EKSPERTENS BESTE RÅD:

Fem enkle steg for å trappe ned mobilbruken

AVHENGIG: Hjernen belønner usikkert resultat. Derfor blir man avhengig, sier Anders Hansen.
AVHENGIG: Hjernen belønner usikkert resultat. Derfor blir man avhengig, sier Anders Hansen. Foto: Victosha
Skavlan (TV 2): Gjør mobilen så kjedelig som mulig, råder psykiater og skjermekspert Anders Hansen.

I helgen gjester psykiater Anders Hansen talkshowet Skavlan. Han advarer mot å la all oppmerksomhet gå til mobiltelefonen.

Se Skavlan lørdag kl. 22:30 og på TV 2 Sumo fra fredag.

– Det vi vet er at mobilen stjeler konsentrasjonen vår, at den gjør oss uinteresserte i omgivelsene våre, og at den kan være pådriver for både stress og søvnløshet, sier han.

Belønner hjernen

Psykiateren sier produsenter av smarttelefoner og sosiale medier har vært svært nøye når de har tenkt ut hvordan de kan skaffe og holde på brukerne.

– I bunn og grunn så har de hacket hjernens belønningssystem, og gjort oss avhengige av våre mobiler.

Når vi ikke vet helt sikkert om vi har fått en ny melding, en ny «like» eller en ny kommentar på et bilde, blir vi enda mer fristet til å sjekke.

– Hjernen overbelønner usikre utfall. Det er det samme som får oss til å spille på casino for eksempel.

Han begrunner dette med usikre prosesser i naturen. Hvis du for eksempel drar på jakt, er det usikkert om du kommer hjem med mat. Denne usikkerheten belønnes av hjernen, slik at du ikke blir sittende hjemme, men faktisk går ut for å jakte.

1. Kartlegg bruken din

Ifølge Hansen bruker vi i gjennomsnitt tre til fire timer på mobilen daglig. Vi tar den opp fra lommen hvert tiende minutt, og vi berører den 2600 ganger i døgnet.

Han råder folk til å kartlegge hvor mye man bruker telefonen for å bli bevisst på hvor mye tid den faktisk stjeler oppmerksomheten fra andre ting i hverdagen.

2. Legg den vekk

Psykiateren kan selv innrømme at han har lett for å gripe etter telefonen. Ett av rådene hans er derfor å legge den utenfor gripe-rekkevidde. Hvis den ligger i rommet ved siden av, krever det mer av oss å sjekke den.

– Jeg har den aldri på soverommet, og jeg har den ikke i nærheten når jeg jobber, for da vet jeg at den stjeler konsentrasjonen min. Og om jeg skal se en film, har jeg den aldri liggende i stua, for da vet jeg at jeg ikke kommer til å klare å følge med på handlingen, forteller skjerm-eksperten.

Hansen råder også til å slå av mobilen noen timer om dagen, og informere venner, familie og kollegaer om dette.

3. Bruk vekkerklokke

Anders Hansen sier antall mennesker med søvnvansker har økt med over fem hundre prosent på ti år. Han mener mobiltelefonen har mye av skylden.

– Jeg sier til mine pasienter at før du tenker tanken på sovetabletter, så skal du skaffe en vekkerklokke, la mobilen ligge utenfor soverommet, og begynne å mosjonere, sier han.

Hansen sier både vekkerklokke og armbåndsur vil kunne erstatte klokke-funksjonen på mobilen, og dermed kutte ned skjermtid.

4. Gjør mobilen kjedelig

Det kan være lettere sagt enn gjort å la mobilen ligge. Men hvis den ikke er noe spennende å se på, vil dette bli litt enklere. Derfor har psykiater Hansen selv verken t-banebillett eller parkerings-applikasjon på telefonen.

– Jeg forsøker å ha minst mulig sånt liggende på mobilen, så jeg ikke skal ha så mange unnskyldninger til å plukke den opp, sier han.

Fem enkle steg for å trappe ned mobilbruken

I sin bok, «Skjermhjernen», råder han også til å slette applikasjoner som Facebook, Instagram og Snapchat.

5. Svart-hvitt

I lørdagens avsnitt av Skavlan, forteller Hansen at telefonen kan bli mindre appellerende bare ved å ta vekk fargene.

– Man kan gjøre den svart-hvitt for eksempel. Det spiller faktisk litt rolle, det går an å stille inn enkelt, råder psykiateren.

Slik gjør du mobilskjermen fargeløs:

I-phone

  1. Klikk deg inn på «innstillinger», og gå til «generelt».
  2. Gå til «tilgjengelighet» og inn på «skjermtilpassing».
  3. Skru på «fargefiltre», og trykk på «gråtoner».

Android

  1. Klikk deg inn på «innstillinger».
  2. Trykk på «utviklervalg».
  3. Velg «monokrom».
Lik TV 2 Underholdning på Facebook