne og tidsriktig, og det aristokratiske preget mange forbinder med Jaguar er tonet kraftig ned.

– Forventer du edelt treverk og tykke lammeullstepper vil du nok bli litt skuffa, sier benny

I-pace er lekker på innsiden. Foto: Glenn Aaseby
I-pace er lekker på innsiden. Foto: Glenn Aaseby

Benny er ikke så overbevist om det utvendige.

– Er det en crossover eller er det en suv? For meg er den mer spesiell enn pen, men det er en veldig fin bil når du setter deg inn, sier Benny.

Tesla Model X er et velkjent syn på norske veier og det utvendige designet er i kategorien elsk/hat. På innsiden er det den enorme skjermen midt på dashbordet som fanger oppmerksomheten.

– Når du har brukt denne skjermen en stund så virker nesten alle andre biler gammeldagse, sier Benny Christensen.

Skjermen er enorm i Tesla. Foto: Glenn Aaseby
Skjermen er enorm i Tesla. Foto: Glenn Aaseby

Den opplevde kvaliteten er ikke fullt på høyde med Audi og Jaguar.

– Når man ser på materialkvalitet og utførelse så henger Tesla litt etter de beste, sier Benny.

Nykommeren skuffer på et område

Store suv’er blir ofte brukte til å frakte familien til hytta. Og for å være et fullgodt hyttelokomotiv må bagasjerommet svelge unna det meste. Og la det være sagt med en gang, Tesla er plasskongen blant disse bilene. Det er vanskelig å se for seg at noen skulle trenge mer plass enn det Model X byr på.

– Slår du ned de bakerste setene i vår 6-seter, så har du det klart største bagasjerommet i denne bilen, sier Benny.

Jaguar er den minste bilen i testen og har ikke overraskende det minste bagasjerommet. Her får kanskje ikke det største akebrettet være med på fjellet, men i forhold til bilens størrelse er dette helt greit.

– Du kan slå ned baksetet og få det større, så det er ikke så dårlig, sier Benny.

Ikke imponerende bagasjeplass i Audi e-tron. Foto: Chris-Erik Kristoffersen.
Ikke imponerende bagasjeplass i Audi e-tron. Foto: Chris-Erik Kristoffersen.

Audi e-tron skuffer rett og slett litt på bagasjeplass, vi forventet mer da vi lukket opp bak på den store bilen Her blir det tydelig at dette er en elbil.

– Batterier og elmotor er plassert under her, så det er ganske høyt opp til bagasjeromsgulvet, sier Benny.

Det viktige forbruket

På vei tilbake til Oslo gjør vi en test av hvor mye strøm bilene bruker. Vi gjør alt så likt som mulig. Uten setevarme og med klimaanlegget på 20 grader kjører vi nedover Hallingdalen. Det er 18 kuldegrader, noe som gjør at forbruket er større enn i høyere temperaturer. Vi kjører normalt pent, følger trafikken og fartsgrensene og foretar ingen forbikjøringer. Etter cirka fem mil svinger vi inn på en bensinstasjon for å gjøre opp status. Ved hjelp av bilenes kjørecomputere ser vi hva forbruket har vært.

Brooms bilekspert Benny Christensen er overrasket over forbruket. Foto: Chris-Erik Kristoffersen.
Brooms bilekspert Benny Christensen er overrasket over forbruket. Foto: Chris-Erik Kristoffersen.

– Forbrukstallene ga oss noen små overraskelser, sier Benny Christensen.

I vår test er det nykommeren Audi e-tron som bruker mest strøm, med 29,5 kilowattime per 100 kilometer. Jaguar i-pace klarer seg med litt mindre og bruker 26,5 kilowattime per 100 kilometer. Tesla Model X er den tyngste bilen i testen, likevel bruker den minst strøm. Den klarte seg med 24,5 kilowattime per 100 kilometer.

En ny konge på haugen

Audi e-tron vinner vår test. Det er en komplett bil med en komfort som overgår det meste som triller på fire hjul.

Benny Christensen oppsummerer og kårer Audi e-tron til testens vinner. Foto: Chris-Erik Kristoffersen
Benny Christensen oppsummerer og kårer Audi e-tron til testens vinner. Foto: Chris-Erik Kristoffersen

– Det er en bil med nydelige kjøreegenskaper, god plass og et unikt firehjulsdriftsystem, sier Benny.

Tesla må se seg slått av Audi, men den oppleves fremdeles som en bra bil.

– Den får pluss for at den har mulighet for mer enn fem seter. Men det er en dyr bil, vi snakker fort om nesten en million kroner, sier Benny.

Jaguar i-pace kommer sist i testen. Det er en gøyal bil å kjøre, men den når ikke helt opp i dette selskapet.

– Det er en morsom og rask bil, men den faller igjennom på plass i forhold til pris, avslutter Benny Christensen.

Audi e-tron 55 ltd

Oppgitt rekkevidde: 417 km WLTP

Forbruk i vår test: 29,5 kWt/100km

Batterikapasitet 95 kWt

0-100 km/t: 5,8 sekunder

Pris testbil: 874.680 kroner

Tesla Model X 100D

Oppgitt rekkevidde: 565 km NEDC

Forbruk i vår test: 24,5 kWt/100 km

Batterikapasitet: 100 kWt

0-100 km/t: 4,9 sekunder

Pris testbil: 937.620 kroner

Jaguar i-pace EV400

Oppgitt rekkevidde: 470 km WLTP

Forbruk i vår test: 26,5 kWt/100 km

Batterikapasitet: 90 kWt

0-100 km/t: 4,8 sekunder

Pris testbil: 774.900 kroner

Lik TV 2 Underholdning på Facebook

Har du fått med deg disse klippene?

Vis mer