gikk ned 65 kilo uten diett:

Guri (48) fryktet at tredemølla skulle knekke under henne

Guri Berg Benjaminsen (48) veide på sitt tyngste 140 kilo. På egen hånd, uten slankeklubber eller superdietter, gikk hun ned 65 kilo.

Guri Berg Benjaminsen (48) fra Stjørdal var en aktiv og normalvektig person frem til hun begynte å studere som 19-åring. Men siden skulle hun ende opp med å veie 140 kilo.

Som student spiste jeg usunt, og jeg sluttet å trene. Senere fikk jeg to barn, og etter svangerskapene fortsatte jeg å spise. Etter hvert brydde jeg meg ikke. Jeg tenkte at siden jeg likevel var tykk spilte det ingen rolle om jeg ble større. Jeg gav blaffen fordi det var utopisk å tro at at jeg kunne halvere vekten min, forteller Berg Benjaminsen på God morgen Norge.

Klær var en utfordring

Vekten hennes skapte mange begrensninger i hverdagen. Da hun skulle kjøpe klær, var utvalget svært begrenset.

Jeg måtte kjøpe det de hadde i min størrelse, pluss-størrelser som er størrelse 54. Dette ble også et problem da jeg hadde slanket meg. Etter 25 år hadde jeg plutselig et hav av valgmuligheter. Jeg skulle ta stilling til hva jeg likte, som fasonger, farger og stil. Dette førte til at jeg måtte ha med meg «kjøpshjelp», venninner som bistod meg med å velge.

Guri har alltid reist mye. Overvekten stoppet henne fra mange opplevelser. Hun var for stor til å sitte i en kajakk, for tung for å ri på elefanter, og vekten stoppet henne fra å dykke og sveve med familien i luftballonger. Total fravær av kondisjon gjorde at fjellturer kun var en drøm.

Vendepunktet

FØR OG ETTER: Guri Berg Benjaminsen viser hvor stor forandringen er. Foto: Privat.
FØR OG ETTER: Guri Berg Benjaminsen viser hvor stor forandringen er. Foto: Privat.

Etter et legebesøk, der legen ville øke doseringen på blodtrykkmedisinen, fant hun ut at nok var nok. Da viste vekten 140 kilo.

– Det var min feil at jeg veide 140 kilo sier Guri.

– Fordi en alltid har et valg, og jeg ble tykk fordi jeg valgte usunt. Jeg valgte sjokolade fremfor frukt, og jeg drakk litervis med sukkerfri brus, legger hun til.

FØR: Slik så hun ut i 2013. Foto: Privat
FØR: Slik så hun ut i 2013. Foto: Privat

Guri ville ikke benytte noen superdietter eller bli med i en slankeklubb. På egenhånd laget hun en plan for kosthold og bevegelse. Hun satte seg delmål. Det første hun gjorde var å kutte ut alt sukker og brus. Når hun kjente «suget» etter sukker, hadde hun andre alternativer klar, som grove vafler og fruktsalat. Deretter byttet hun til sunnere matvarer, og hun laget en ukes meny for lunsj og middag.

Som tykk var det vanskelig å bevege seg. Derfor startet hun med å gå på flat mark i 10-15 minutter tre til fire ganger i uken. Etterhvert gikk hun i slakke motbakker, og hun merket at kondisjonen bedret seg og turene ble lengre.

Knekker tredemøllen?

Først ett år etter at hun startet livsstilsendringen, turde hun å gå inn på et treningssenter. Hun fryktet at tredemøllen skulle knekke under henne, og at folk skulle se på henne og le. Den knakk ikke.

Der og da fikk hun troen på at hun kunne klare å nå drømmene sine. Joggeturer og høye fjelltopper var nå realistiske mål.

– Jeg kastet bort 25 år av livet mitt fordi jeg tok usunne valg. Derfor tar jeg igjen så mye som mulig nå, sier Guri.

ETTER: Guri løper «Forrest Gump-løypen» ved Monument Valley i den amerikanske delstaten Arizona i 2017. Foto: Privat.
ETTER: Guri løper «Forrest Gump-løypen» ved Monument Valley i den amerikanske delstaten Arizona i 2017. Foto: Privat.

I sommer deltok hun på en gruppereise til Georgia og besteg fjelltopper i Kaukasus. Ifølge henne selv ville hun ikke turt å reise på den måten som tykk. Reise er fremdeles en stor lidenskap. Nå trenger hun ikke lenger å bekymre seg for om flysete er stort nok eller om hun kan delta på aktiviteter. Livet er bokstavelig talt blitt lettere på alle områder.

Guri sitt råd til andre
– Det er aldri for sent! Jeg startet da jeg var 45 år. ​

Hun mener at om du virkelig vil gjøre noe med overvekten, så må det komme fra dypet av deg selv. Først da kan du lage en plan som passer deg og din familiesituasjon.

Her er hennes råd:

1. Vær strukturert, planlegg trening og måltider.

2. Sett deg delmål: Gå opp en lang bakke uten stopp, gå en strekning på tid, gå på stadig høyere fjell, løp et visst antall kilometer uten stopp og lignende.

NYTT LIV: Guri Berg Benjaminsen bestiger enda en fjeltopp. Her i Kaukasus i 2018. Foto: Privat.
NYTT LIV: Guri Berg Benjaminsen bestiger enda en fjeltopp. Her i Kaukasus i 2018. Foto: Privat.

3. Belønning. Sett opp det du ønsker deg på ei liste, dette kan du kjøpe når du har nådd et eller flere av målene.

4. Ikke gi opp om du går på en smell. Ikke ha ting som frister tilgjengelig - ihvertfall ikke i starten eller i perioder du sliter.

5. Lag deg strategier du kan bruke om du får lyst på noe du ikke bør spise, for eksempel gjør husarbeid, gå en tur og lignende. Ikke gå på butikken når du er sulten. Spis før du går i selskap, da blir du mindre fristet. Definer hva det er som gjør at du har lyst på noe, sug eller sult?

6. Ha egne alternativ til kos, sukkerfrie vafler, lompetoast, druer e.l.

Lik TV 2 Underholdning på Facebook