Stor test:

Dette er faktisk en spark

TV 2 hjelper deg: Mange steder i landet er det fortsatt flott sparkføre. Vi har testet fire ulike sparkmodeller og funnet ut hvilken som er best.

Det er spesielt en type spark som skiller seg ut i testen vår, og det er det finske designet Kickspark Max. Den ligner på en vanlig sparkesykkel. Spørsmålet er om dette er en fordel. Klarer den å holde tritt med de tradisjonelle sparkene?

Se TV 2 hjelper deg på TV 2 torsdager klokken 20.30

I bygda Hurdal holdes VM i spark utfor hvert år i februar, og godt sparkføre er faktisk såpass viktig der at de velger å strø grus på bare halvparten av fortauet, slik at det alltid er plass til sparken.

Testpanelet vårt består av fire av Hurdals ivrige sparkere, Runar Bålsrud, Trine Engdal, Thore Strand og Dag Langaard. Alle sparkene blir vurdert ut ifra stabilitet, balanse, komfort, glid og hvor lett det er å svinge med dem.

Testpanelet: Thore Strand, Trine Engdal, Runar Bålsrud og Dag Langaard. Foto: TV 2 hjelper deg
Testpanelet: Thore Strand, Trine Engdal, Runar Bålsrud og Dag Langaard. Foto: TV 2 hjelper deg

– En god spark er avhengig av hva den skal brukes til. For daglig bruk, så er det at den er stabil og god og glir godt. Det vi bruker sparkene til her i Hurdal er mye utforbakker og da må det være kraftige greier. Slik at de er manøvreringsdyktige og reagerer når man bruker styret, forteller Strand.

Vanskelig å svinge

Den første utfordringen går ut på å se hvor lett det er å svinge med de forskjellige sparkene. Testpanelet kjører alle sparkene gjennom fem kjegler på en rett strekning. De føler at det er veldig tydelig hvilke sparker som klarer seg best på kjeglekjøring.

Thore Strand kommer seg akkurat gjennom kjeglene på Kickspark Max. Foto: TV 2 hjelper deg
Thore Strand kommer seg akkurat gjennom kjeglene på Kickspark Max. Foto: TV 2 hjelper deg

– De tradisjonelle norske er de mykeste og lettest å svinge med, mens den finske Esla er nok bedre til utfor. Kicksparken derimot, blir litt fremmed for meg, forteller Langaard.

Etter første test er hele testpanelet enige om at det er Kicksparken som er vanskeligst å svinge med, mens de klassiske norske sparkene, Tarzan og Espegard, utmerker seg.

Klart for kappløp

Kjeglene flyttes for å skape en målstrek og det er klart for et uhøytidelig kappløp for å se hvilken spark er raskest. Testpanelet stiller seg opp ved startstreken og strammer grepet på sparkene sine.

Testpanelet fikk teste sparkene med et lite kappløp. Foto: TV 2 hjelper deg
Testpanelet fikk teste sparkene med et lite kappløp. Foto: TV 2 hjelper deg

– Bak streken, Dag, utbryter Bålsrud med et smil om munnen.

Startskuddet går og det er jevnt mellom Bålsrud på Tarzan-sparken og Strand på Espegard-sparken.

– Barnesparkrenn, roper Bålsrud mens han holder armen opp i været.

Det blir nemlig seier til Bålsrud på den tradisjonelle norske Tarzan-sparken.

Krevende å få fart på sparken

Før testpanelets endelige vurderinger, skal de teste de ulike sparkene i en del av selve VM-løypa. Testpanelet suser ned bakkene og det går fort unna i svingene.

– Kicksparken er den som er mest krevende å få ordentlig fart på og bremsene kommer veldig i veien, forteller Langaard.

Bålsrud peker på Esla sparken:

– Den er den mest stabile og passer særlig til utfor. Jeg føler at du kan gi mer gass på den.

Sparkene utmerker seg på forskjellige områder og ikke alle kom helskinnet ut av ettermiddagens tester. Etter kjøringen i VM-løypa oppdager Bålsrud noe annerledes på Espegard-sparken,

Ettermiddagens kjøring resulterte i en løs skrue. Foto: TV 2 hjelper deg
Ettermiddagens kjøring resulterte i en løs skrue. Foto: TV 2 hjelper deg

– Oi! Der har vingemutteren på den ene siden av setet blitt borte under dagens kjøring, og det er et lite minus.

Delt seier

Både Esla og Espegard får terningkast fem i denne testen og det blir delt førsteplass, på tross av at Espegarden mistet en vingemutter. Testpanelet er enige om at Esla sparken er mest stabil og best egnet til utforkjøring, mens Espegard sparken skiller seg ut med best stål.

Tarzan sparken havner hakket under testvinnerne, mens Kickspark Max ender opp på sisteplass fordi den er vanskeligst å kontrollere og blir for ustabil.

Esla spark

Terningkast: 5

Testvinner (delt førsteplass)
Pris: 1495,-

Vurdering: Sparken er stabil og kommer med en synlig refleks og justerbare fotstøtter.

Espegard spark

Terningkast: 5

Testvinner (delt førsteplass)
Pris: 1299,-

Vurdering: Sparken har det beste stålet. Dette gir den god glid og den passer ypperlig til daglig bruk.

Tarzan spark

Terningkast: 4

Tredjeplass
Pris: 1390,-

Vurdering: Sparken er god til daglig bruk, men havner under Espegard sparken på grunn av dårligere kvalitet på stålet.

Kickspark Max spark

Terningkast: 3

Sisteplass
Pris: 2950,-

Vurdering: Sparken passer godt til hundekjøring og kommer med bremser, justerbart styre og fotstøtter og muligheten til å feste ski på skinnene. Den havner på sisteplass fordi at testpanelet føler at den er vanskelig å svinge med og litt for ustabil. Den har heller ikke plass for noen å sitte på og bremsene kom i veien når de sparket på den.

Lik TV 2 Underholdning på Facebook