Både TV 2 hjelper deg og Forbrukerrådet har de siste årene mottatt flere henvendelser fra fortvilte kunder om møbelgiganten Trademax.

Trademax omsetter ifølge egne nettsider for nærmere en milliard svenske kroner, og har tusenvis av norske kunder. Langt fra alle er fornøyde etter handelen.

Se TV 2 hjelper deg på TV 2 eller TV 2 Sumo torsdager klokken 20.30

TV 2 hjelper deg har fått henvendelser fra flere fortvilte kunder hos Trademax.
TV 2 hjelper deg har fått henvendelser fra flere fortvilte kunder hos Trademax.

Bodde månedsvis i møbelhaug

Tea B. Carlsen bestilte i april sofa og spisegruppe.

– Spisebordet gikk ikke an å montere uten at det gikk i stykker, og sofaen hadde andre mål i virkeligheten enn det som stod oppført på nettsidene.

Tea ville returnere det meste av det hun kjøpte på grunn av feil og mangler. Da startet en flere måneder lang uenighet mellom henne og Trademax om kostnader knyttet til frakt og emballasje. Møbelhaugen ble derfor stående i stua hennes i over to måneder.

– Det er ganske frustrerende å ha bodd her så lenge, uten at jeg får fått innredet. Jeg har jo lyst til å komme meg ordentlig i stand.

Bordet ble ødelagt tre ganger

Tea B. Carlsen synes handelen med Trademax har vært en kjedelig opplevelse.
Tea B. Carlsen synes handelen med Trademax har vært en kjedelig opplevelse.

Marthe Pettersen Feet bestilte i april en spisegruppe til verandaen sin. Men bordet som ankom var blitt skadet i transport.

– Det så ut som noen hadde kjørt på bordet, men Trademax lovte at jeg skulle få et nytt bord, sier hun.

Drøyt tre måneder senere har Marthe fortsatt et ødelagt bord hjemme, og da hun sjekket status fikk hun en overraskelse. Trademax hadde sendt nytt bord to ganger, men begge var blitt skadet i transport, og returnert – uten at Marthe fikk vite det.

– Det er jo helt håpløst! Kan man ikke bare ringe kunden og si at bordet er skadet i transport? Det har ikke skjedd, sier Pettersen som synes Trademax sin kundeservice er under enhver kritikk.

– Kundeservicen er helt håpløs. Det virker som det er en prøvelse for firmaet å få sendt et nytt bord. Jeg forventet ikke at det skulle være så problematisk.

Slik så bordet Marthe fikk tilsendt fra Trademax ut.
Slik så bordet Marthe fikk tilsendt fra Trademax ut.

Trademax: – Vi tar til oss kritikken

Marthe har nå fått refundert kostnadene rundt sin bestilling. Også hos Tea har møbelbutikken ordnet opp.

Trademax har ikke villet møte TV 2 hjelper deg for et intervju. Via e-post forteller de at høysesongen ble krevende for deres norske speditør.

– Vi er klar over at svar- og håndteringtiden periodevis har vært altfor lang. Gjennom de siste månedene har vi styrket vårt norske kundeserviceteam, og tatt grep for å sikre god levering også i høysesong, skriver de.

– Vi opplever at de fleste av våre norske kunder er fornøyd med oss. Den kritikken vi har mottatt fra misfornøyde kunder tar vi på største alvor, og vi jobber kontinuerlig med å forbedre vår service.

– Skulle våre produkter mot formodning ikke tilsvare forventet kvalitet, har kunden alltid rett til å returnere produktet, og kunden må kun dekke frakt om man returnerer produkter som ikke har feil/mangler. Vi vil også erstatte kunders utlegg på emballasje, avslutter Trademax.