NETTDATING BLE PENGESLUK:

Torill (49) betalte for svindyr dating-tjeneste – svarene hun fikk var falske

NULL SVAR: Nettdatingen ga absolutt ikke noe resultat for 49 år gamle Torill.
NULL SVAR: Nettdatingen ga absolutt ikke noe resultat for 49 år gamle Torill.
TV 2 HJELPER DEG: Og da hun ville melde seg ut, var det umulig.

Det er svært enkelt å opprette en profil på Singles50, men det å avslutte abonnementet er adskillig vanskeligere.

– Jeg fikk beskjed om at jeg måtte sende oppsigelsen i posten til Luxembourg. Det kan ikke være mulig i 2019, sier Torill (49).

Se TV 2 hjelper deg på TV 2 torsdager klokken 20.30 eller på TV 2 Sumo

Slaktes på Facebook

Torill er ikke alene om å føle seg dårlig behandlet. På Singles50s Facebook-side finner vi disse kommentarene:

  • «Ble lurt for mange tusen. Useriøst»
  • «Jeg kommer til å politianmelde denne siden».
  • «En side som flår deg for penger og som er umulig å melde seg ut av».
KLAGER: Singles 50 har fått mange kommentarer på sin Facebook-side
KLAGER: Singles 50 har fått mange kommentarer på sin Facebook-side

TV 2 hjelper deg tar kontakt med flere av personene som har postet på Facebook-siden. En forteller at hun er trukket for større beløp enn avtalt, og først da hun truet med politianmeldelse fikk hun mesteparten av pengene tilbake.

Andre forteller at det nærmest er umulig å melde seg ut av siden og at de må sperre bankkortet sitt for å hindre at Singles50.no automatisk belaster dem for rådyre abonnementsavgifter.

En annen bruker har sendt oss en epost-veksling med kundeservice hvor Singles50 mener at oppsigelsen ikke er gyldig fordi det er oppgitt en annen epost i oppsigelsen enn i profilen. Det at brukeren har oppgitt fullt navn og telefonnummer holder ikke.

– De er kyniske og utnytter folk som har meldt seg inn, tordner hun.

Skeptisk

Forbrukertilsynet mener praksisen til Singles50 er ulovlig:

ULOVLIG: Forbrukertilsynet mener skriftlig oppsigelse er i strid med Markedsføringsloven.
ULOVLIG: Forbrukertilsynet mener skriftlig oppsigelse er i strid med Markedsføringsloven.

– Etter markedsføringsloven skal det være like enkelt å melde seg ut av tjenesten som det er å melde seg inn. Hvis man må sette seg ned å lete gjennom avtalevilkår for å finne adresse og sende et brev eller faks for å si opp abonnementet, er dette langt fra like enkelt som det var å melde seg inn, sier direktør Elisabeth Lier Haugseth i Forbrukertilsynet.

Føler seg lurt

Singles50 har slagordet «Den eksklusive datingsiden for single i moden alder», og ifølge reklamen har de hele 60.000 single brukere. Altså perfekt for Torill (49).

Hun oppretter en gratis profil og får meldinger fra mange menn. Men disse får hun først lese hvis hun betaler minimum tre måneders abonnement som koster nesten 1500 kroner.

– Du tror det er ekte menn, men når du har betalt, så stemmer ikke det. Jeg følte meg lurt. Dette var ikke verdt pengene, sier Torill.

Det viser seg at flere av profilene har samme bilde og at meldingene ikke virker ekte.

– Dette er datastyrt. Det er ikke ekte profiler.

Hun bestemmer seg likevel for å svare absolutt alle meldingene.

– Jeg fikk aldri noe svar.

Derfor ville Torill si opp abonnementet.

Hun får beskjed om at det må sendes med faks eller post. Hun regner med at det er unødvendig, og sender en oppsigelse via chatten til nettsidens kundeservice.

Men det var tydeligvis ikke nok.

– Tre måneder etterpå trekker de et beløp på nesten 1800 kroner fra konto og da sperrer jeg kortet, sier Torill.

Men kravene fortsetter å komme. Tre måneder senere blir hun truet med inkasso og får et krav på over 1900 kroner.

Merkelig meldinger

TV 2 hjelper deg må også sjekke nettsiden og registrerer seg gratis. Bare i løpet av noen dager renner det inn med meldinger fra forskjellige kvinner.

Vi betaler et abonnement for å lese meldingene og får se dette:

TO GANGER: Dette spørsmålet får vi fra to forskjellige kvinner uten ekte bilder i profilen. Faksimile Singles 50.no
TO GANGER: Dette spørsmålet får vi fra to forskjellige kvinner uten ekte bilder i profilen. Faksimile Singles 50.no

Det var ikke den eneste meldingen som virket datagenerert:

TRE GANGER: Dette spørmålet får vi fra tre forskjellige kvinner. Det er ganske åpenbart at det ikke er May (66) på bildet. Faksimile fra Singles50.no
TRE GANGER: Dette spørmålet får vi fra tre forskjellige kvinner. Det er ganske åpenbart at det ikke er May (66) på bildet. Faksimile fra Singles50.no

Vi blir også spurt om det flaueste man har opplevd og andre ting som ikke virker særlig sannsynlig at er skrevet av brukere på siden.

Journalisten svarer likevel på alle henvendelsene og får faktisk en god del svar. Det viser seg at det finnes en innstilling på profilen som gjør at man automatisk sender ut en rekke henvendelser til forskjellige menn eller kvinner på datingsiden. Om dette er aktive profiler eller om det i det hele tatt finnes ekte mennesker bak disse profilene er umulig å vite. Det er også vanskelig å vite om dette er mennesker som har betalt abonnement og har mulighet for å sende svar på meldingene.

Vanlig problem

VANSKELIG: Seniorrådgiver Hans Marius Tessem i Slettmeg.no forteller at datingsidene gjør det vanskelig å melde seg ut.
VANSKELIG: Seniorrådgiver Hans Marius Tessem i Slettmeg.no forteller at datingsidene gjør det vanskelig å melde seg ut. Foto: TV 2 hjelper deg

Seniorrådgiver Hans Marius Tessem i Slettmeg.no hjelper folk å komme seg ut av sider som Singel50.

– Det er mange tusen som opplever det samme som Torill hvert år. Siden ser seriøs ut. De har bra kundeservice helt til du skal melde deg ut, forklarer han.

Det er ikke bare datingsiden Singles50 som det er vanskelig å komme ut av. Derfor bør man lese avtalevilkårene til tjenesten før man melder seg inn. Disse er ofte svært lange og kompliserte, men man bør lese de for å være sikker på at du ikke blir utsatt for abonnementer som er vanskelig å komme ut av.

Lite klager

Tessem har tips til en datingside:

– En av de større tjenestene vi får lite klager på er Sukker.no, sier han og tilføyer:

– Men man har aldri noen garanti for at de som bruker tjenesten ikke har uredelige hensikter.

TV 2 hjelper deg har kontaktet kundeservice på Singles 50 for å få en kommentar. Selv om de lover å besvare alle henvendelser i løpet av tre dager, har det ikke kommet svar etter en uke. Vi har også skrevet epost til Be2, som eier tjenesten, og prøvd å ringe dem. Men nummeret som står oppført er ikke i drift.

Lik TV 2 Underholdning på Facebook