Internett fyller 30 år – dette husker vi best

30 ÅR MED INTERNETT: Vi ser tilbake på de siste 30 årene med World Wide Web.
30 ÅR MED INTERNETT: Vi ser tilbake på de siste 30 årene med World Wide Web. Foto: Jung Yeon-je/ skjermdump Twitter/ Skjermdump Instagram/ Erik Schelzig/ NTB scanpix
I 30 år har vi vært «online». Dette er de øyeblikkene vi husker best i internettets historie.

Tirsdag er det hele 30 år siden World Wide Web så dagens lys – en oppfinnelse med et mål om at folk over hele verden skulle kunne dele informasjon raskt og enkelt på tvers at landegrenser.

30 år senere er det ingen tvil om at målet er nådd. Internettet har forandret hverdagen vår, og måten vi lever på.

I 2019 har det en rekke ulike bruksområder. De aller fleste bruker nettet for å kommunisere med andre mennesker, shoppe, bli oppdatert på verdensbildet og for å betale regninger. Andre tar det i bruk for å spre frykt og hat.

Etter 30 år «online» har vi mange øyeblikk å se tilbake på. Her er noen av de mest minneverdige øyeblikkene:

Første nettside

I 1991 kom den aller første internettsiden. Det var utvikleren og briten Tim Berners-Lee som stod bak siden som da bestod av tekst hvor noen ord var linker til andre nettsider.

Siden inneholdt enkel informasjon om hvordan internettet fungerte, hvordan man kunne komme inn på dokumenter og sette opp sin egen server hjemme.

Det skulle likevel ta noen år før folk kastet seg over «internett-trenden». I 1993 ble WWW gjort offentlig slik at alle kunne lage internettsider.

Microsoft la ikke med en nettleser i Windows før i 1995. Først da fikk nettet en eksplosiv økning i trafikk.​

– Revolusjonerende

Håkon Wium Lie var med på å lage den første nettsiden i Norge. Han forteller at han fikk bakoversveis første gang han så html-språket.

– Det revolusjonerende var ikke å se hvor avansert det var. Det revolusjonerende var å se hvor enkelt det var å sette opp. Det gjorde det mulig for veldig mange å lage nettsider, sier Wium Lie til TV 2.

E-posten var allerede i bruk da WWW kom i 1989. Ifølge Wium Lie var det å kunne peke og klikke seg videre til et annet sted en «wow-faktor».

– Det ble lett tilgjengelig, svært brukervennlig og veldig mange mennesker kunne nå bidra. Omtrent halvparten av verdens befolkning har nettilgang, noe som også har snudd mediebildet, sier han.

​MSN Messenger

MSN Messenger, senere kjent som Windows Live Messenger, ble lansert i 1999 og hadde sin storhetstid blant ungdom på 2000-tallet. Med muligheten for statusoppdateringer, smilefjes, spill og video-samtaler var chatteprogrammet svært populært.

NOSTALGI: Slik var designet på chatterommet til MSN i 2003.
NOSTALGI: Slik var designet på chatterommet til MSN i 2003. Foto: Gabriel Bouys/ AFP

Windows Live Messenger ble derimot avviklet i 2014 som følge av tøff konkurranse fra lignende chattetjenester.

Facebook

I 2004 lanserte Mark Zuckerberg «Thefacebook» for studenter ved Harvard University. Senere samme år ble Facebook åpnet for universitetene Stanford, Yale og Columbia. I 2007 åpnet de registrering for alle over 13 år med en gyldig e-postadresse.

Senere ble også Twitter, Snapchat og Instagram svært populært blant verdens befolkning. Ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB) brukte fire av fem nordmenn sosiale medier i 2018.

«Charlie Bit My Finger»

En av de største internettsensasjonene gjennom tidene er videoen av brødrene Harry og Charlie Davies-Carr.

I videoen kan man se ett år gamle Charlie bite sin tre år eldre bror. Broren reagerer med å si «Charlie bit my finger», og det er slik den populære frasen ble til.

Videoen ble publisert på YouTube i 2007, og har blitt sett over 800 millioner ganger.​

Gangnam style

I 2012 tok K-pop-sangen «Gangnam Style» verden med storm. Med dens fengende rytme og noe uvanlig koregrafi ble sangen senere samme år den aller første videoen på YouTube som var sett over en milliard ganger.

I skrivende stund har sangen, som er fremført av den sørkoreanske rapperen PSY, over 3,3 milliarder visninger på YouTube.​

«Challanges»

De siste årene har ulike utfordringer regjert på sosiale medier.

TREND: Det å helle en bøtte fylt med isbiter var lenge populært på sosiale medier. Både unge og gamle hev seg på trenden som gikk verden over.
TREND: Det å helle en bøtte fylt med isbiter var lenge populært på sosiale medier. Både unge og gamle hev seg på trenden som gikk verden over. Foto: Charles Krupa/ AP/ NTB scanpix

«Ice Bucket Challange», «Condom Challange», «Mannequin Challange», «Running Man Challange» og «Bird Box Challange» er noen av utfordringene vi husker best.

I Norge har det også vært populært å utfordre hverandre til å donere penger til ulike veldedige formål.

Kim Kardashians rumpe

Kim Kardashian har vært et kjent forsidefjes i mange år. Likevel er det ett cover vi aldri kommer til å glemme.

I 2014 poserte hun på forsiden av det amerikanske magasinet Paper magazine. Denne gangen med hennes mye omtalte rumpe ute.

#BreakTheInternet

Et innlegg delt av Kim Kardashian West (@kimkardashian)

Superstjernen publiserte også bilde på sin Instagram-profil med bildeteksten #BreakTheInternet. Emnetaggen er godt representativ for reaksjonen til internettet de påfølgende ukene.

Oscar-selfien

Under den årlige Oscar-utdelingen i 2014 satte programleder Ellen Degeneres fyr på internettet, da hun publiserte en selfie på Twitter med noen av de største stjernene i bransjen.

Jennifer Lawrence, Meryl Streep, Bradly Cooper og Brad Pitt var noen av de som poserte på det mye omtalte bilde.

Lik TV 2 Underholdning på Facebook