Unnis (64) arvegull ble borte i posten – fikk oppsiktsvekkende krav i retur

TV 2 hjelper deg (TV 2): Gullbrev lokker med forsikring på opptil 100.000 kroner på gullet du sender til dem i posten. Men da gullet forsvant, krevde de plutselig kvitteringer på arvesmykkene til Unni Reiersen.

– Kvitteringer på arvegods, nei hvem har vel det? Her sender jeg arvegodset mitt i posten i den tro at det er forsikret, og så er det bare tull. Jeg føler meg lurt, sier Unni Reiersen (64) til TV 2 hjelper deg.

En uventet regning etter et dødsfall i familien gjorde at pensjonisten valgte å selge store deler av arvegullet i fjor sensommer.

Så forsvant pakken i posten.

– Jeg leste nøye igjennom vilkårene jeg fikk tilsendt sammen med gullbrevet. Der står det ingenting om at jeg må ha kvitteringer på smykkene for at forsikringen skal gjelde, sier Reiersen.

Se TV 2 hjelper deg på TV 2 torsdager klokken 20.30 eller på TV 2 Sumo

Ikke forsikret likevel

«Gullbrevet ditt er automatisk forsikret opptil 100.000 kroner. Så lenge du kan fremvise kvittering fra postkontoret», sto det på nettsidene til Gullbrev.

– Før jeg sendte smykkene hadde jeg en vond klump i magen. Jeg anslo at smykkene var verdt rundt 50.000 kroner. Men jeg følte meg beroliget av forsikringen, sier hun.

Men kundeservice hos Gullbrev viser til de vilkårene som står på nettsidene. De er identiske med vilkårene Unni fikk tilsendt, bortsett fra at det står at man må ha innkjøpskvitteringer.

Utdaterte vilkår

Daglig leder for Gullbrev, Magnus Johansson, sier at vilkårene Unni fikk tilsendt var en eldre versjon, men at det uansett alltid er nettsidenes vilkår som er gjeldende.

TV 2 hjelper deg bestiller et Gullbrev på nettet, og det står det ingenting om kvittering på smykkene i vilkårene vi får tilsendt heller. Selv når vi sender en e-post til kundeservice og lufter bekymring for å sende arvegull i posten, blir vi beroliget med at postkvittering er nok.

POSTEN: – Gullbrev benytter en vanlig, sporbar servicepakke. Vi har alternativer som er dyrere som er tiltenkt verdiforsendelser, hvis man ønsker forsikring, forklarer John Eckhoff i Posten.
POSTEN: – Gullbrev benytter en vanlig, sporbar servicepakke. Vi har alternativer som er dyrere som er tiltenkt verdiforsendelser, hvis man ønsker forsikring, forklarer John Eckhoff i Posten.

Forbrukerrådet avviser at Gullbrev kan operere med to sett vilkår.

– Når en kunde inngår en avtale skal det komme tydelig frem på hvilke vilkår man inngår en avtale. De vilkårene kunden har fått tilsendt, er de hun lovlig kan forholde seg til, sier Pia Cecilie Høst, som er leder for forbrukerdialog hos Forbrukerrådet.

Skylder på Posten

I en e-post til TV 2 hjelper deg skriver daglig leder for Gullbrev:

«Posten har slarvat bort detta brev, kunden har slarvat bort sina inköpskvitton och Gullbrev har aldrig mottagit något guld. Om någon kritik skall riktas så är det mot Posten, inte mot Gullbrev».

– Nei, vi har ikke somlet bort pakken, vi vet jo ikke hva som har skjedd. Vi har ingen indikasjoner på at det har skjedd misligheter i dette tilfellet, men vi kan heller ikke utelukke det, sier John Eckhoff, pressesjef i Posten.

Unnis brev er sporet til at den er levert på Bryn post i butikk, så den har forsvunnet et sted mellom der og postterminalen.

I tillegg er Gullbrev sin forsendelse en helt vanlig, sporbar returkonvolutt, og ikke en rekommandert sending slik det står på nettsidene, eller en verdiforsendelse slik Posten anbefaler for sending av verdier.

Kvitteringer på arvegods

Sjefen i Gullbrev mener det er en selvfølge at man må kunne kreve kvitteringer for at en forsikring skal gjelde, ellers vil det være umulig å vite verdien av hva kunden faktisk har sendt.

Men på spørsmål om hvorfor ikke Gullbrev ber kundene ta bilder, eller på andre måter får dokumentert hvilke verdier de sender fra seg da det er usannsynlig at folk har kvittering på gamle gullsmykker, svarer han ikke.

For å få klarhet i hvordan forsikringen fungerer, kontakter vi derfor If Skadeforsikring, som sto oppført på nettsidene til Gullbrev. Men informasjonssjef i If, Jon Berge, avviser at Gullbrev er forsikret hos de.

Får erstatning

Vi får ikke noe intervju med noen fra Gullbrev, og daglig leder Magnus Johansson ønsker heller ikke å snakke med oss på telefonen.

Men han ringer Unni Reiersen for å beklage, og hun får over 60.000 kroner på kontoen som forsikringserstatning.

Til TV 2 hjelper deg skriver Gullbrev-sjefen i en e-post:

«Vi har valt i nuläget att fokusera på vår kund och därför tittat närmare på detta ärende och sett över våra rutiner i kundtjänst … Vi har sett att vi ej uppdaterat det skriftliga avtalet i takt med att vi gjort förändringar i verksamheten, vilket vi beklagar men kommer att åtgärda.”

SISTE: På nettsidene til Gullbrev har de nå fjernet påstandene om rekommandert postsending og at de er forsikret hos If Skadeforsikring. De har også endret forsikringssummen 100.000 kroner til 10.000 kroner.

Lik TV 2 Underholdning på Facebook