Da Sissel Drøyvollsmo fikk nytt telefonnummer, tok det ikke lang tid før forviklingene begynte.

– Fra da jeg skrudde på telefonen, har det kommet samtaler og meldinger til en annen navngitt person, sier Sissel Drøyvollsmo til TV 2 Hjelper deg.

Hun fikk blant annet kundeklubbmeldinger, påminnelser om synsundersøkelser og dødsbudskap, alt adressert til en person som tidligere hadde telefonnummeret Sissel fikk tildelt.

Se TV 2 Hjelper deg torsdager klokken 20.30 på TV 2 og TV 2 Sumo.

Så kom fakturaoverraskelsen

Sissel jobber selv i Telia, og har telefon gjennom arbeidsgiver. På grunn av dårlig dekning på hytta ville hun ha en ekstra telefon, og valget falt på Telenor.

Men da den første fakturaen på hennes nye abonnement kom, så hun at det var trukket for varer og tjenester hun ikke forstod hva var.

– Da jeg fikk faktura nummer tom dukker det som er det store problemet for meg opp. Jeg skjønner ikke hva jeg har kjøpt, og kontakter Telenor for å finne ut hva som hadde skjedd.

Telenor svarer til Sissel at hun har kjøpt varer og tjenester gjennom underleverandører, og at hun må ordne opp med disse.

Kjøpt bussbilletter i Stavanger

Sissel begynner selv å undersøke saken nærmere, og får vite at hun er fakturert for bussbilletter hos et reiseselskap i Stavanger.

– Det er jo veldig interessant, jeg har aldri i mitt liv vært i Stavanger. Det er ikke mine bussbilletter, og det er skremmende at det er mulig.

Telenor opplyser til TV 2 hjelper deg at de har en karantenetid på minimum seks måneder når et telefonnummer avsluttes. I karantenetiden skal de aktørene som har betalingstjenester inn mot mobilnummeret fjerne disse, men at dette ikke skjedde i Sissel sitt tilfelle.

Skuffet over Telenor

Sissel er ikke imponert over mottakelsen hun fikk hos Telenor da hun prøvde å finne ut av mysteriet. Hun hadde forventet å få hjelp med å finne ut hva som var fakturert.

– Jeg har ikke noe kundeforhold til noen av de andre involverte selskapene, men de har vært mer behjelpelige med å løse saken enn Telenor har vært, sier Sissel til TV 2 hjelper deg.

Kommunikasjonssjef i Telenor Anders Krokan beklager at Sissel ikke fikk bedre hjelp.
Kommunikasjonssjef i Telenor Anders Krokan beklager at Sissel ikke fikk bedre hjelp.

Telenor beklager

Telenor sier saken var et mysterium også hos de, og beklager at en teknisk feil fra leverandøren av billettløsningen gjorde at Sissel ble feilfakturert. De beklager også at hun ikke fikk bedre hjelp.

– Vi skal ta saken for kundene våre når de opplever at det er noe på fakturaen deres som ikke stemmer. Vi skulle hjulpet henne, sier kommunikasjonssjef i Telenor Anders Krokan.

Feilen er nå rettet opp i, og Sissel har fått refundert pengene. Telenor opplyser at de ikke har funnet eksempler på tilsvarende saker gjennom sine undersøkelser. Reiseselskapet i Stavanger opplyser om at det ikke lenger er mulig å betale for billetter med mobilfaktura.