DETTE BØR DU VITE OM NETTHANDEL:

Olivia (15) kjøpte jakke på nettet – så kom en overraskende regning

TV 2 hjelper deg: – Alt så fint ut, så jeg la bare inn og betalte.

– Jeg tror de rett og slett prøver å lure oss, sier Olivia Solli (15), som var sikker på at nettbutikken hun handlet fra var norsk.

Om du handler på nett, og varene sendes fra utlandet og koster mer enn 350 kroner, får du nemlig en ekstraregning med moms og toll. I hvert fall fram til 2020.

Handler du fra norske nettsider slipper du ekstraregningen, men det er ikke alltid like lett å skille de norske sidene fra de utenlandske.

– De blir jo veldig konkurransedyktige på pris, når du ikke må vise frem hva du må betale i moms før du foretar kjøpet, sier Bjørn Olav Solli, som er far til 15 år gamle Olivia.

Se TV 2 hjelper deg på TV 2 torsdager klokken 20.30 eller på TV 2 Sumo

Da datteren skulle kjøpe en jakke til skoleballet, handlet hun fra nettbutikken til Dennis Maglic, som er en svensk butikk. På nettsiden er det imidlertid skrevet på norsk, samt engelsk, og både Olivia og faren var overbevist om at varene ble sendt fra Norge.

– Jeg gikk gjennom siden, alt var på norsk og så helt fint ut. Det var fri frakt alle steder i Norge og alt så greit ut. Så jeg la bare inn og betalte, sier han.

Noen dager etter at jakka kom i posten, og Olivia hadde brukt den på ball, kom imidlertid en regning på toll og moms på nesten 700 kroner. Det var nesten halvparten av det jakka hadde kostet i utgangspunktet.

– Da skjønte jeg ingenting. Det første jeg gjorde var å gå inn på nettsiden og se om jeg hadde oversett noe på vegne av Olivia, men det hadde jeg ikke, sier Solli.

Slik handler du trygt på nett

  • Er det en nettbutikk du ikke kjenner til, gjør et google-søk. Søk på butikkens navn og "erfaring" eller "klage", så finner du andres opplevelser.
  • Sjekk anmeldelser av siden på trustpilot.com.
  • Les gjennom vilkårene for kjøpet.
  • Om nettsiden er utenlansk, kan du regne ut toll og moms på toll.no.
  • Fram til 2020 er det gratis moms og toll på kjøp under 350 kroner, men husk at det er inkludert frakt!
  • Husk at forbrukerkjøpsloven, som blant annet gjelder reklamasjon, gjelder kun i norske butikker og nettbutikker som bruker norsk språk, eller på annet vis retter seg mot norske forbrukere.
  • 14 dagers angrefrist gjelder i de fleste europeiske nettbutikker (alle innen EØS-området.)

Han ringte og klagde, men kundeservice sa at de ikke ville dekke ekstrautgiftene. De kunne heller ikke returnere jakka, fordi den var blitt brukt.​

Flere føler seg lurt

TV 2 hjelper deg har sett på siden, og er enig i at det er vanskelig å oppdage at det påløper moms og toll. Det får du først opplyst om du klikker deg inn på vilkårene for kjøpet.

– De burde endre på hvordan det vises for andre kunder i fremtiden. Sånn at det ikke skjer med flere, sier Olivia Solli.

– Pengene er jo en ting, det er i seg selv ikke så mye penger, men jeg vil jo anta at det er mange som har gått i samme fella som oss. For vi er ganske nøye på å sjekke sånne ting når vi gjør det, sier faren.

Det viser seg at han har rett. TV 2 hjelper deg har fått flere tips fra kunder som ble overrasket over tollregningen.

– Jeg har tidligere bestilt klær fra Dennis Maglic i god tro om at det var en norsk nettside. Jeg synes ikke at vi som forbrukere blir godt nok informert om at pakkene blir sendt fra Sverige, sier Sanne Charlen Abrahamsen.

– Jeg trodde jo at nettsiden var norsk. Det stod ingen steder at dette ble sendt fra utlandet og at det derfor ville komme moms i tillegg. Kjolen kostet 900 kroner, så det var en relativt dyr kjole. En liten stund etter at jeg fikk kjolen, fikk jeg regning fra DHL på 500, sier Kristine Fjellestad.

Opererer ulovlig

Ifølge forbrukertilsynet skal nettbutikker skrive totalsummen i kassen, før du trykker «kjøp». Det inkluderer også moms og toll. Likevel er det flere nettbutikker som sender til Norge som ikke gjør dette.

Nettsiden har tekst både på engelsk og norsk, og flere kunder TV 2 hjelper deg har snakket med trodde de handlet i en norsk nettbutikk.
Nettsiden har tekst både på engelsk og norsk, og flere kunder TV 2 hjelper deg har snakket med trodde de handlet i en norsk nettbutikk.

– Hvis nettbutikken ikke har opplyst om de kostnadene, er ikke forbrukeren forpliktet å betale disse utgiftene, sier direktør i forbrukertilsynet, Elisabeth Lier Haugseth.

– Hvis du klikker deg inn på vilkår, står det ofte at det kan påløpe moms eller toll. Holder det?

– Nei, det holder ikke. Nettbutikken skal vite om du skal betale toll eller moms på varen og de er forpliktet å gi forbrukeren totalprisen på alt sammen, før forbrukeren trykker «ja».

– Hvis man allerede har betalt da?

– Da kan du kreve pengene tilbake igjen, sier Haugseth.

Det kan imidlertid være en lang og vanskelig vei å gå. De fleste velger derfor bare å betale regningen. Skal du klage er det Forbruker Europa som er riktig instans.

– Ingen hemmelighet at vi er svenske

Dennis Maglic mener det fremkommer flere steder på nettsiden at butikken er svensk, og at deres kunder vet godt at varene sendes fra Sverige. De poengterer også at de har mange fornøyde kunder.

«Det är ingen hemlighet att vi är ett svenskt bolag och att våra produkter skickas från Sverige», skriver de i en e-post til TV 2 hjelper deg.

De skriver at de følger svenske lover og regler, og mener det er tydelig at moms og toll kommer i tillegg.

Etter at TV 2 hjelper deg tok kontakt, har nettbutikken lagt inn en setning om at moms og toll faktureres separert i kassen, for å gjøre det tydeligere for norske kunder. De har også lagt inn et banner øverst på siden, med info om moms og toll.
Etter at TV 2 hjelper deg tok kontakt, har nettbutikken lagt inn en setning om at moms og toll faktureres separert i kassen, for å gjøre det tydeligere for norske kunder. De har også lagt inn et banner øverst på siden, med info om moms og toll.

Likevel innfører de flere endringer på nettsiden etter at TV 2 hjelper deg har tatt kontakt, for å gjøre det tydeligere. Blant annet har de lagt inn et banner på siden, med info om moms og toll.

«Vi är tacksamma för den feedback som kommit fram under TV 2 hjelper deg och vi har redan gjort flera förbättringar och förtydlingar på vår sajt. Vi välkomnar också framtida feedback från våra kunder då vi alltid strävar efter att bli bättre».

De vil imidlertid ikke returnere tollutgiftene til Olivia og faren.

«Gällande tull & MVA som debiterats norska kunder så kan vi inte ta bort dessa kostnader. Skulle vi betala tull & MVA åt alla kunder som beställer från Norge kan vi stänga butiken direkt, med tanke på att vi är ett litet företag som skulle gå i stor förlust om vi skulle ta dessa kostnader», avslutter selskapet.

Lik TV 2 Underholdning på Facebook