Birk (10) syntes høytlesing var skummelt, men så møtte han hunden Echo

Spesialpedagog bruker kongepuddelen sin som en del av undervisningen. Dyrebar Omsorg og Dysleksi Norge forteller om positiv utvikling blant elever etter de startet Lesehundprosjektet.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Dyrebar omsorg, som jobber med dyreassisterte intervensjoner, og Dysleksi Norge har gått sammen for å få flere barn til å bli glad i å lese. Derfor har de startet et «Lesehundprosjekt» som strekker seg over 20 uker og gir elever tilbud om to timer med lesehund hver uke.

Daglig leder i Dyrebar omsorg, Line Sandstedt, forteller at de ønsket å se effekten av pedagogikk sammen med hund og barn.

Morsom og verdifull læring

Per nå er Lesehundprosjektet på fire skoler; to i Nordland og to i Buskerud. Én av skolene er Konnerud skole i Drammen, hvor Ann-Cathrin Lindland Løvstad er spesialpedagog.

Lindland Løvstad og kongepuddelen hennes Echo (4) har gått på kurs for at hunden skal bli sertifisert skolehund. I dag bruker hun hunden som en del av spesialpedagogikken på skolen, for å få elevene til å bli lesehester.

– Elevene og hunden har et avslappet forhold til hverandre, og læringen blir morsom. Dette sørger for leseglede og lesemestring, sier Lindland Løvstad til God morgen Norge.

Spesialpedagogen forteller at ved Konnerud skole plukket de ut elever som syntes det var skummelt å lese høyt i klassen, og som opplevde at leselekser hjemme var vanskelig.

Skolen har eget rom på skolen hvor de gjør forskjellige øvelser:

– Vi starter med å kose med Echo, deretter leser elevene høyt for Echo. Øvelsene er et samarbeid mellom hunden og elevene, som apportering av puslespill med tekst under, som Echo henter og elevene leser.

LESEØVELSER MED HUND: Samarbeid mellom elever og Echo (4) gir mestringsfølelse og leseglede. Foto: Ann-Cathrin Lindland Løvstad

Fra skeptiker til lesehest

Birk Westheim Haga (10) er femteklassing ved Konnerud skole og en av ti elever som er med på prosjektet. Han syntes det var vanskelig å lese høyt i klassen og for voksne før han møtte Echo.

– Første gangen var jeg litt skeptisk, men jeg liker veldig godt å lese nå! Vi har gjort triks og lest masse sammen.

Hatet å lese foran andre – her leser han på direktesendt TV

Spesialpedagogen forteller at 10-åringen har fått bedre leseflyt og stor leseglede etter timene.

– Echo har hatt en beroligende effekt på Birk. Den gode følelsen av tilknytning til Echo, gjør at Birk har blitt veldig motivert til å lese – også utenom lesehundtimene, sier Lindland Løvstad.

Det kan 10-åringen bekrefte, som skriver en bok som handler om kongepuddelen han har blitt så glad i! Boken skal presenteres med høytlesning for lærerne ved skolen når prosjektet avsluttes om noen få uker.

Birk og Ann-Cathrin Lindland Løvstad er glad for at Konnerud skole har bestemt seg for å fortsette med prosjektet.

– Drammenskolen satser sterkt på basisferdighetene og har nå utarbeidet en ny leseplan. Lesehund forankres og linkes opp mot denne planen, forteller Lindland Løvstad fornøyd.