TEST AV AUDI e-tron 55 LTD:

Her er elbilen 7500 nordmenn venter på

TV 2 hjelper deg: Vi har testet splitter nye Audi e-tron. Den skuffer på ett område.

Om du vil ha en elbil med plass til hele familien har du fram til nå stort sett bare hatt Tesla sine modeller å velge mellom. Nå kommer Audi på banen med den romslige og firehjulsdrevne e-tron, en ettertraktet kombinasjon blant norske familier. Faktisk så ettertraktet at 7500 nordmenn har reservert seg en e-tron før den kommer i bilbutikkene.

Fra dyr til dyrere

Rimeligste versjon av e-tron koster 651.900 kroner. Da får du en sparsommelig utstyrt bil som mangler ting som skinnseter, headup-display og de mest avanserte førerassistentsystemene.

Se TV 2 hjelper deg torsdag klokken 20:30 eller på TV 2 Sumo

Prisen øker raskt i takt med ekstrautstyret, og går du for samme versjon som vår testbil, e-tron 55 limited, må du ut med 874.680 kroner. Da kan du til gjengjeld parkere en komplett utstyrt bil med alle moderne sikkerhetssystemer foran garasjen din.

Fra rask til raskere

– Wow, jeg kjenner at det skyver godt her, sier Benny Christensen fra Broom.no i det han lar Audien slippe kreftene løs på isbanen.

Som med alle elbiler kjenner du kreftene med en gang du senker høyrefoten i Audi e-tron. Under normal kjøring har du 360 hestekrefter til rådighet. I en spesiell «boost mode» øker dette til 408. Audi oppgir at 0-100 km/t skal gå på 5,7 sekunder, et tall vi ikke finner noen grunn til å betvile. E-tron oppleves på alle måter som en rask bil.

Audi e-tron 55 ltd

Pris fra: 651.900 kroner.

Pris testbil: 874.680 kroner.

Effekt: 408 hk.

Dreiemoment: 664 Nm.

0-100: 5,7 sek.

Toppfart: 200 km/t.

Batteri: 95 kwt.

Rekkevidde: 417 km (WLTP).

Vekt: 2654 kg.

Hengervekt: 1800 kg.

Kan lades raskt, men…

Audi e-tron kan lades med en effekt på 150 kilowatt. Det er det raskeste for noen elbil på markedet i Norge. Men foreløpig skal det godt gjøres å finne ladere som leverer denne effekten og du må ta til takke med langt lavere effekt.

– Svorne Audi-tilhengere vil kjenne seg igjen her, sier Christensen fra førersetet.​​

Lett gjenkjennelig Audi på innsiden. Foto: Glenn Aaseby/TV 2 Hjelper deg
Lett gjenkjennelig Audi på innsiden. Foto: Glenn Aaseby/TV 2 Hjelper deg

Interiøret er typisk Audi. Rent og ryddig på tysk vis, uten dramatiske designgrep man kan se i andre elbiler. Bilen har tre skjermer. En til instrumentene, en til infotainmentsystemet og en til klimaanlegget.

Utenpå er det heller ingen store overraskelser. Liker du Audis design fra før, så liker du denne bilen. Den store grillen med de fire ringene er på plass og linjene minner mye om de man ser på for eksempel Audi Q5 og Q7.

Ryddig instrumentering. Foto: Glenn Aaseby/TV 2 Hjelper deg
Ryddig instrumentering. Foto: Glenn Aaseby/TV 2 Hjelper deg

– Det som skiller denne bilen fra andre Audier er egentlig bare dette, sier Benny Christensen og peker på ladeporten.

Det legendariske firehjulsdriftsystemet Quattro er selvsagt på plass.

– Man merker at Audi har gjort en god jobb med Quattro-systemet. Dette er kanskje det beste firehjulsdriftsystemet i en elbil i dag, sier Christensen.

Skuffer på bagasjeplass

Ønsker du deg en stor SUV så er du trolig opptatt av bagasjerommets størrelse og muligheten til å dra tilhenger. Begge ting som sjelden er blant elbilers sterkeste sider.

Man forventer mer enn det man får når man åpner bagasjerommet. E-tron er en stor bil og 600 liter er mindre enn det man finner i for eksempel en vanlig Passat

– Gulvet er høyt og her merker man at batteri og motor krever sin plass, sier Christensen.

- Det kunne vært mer plass her, sier Benny Christensen. Foto: Glenn Aaseby/TV 2 Hjelper deg
- Det kunne vært mer plass her, sier Benny Christensen. Foto: Glenn Aaseby/TV 2 Hjelper deg

I rettferdighetens navn skal det nevnes at e-tron har et rom på 60 liter under panseret foran, men dette okkuperes av ladekabelen.

Audi e-tron leveres med tilhengerfeste og kan trekke tilhenger med en vekt på 1800 kilo. Det er mer enn nok for de fleste utenom de med de aller største campingvognene.

Komfort og kjørefølelse

Under kjøring oppleves e-tron som svært stillegående og komfortabel. Vi merker lite til at vi kjører på humpete fjellveier og den røffe isbanen.

​– Dette er jo nesten som et flyvende teppe, sier Benny Christensen.

Audi e-tron spiser norske vinterveier til frokost. Foto: Glenn Aaseby/TV 2 Hjelper deg
Audi e-tron spiser norske vinterveier til frokost. Foto: Glenn Aaseby/TV 2 Hjelper deg

Men det er ikke mykt og duvende som i en gammel amerikaner, en kontant kjørefølelse er på plass.

​– Det er det komfortable som har fått prioritet, men absolutt med et sportslig tilsnitt, sier Christensen.

Styringen er fast og gir tydelige tilbakemeldinger på de sporete fjellveiene.

– Bilen har flere kjøremoduser så du kan velge komfort eller sportslig etter hva du føler for, sier bileksperten.

De tre viktigste tingene til slutt

Og det er selvsagt rekkevidde, rekkevidde og rekkevidde. For vår testbil oppgir Audi 417 kilometer etter WLTP-standarden. Tilsvarende tall finnes ikke for erkekonkurrenten Tesla Model X 100D. De oppgir 565 kilometer etter den mindre strenge NEDC-standarden.​

– Disse bilene har trolig omtrent samme rekkevidde, kanskje med en liten fordel til Tesla, sier Benny Christensen.

TV 2 hjelper deg kommer tilbake med en test av Audi e-tron sammen med Tesla Model X 100D og Jaguar i-pace. Da skal vi blant annet gjøre vår egen test av rekkevidden til disse bilene.

Lik TV 2 Underholdning på Facebook