I Øvre Veitvet Borettslag i Oslo pågår et renovasjonsprosjekt for alle badene. Flere av beboere har allerede fått installert sine nye bad, men de har også fått mengder av irritasjon på kjøpet.

– Jeg må flire litt av det, for jeg tror jeg nesten kunne ordnet det dolokket bedre selv, sier Thea Weseth til TV 2 hjelper deg.

I sommer stod det nye badet hennes ferdig. Etter samtaler med andre beboere forsto hun fort at det var flere i borettslaget som irriterte seg over akkurat den samme detaljen som plaget henne.

Har strammet opp tre ganger

– Da forstod jeg mer omfanget av det, at det ikke bare var i oppgangen min, men at det var flere som var misfornøyd. Da kan man jo lure på kvaliteten på resten av badet.

Hanne Reslund og Rita Reistad er også blant beboerne som sliter med toalettseter som ikke ligger rett.

– Er det noe jeg har hørt om, så er det toalettsetene. Det er en filleting, men det er irriterende småfeil, sier Reslund til TV 2 hjelper deg.

– Jeg hadde det gamle toalettet i 20 år, det var aldri skeivt.

Rita Reistad forteller at hun har hatt folk innom for å stramme opp flere ganger.

– De var her tre ganger for å stramme opp, men så fort vi brukte toalettet, så løsnet det og ble liggende skakt.

Thea Weseth er ikke alene om å ha skeivt toalettsete på sitt helt nye bad.
Thea Weseth er ikke alene om å ha skeivt toalettsete på sitt helt nye bad.

– Jeg forventer jo at ting skal være i orden på et bad jeg betaler mye penger for.

Takstmann: – Unødvendig

Takstmann Roger Andersen har sammen med TV 2 hjelper deg tatt en grundig vurdering av badene til de tre beboerne. Han understreker at det totalt sett er gode bad han har sett, men han forstår også frustrasjonen til beboerne.

– Det går igjen noe småslurv som er unødvendig. Jeg undres fælt over toalettsetene. Her er det småting som bør rettes.

Takstmann Roger Andersen kaller toalettproblemet for unødvendig. Foto: Martin Habbestad.
Takstmann Roger Andersen kaller toalettproblemet for unødvendig. Foto: Martin Habbestad.

Takstmannen oppdaget også at det renner vann ut på siden av dusjene til flere beboere, især når strålen rettes mot de nedre hjørnene av dusjen. Dette mener han også bør ordnes.

– Alle vet at dusjen skal være tett, vannet som brukes der inne skal være der inne.

Entreprenøren vil ikke møte TV 2 hjelper deg

Det er Sans Bygg AS som står for renoveringen av badene.

TV 2 hjelper deg har i over en uke forsøkt å få til et intervju med firmaet, men daglig leder Tor Bjærum ønsker ikke møte forbrukerprogrammet til et intervju.

– Det utføres kontrollbefaring ved overlevering. Feil og mangler som ikke fanges opp der må meldes til SansBygg. Reklamasjoner blir løpende behandlet, og vi vil snarlig ta kontakt med beboerne og utbedre feil, skriver Bjærum i e-post til TV 2 hjelper deg.

Se TV 2 Hjelper deg på TV 2 torsdag klokken 20.30 eller på TV 2 Sumo.