18 ÅR SENERE:

Her gjenskaper Jennifer Lopez øyeblikket som endret internett for alltid

ATTEN ÅR SENERE: Jennifer Lopez i 2018, og Jennifer Lopez i det berømte bildet fra år 2000.
ATTEN ÅR SENERE: Jennifer Lopez i 2018, og Jennifer Lopez i det berømte bildet fra år 2000. Foto: Jennifer Lopez/Instagram og Ap/Reed Saxon
18 år har gått siden Jennifer Lopez (49) dukket opp på den røde løperen i en Versace-kjole av de sjeldne. Nå gjenskaper hun det ikoniske øyeblikket.

Det var i år 2000 at superstjernen Jennifer Lopez satte alt på hodet: Hun dukket nemlig opp på Grammy-utdelingen iført en svært utringet, grønn kjole.

Utringningen var sjokkerende på den tiden – den gikk nemlig helt ned til navlen. Omslagskjolen satt løst på, og overlot lite til fantasien.

Ble årsak til teknologi-gjennombrudd

Og akkurat denne fremtoningen ble årsak til en stor teknologisk utvikling.

Hos Google ble det nemlig stor hodebry morgenen etter Grammy-utdelingen 23. februar 2000.

De opplevde en ekstrem pågang – ulikt noe de hadde sett tidligere. Alle var inne for å lete etter den store snakkisen – Lopez' dristige kjolevalg på den røde løperen.

– Vi hadde ingen ordentlig måte å sørge for at brukerne fikk søkt opp akkurat det de ønsket: JLo med den kjolen. Google Bildesøk ble skapt, forteller han.

Gjenskapte internett

Fortsatt snakkes det om da JLo «broke the internet». Og denne uka la Jennifer Lopez ut et bilde med helt klare referanser til 2000-sensasjonen: Kun iført en løs, glitrende, grønn kjole.

Også denne gangen henger kjolen løst på, og skuelystne får svar på det meste. Det har skjedd ett og annet siden år 2000, så for å sjokkere i dag måtte Jennifer Lopez gå noe lenger i å vise hud.

Denne gangen ser man både rumpe, lår og nakne bein.

– 18 år senere skal det mer enn glødende hud og avslørende splitter til for å skape nettbuzz, sier fast moteekspert for God Morgen Norge, Marianne Jemtegård.

Bildet kommer angivelig i desemberversjonen av motemagasinet In Style.

– Ikke samme sjokkfaktor

Hun mener kreasjonen ikke kommer til å få samme sjokkfaktor som i 2000, og at det må mer til enn en glitrende superheltkappe for å få folk til å heve øyenbrynene.

– Vi er i en tid hvor kjendiser balanserer champagneglass på stussen i bare messingen, ruller seg i kjetting og babyolje før de inntar den røde løperen, og så livestreamer dusjen etter prisutdelingen senere på kvelden, sier Jemtegård.

Moteeksperten forteller derimot at kjolen fra 2000 er et av de mest ikoniske rød løper-plaggene som motehuset Versace har kreert.

– Å se en kjendis av hennes kaliber i en så skandaløst avslørende kjole hørte med til sjeldenhetene den gang, og som en gyllenbrun og glødende tropisk amazone ble Lopez det eneste man snakket om etter musikkprisutdelingen, forteller Jemtegård.

Enorm reklameeffekt

Lopez poserte sammen med sin daværende kjæreste Sean Combs, bedre kjent som Puff Daddy eller P. Diddy, på den røde løperen. Det var det derimot ikke alle som fikk med seg.

STJERNEPAR: Det var ikke alle som fikk med seg hvem som stod ved siden av Lopez.
STJERNEPAR: Det var ikke alle som fikk med seg hvem som stod ved siden av Lopez. Foto: Reed Saxon / AP Photo

– Reklameeffekten både for popstjernen og designmerket var himmelstormende, og siden den gang har alle fra Rihanna og Beyoncé til Lady Gaga og Miley Curys forsøkt seg på det samme.

Jemtegård er ikke i tvil om hvorfor kjolen skapte så mye oppstyr:

– Nakenhet sjokkerer, og skaper overskrifter. Det gjorde det iallefall den gangen. I dag er det kanskje mer sjokkerende å kle på seg i møte med kameralinsene, sier henne.

– Imponerende

For moteeksperten er det i dag mer sjokkerende at Lopez, som er 49 år og tvillingmamma, fortsatt går 30 år yngre kolleger en høy gang når det kommer til stram stjernekvalitet i bare messingen.

– Det er vel ikke annet enn imponerende? Men når det er sagt, så syns jeg de andre mer påkledde bildene fra InStyle-shooten var langt mer spennende av Jennifer Lopez, sier Jemtegård og avslutter:

– Av og til er det ikke så galt å kle på seg heller.

Lik TV 2 Underholdning på Facebook