Ga seg selv gullmedalje på pakken – uten å ha deltatt i konkurranse

MEDALJEFEIL: – Merket var ikke tenkt som en medalje, sier daglig leder i Salten Fiskeindustri. Nå endres pakken.
MEDALJEFEIL: – Merket var ikke tenkt som en medalje, sier daglig leder i Salten Fiskeindustri. Nå endres pakken. Foto: TV 2 hjelper deg

TV 2 HJELPER DEG (TV 2): Produsenten har pyntet pakken med en gullmedalje og tittelen «Norges Beste lutefisk loin». Problemet er bare at fisken ikke har vært med i noen konkurranse.

– Hvis du ikke kan dokumentere at du har deltatt i en konkurranse og at du faktisk har vunnet det som ser ut som en gullmedalje, så er det villedende markedsføring. Det er ikke tillatt, sier Elisabeth Lier Haugseth, direktør for Forbrukertilsynet.

Det er et bærende prinsipp i markedsføring av produkter at det som står på innpakningen skal være sant, påpeker hun.

– Når det viser seg at det som står på pakken ikke stemmer, har ikke forbrukerne noe grunnlag for å ha tillit til reklamen, og det er det til syvende og sist produsentene som taper på, mener Haugseth.

VM i lutefisk

Opp gjennom årene har det vært ulike konkurranser, blindtester og kåringer av den beste lutefisken, blant annet i regi av Norsk Sjømatråd og VG.

Se TV 2 hjelper deg på TV 2 torsdag kl. 20.30 eller på TV 2 Sumo.

FEIL MERIKING: Elisabeth Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet, mener merkingen på Saltenfisk-pakken er villedende.
FEIL MERIKING: Elisabeth Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet, mener merkingen på Saltenfisk-pakken er villedende. Foto: TV 2 hjelper deg

Sist lutefiskkonkurranse arrangerte Vulkanfisk på Mathallen i Oslo i fjor. Lutefisken fra Brødrene Andreassen på Værøy tok gullmedaljen i VM i lutefisk, der ti norske produsenter deltok.

Wenche Andersen fra God morgen Norge er en av kokkene som satt i juryen. Hun mener det er viktig at premier som matprodusenter bruker i sin promotering, viser til hvilken konkurranse det er snakk og hvilket år.

– På Brødrene Andreassen sin pakke står det VM 2017, så her kan man se at en jury går god for fisken. Men på pakken fra Saltenfisk står det ingenting om hvem som har gitt de gull og når. Det kan godt hende produktet er bra, men troverdigheten rundt merkingen er ikke stor for meg, sier TV-kokken.

VINNER: Terje er en av to brødre fra Brødrene Andreassen på Værøy i Lofoten, som vant fjorårets lutefiskkonkurranse.
VINNER: Terje er en av to brødre fra Brødrene Andreassen på Værøy i Lofoten, som vant fjorårets lutefiskkonkurranse. Foto: TV 2 hjelper deg

– Ikke en medalje

Daglig leder Sigurd Rydland i Salten Fiskeindustri sier at merket ikke var ment som en medalje, men at han i etterkant kan forstå at det kan oppfattes slik.

– Bakgrunnen for merkingen er fordi vi mener vi har et fantastisk loin-produkt som vi er veldig stolte av. Men det kan godt hende vi har vært litt for nordnorsk frimodig i måten vi har merka pakken på, sier daglig leder Sigurd Rydland i Salten Fiskeindustri.

Han sier det ikke var deres intensjon å drive med villedende markedsføring.

– Når det er sagt så vil jeg påpeke at vi også har fått medalje for lutefisken vår, på lik linje med alle de andre store produsentene, sier han.

Medaljen han viser til er Adresseavisas blindtest av lutefisk i 2016. Sjømatselskapet Taste of North, som Sigurd Rydland også er daglig leder for, sto bak testvinneren. Den samme luteoppskriften som ble brukt her, er også brukt på Saltenfiskproduktet.

Men samme oppskrift ble også brukt på enda et lutefiskprodukt fra Taste of North, som deltok i VM i fjor uten å ta en pallplass.

Etterlyser bransjestandard

I oktober arrangerte Salten Fiskeindustri og Norsk Kongelig lutefisklag, verdens største lutefisklag med over 345 gjester.

– Såfremt det kan kalles en konkurranse ble fisken vår her spist til et stort, rungende «ja». Og egentlig vil jeg si det er mer verdt enn en VG-test eller for så vidt en såkalt VM i lutefisk med bare norske produsenter, sier Rydland.

ENDRER PAKKEN: Sigurd Rydland, daglig leder i Salten Fiskeindustri, sier merket ikke var ment som en medalje.
ENDRER PAKKEN: Sigurd Rydland, daglig leder i Salten Fiskeindustri, sier merket ikke var ment som en medalje. Foto: TV 2 hjelper deg

Han etterlyser en bransjestandard fra sjømatnæringen der det arrangeres lutefiskkonkurranser med fisk kjøpt i en tilfeldig butikk.

Enn så lenge har Coop, som fører produktet fra Saltenfisk, tydelig uttrykt til TV 2 hjelper deg at de forventer at all merking av produkter gjøres etter bransjenormer, lover og regler for markedsføring. Merkingen på Saltenfisk sin pakke må derfor endres umiddelbart.

Lik TV 2 Underholdning på Facebook