Anne betalte for parkering – blir likevel straffet med bot

TV 2 hjelper deg: Anne Grimstad Fjeld kan bevise at hun betalte for parkering. Parkeringsselskapet krever likevel at hun betaler boten.

– Jeg synes at denne boten er… det er mange adjektiver jeg kunne brukt, men latterlig, idiotisk, sier en opprørt Anne Grimstad Fjeld.

Nytt betalingssystem

I fire år har Anne, som bor på Tjøme, vært kreftsyk. Og det var i forbindelse med en cellegiftbehandling på Sykehuset i Vestfold at hun fikk boten i november i fjor. Vanligvis er det mannen hennes som kjører henne til behandlingene på sykehuset, men denne gangen kjørte hun selv.

– Da jeg kom hit så var det en helt ny betalingsautomat, jeg hadde aldri sett den før. Og et helt nytt system hvor jeg skulle taste inn registreringsnummeret på bilen, forteller hun.

Se TV 2 hjelper deg på torsdag klokken 20.30 og på TV 2 Sumo.

Betalte for parkering

Anne tastet inn registreringsnummeret på bilen sin og fikk betalt for parkeringen fra klokken 07.44 til klokken 15.46.

– Betalingsautomaten var det store samtaleemnet på venterommet den dagen. Det var ingen som skjønte hva de skulle gjøre, og de løp frem og tilbake for å huske registreringsnummeret sitt osv., forteller hun.

Da Anne kom ut fra sykehuset i god tid, ventet en ubehagelig overraskelse på frontruten.

– Og her var boten. Her står det ingen gyldig elektronisk registrering funnet, sier hun.

HAR BETALT: Anne kan dokumentere at hun hadde betalt for parkeringen idet tidspunktet hun fikk boten.
HAR BETALT: Anne kan dokumentere at hun hadde betalt for parkeringen idet tidspunktet hun fikk boten.

En tastefeil

På kvitteringen ser Anne at hun har tastet ett siffer feil i registreringsnummeret. Bilnummeret hun har tastet, eksisterer ikke.

– Jeg tenkte jo at jeg har kvitteringer og kontoutskrift som viser at jeg har betalt 159 kr. Så det måtte holde å sende dette til Q-Park, tenkte jeg.

Det er Q-Park som har ansvaret for parkeringsplassene ved sykehuset. Men svaret som Anne får fra Q-Park, er ikke slik hun forventer.

Q-Park svarer at Anne har tastet ett siffer feil i registreringsnummeret og at hun derfor må betale boten på 600 kr. Dette til tross for at Anne kan bevise at hun har betalt for selve parkeringen.

Saken til Anne får Norsk Automobil-Forbund til å reagere.

LOV Å BRUKE HODET: Kommuniksjonssjef Camilla Ryste i NAF mener at Q-Park bør legge bort boten til Anne.
LOV Å BRUKE HODET: Kommuniksjonssjef Camilla Ryste i NAF mener at Q-Park bør legge bort boten til Anne.

– Lov å bruke hodet

– Parkeringsselskapet har nok loven på sin side når de har gitt dette gebyret, men det er lov å bruke hodet og tenke seg om, sier kommunikasjonssjef i NAF, Camilla Ryste.

– Anne har betalt og hun har dokumentasjon på at hun har betalt, og da synes jeg at selskapet bør legge bort denne boten, sier Ryste.

NAF mener også at parkeringsselskaper som holder til ved sykehus bør vise mer forståelse.

– Utenfor et sykehus så er det mennesker som kanskje er i en ekstra vanskelig situasjon og da synes jeg at det er lov å utøve litt bedre skjønn enn det som fremgår i denne saken, sier Ryste.

Svar fra Q-Park

Flere parkeringsselskaper har lignende betalingssystemer. Ifølge tall fra Parkeringsklagenemnda var ikke synlig billett det det ble klaget mest på i 2018. På andre plass var det klager på elektronisk registrering og tastefeil.

Q-Park ønsker ikke å møte TV 2 hjelper deg til et intervju, men skriver i en e-post at Q-Park følger Parkeringsnemndas praksis ved tastefeil.

– Alle som klager på en sanksjon skal behandles likt, skriver markedsdirektør Kjetil Bratseth i Q-Park.

– Det er likevel ikke mulig å kunne gi medhold til alle som er i stressede situasjoner ved parkering på et sykehus, skriver han.

Rimelig?

Vi kontakter Norpark som er bransjeforeningen for all parkeringsrelatert virksomhet for å få flere svar. Daglig leder Lars Monsen i Norpark sier at han kan forstå at man av og til ikke husker reg.nr eller noen ganger taster feil.

Hvis en person har betalt for parkering og kan bevise dette, og i tillegg blir straffet med bot. Er det rimelig?

– Det er jo alltid et godt spørsmål hvor disse rimelighetsgrensene går. Det er jo sånn at dette regelverket legger jo opp til at man som bilfører skal forholde seg til noen vilkår på de ulike parkeringsområdene hvor man skulle taste reg.nr. sitt, sier Monsen.

HELT GREIT: Daglig leder i Norpark, Lars Monsen mener at det er helt greit at Anne fikk en påminnelse i form av en bot slik at hun får orden på det til neste gang.
HELT GREIT: Daglig leder i Norpark, Lars Monsen mener at det er helt greit at Anne fikk en påminnelse i form av en bot slik at hun får orden på det til neste gang.

– Det er for så vidt to vilkår, det vil si at man både må taste rett reg.nr. og sørge for at betalingen går som den skal. Hvis ett av vilkårene er borte, så er det i hvert fall juridisk grunnlag for å ilegge en sanksjon, sier han.

Ifølge Monsen balanserer regelverket veldig godt mellom hva som er rimelig, og ikke rimelig. Som eksempel nevner han at parkeringsselskaper vil ta mer hensyn til pasienter som kommer til et sykehus i en akutt situasjon og gjør feil, enn de som kommer til en bestilt time.

– Må være skjerpet

På spørsmål om han mener at det er rimelig at Anne blir straffet med bot til tross for at hun har betalt for parkeringen på et system som er nytt for henne, svarer han følgende:

– Ja, jeg tenker at vi som bilførere må beregne litt tid. Vi kan møte nye systemer stadig vekk, det skjer på mange områder. Så jeg tenker at det er helt greit at man da får en påminnelse om at dette må du få orden på til neste gang, sier Monsen.

Har dere ingen forståelse for at feil kan oppstå?

– Jeg har forståelse for at det oppleves irriterende å få en parkeringsbot og det er nok mange sammenhenger utover tastefeil også, hvor det er irriterende og frustrerende å få en parkeringsbot. Men det er jo på en måte litt av bakgrunnen for hele systemet at vi skal på en måte være skjerpet for at vi skal gjøre ting på riktig måte, sier han.

Lik TV 2 Underholdning på Facebook