Rannveig (18) takket ja til gratisprøve – så fikk hun inkassokrav

TV 2 HJELPER DEG (TV 2): – Jeg satt med en vond klump i magen, sier 18-åringen. Nå vil selskapet rydde opp etter seg.

Det norske selskapet Good for Me selger ulike helsekostprodukter som skal gi finere hår og hud. I sommer hadde de salgsboder i flere av de største byene i Norge, og det var her Rannveig Pettersen (18) mottok det hun ble fortalt var en gratis prøvepakke med betakarotener.

– Selgeren forsikret meg om at det var gratis, selv om jeg måtte registrere meg som kunde. Såfremt jeg meldte meg ut av avtalen innen to uker ville jeg ikke få noen pakker eller regninger, sier Pettersen, som er student i Kristiansand.

Se TV 2 hjelper deg på TV 2 torsdag klokken 20.30 eller på TV 2 Sumo

Fikk inkassokrav

18-åringen sender en epost om at hun melder seg ut samme kveld, men når hun ikke får svar innen 24 timer slik det er opplyst på på hjemmesidene, ringer hun til daglig leder. Han bekrefter at det er tilstrekkelig å sende en e-post. Når kundeservice svarer henne på e-post noen dager senere, tror hun alt er i orden.

Men i løpet av de neste par månedene får hun to pakker med betakarotener i posten, uten regning i pakken. En stund etterpå følger et inkassokrav og en faktura på tilsammen over 700 kroner for begge pakkene, som ikke har bestilt.

– Alle mine forsøk på å få tak i noen fra Good for Me etter at jeg fikk første pakken var nytteløse. Jeg sendte flere eposter uten å få svar, og det var ikke noe telefonnummer å ringe på sidene deres. Og man blir jo bekymret når man får et inkassokrav, jeg satt med en vond klump i magen, sier hun.

Direktør for Forbrukertilsynet, Elisabeth Lier Haugseth, mener skjønnhetsselskapet må ha på plass et apparat for å håndtere kundene.
Direktør for Forbrukertilsynet, Elisabeth Lier Haugseth, mener skjønnhetsselskapet må ha på plass et apparat for å håndtere kundene. Foto: TV 2 hjelper deg

Skylder på feil e-post

Først når stemoren sender en epost til Good for Me, får de respons fra selskapet. Fakturaen vil bli slettet om produktene returneres.

I svaret til stemoren skriver Good for me sin kundebehandler at problemet har oppstått fordi Rannveig ga feil epost da hun mottok prøvepakken.

– Hvordan kan de forklare at jeg fikk epost fra Good for me med reklame dagen etter at jeg registrerte meg på stand, og sikkert et titalls reklamer i etterkant, hvis jeg skrev feil adresse, spør studenten.

Bryter markedsføringsloven

Forbrukertilsynet har fått klager fra flere forbrukere som har tatt imot gratis betakaroten på stand fra helsekostprodusenten.

– Klagerne opplevde at de ikke var klar over at de inngikk en abonnementsavtale. Dessuten fikk de ikke tilstrekkelig informasjon om hvordan angreretten fungerer, sier Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet.

Ifølge Haugseth har uansett et selskap som benytter seg av en underleverandør et helt selvstendig ansvar for at lovene overholdes.

– Det er heller ikke lov å kalle et produkt gratis hvis det i realiteten dreier seg om et abonnement, det er i strid med markedsføringsloven, sier hun.

Bommet med standsalget

Til TV 2 hjelper deg sier Good for Me at de beklager situasjonen som har oppstått etter at de hadde et prøveprosjekt i sommer med standsalg.

Det var en underleverandør som håndterte standsalget.

– Vi forstår at folk blir irriterte for at det har blitt så mye rot. Men svært høyt salgstrykk kombinert med sykdom i kundeserviceavdelingen har gjort at vi ligger bakpå, og det er vi lei oss for, sier Fredric Finzi Gjertsen, daglig leder i Good for Me.

Kunder via standsalg har ikke hatt tilgang til samme kundeportal som dem som kjøpte via nettet, og det var et feilgrep, mener selskapet.

Likevel mener de mange feilutsendte pakker skyldes at kundene feilstavet e-postadressen sin. Hvordan Rannveig Pettersen likevel kunne få eposter fra dem, kan de ikke svare på da de ikke har informasjon om dette enkelttilfellet.

Fredric Finzi Gjertsen er daglig leder for Good for Me.
Fredric Finzi Gjertsen er daglig leder for Good for Me. Foto: TV 2 hjelper deg

Vil rydde opp

TV 2 hjelper deg har også vært i kontakt med en rekke andre jenter som har hatt lignende problem med Good for Me. Noen har sendt tilbake pakkene, men likevel fått krav om å betale for varene fordi Good for Me sier de aldri mottok pakken i retur. Andre igjen fikk beskjed om at angrefristen var gått ut.

– Hvis du har fått regninger eller varer fra oss som du ikke skulle fått, ta kontakt med oss så skal vi rydde opp. Vi beklager at folk har fått uriktig eller mangelfull informasjon, og hatt problemer med å melde seg ut, og vi jobber nå på spreng med å rydde opp, sier Gjertsen.

Lik TV 2 Underholdning på Facebook

Redaksjonens anbefalinger

  1. Britiske kongefamilien: Delte julekort og sprer glede
    Fredag 14. des. 2018 | Underholdning
  2. Magnus Carlsen debuterer som rapper: – Jeg er sjakkens badboy!
    Fredag 14. des. 2018 | Underholdning
  3. Kanye West med Twitter-tirade mot Drake
    Fredag 14. des. 2018 | Underholdning
  4. Dette googlet vi mest i 2018
    Onsdag 12. des. 2018 | Underholdning

Delt i sosiale medier

  1. Lavrans Solli og Anja Johansen har blitt foreldre igjen
    Fredag 14. des. 2018 | Underholdning
  2. Derfor vil ikke Carola (51) gifte seg med kjæresten
    Fredag 14. des. 2018 | Underholdning
  3. Bloggerens klare beskjed til fremmede som dukker opp på hemmelig adresse
    Fredag 14. des. 2018 | Underholdning
  4. Trøbbel for superparet
    Torsdag 13. des. 2018 | Underholdning