Mange av oss får reklame som passer med de siste nettsøkene våre. Men kan Facebook også avlytte det vi snakker om og tilpasse reklamen etter det?

– Jeg har jo opplevd at det har dukket opp reklame om ting jeg akkurat har snakka om, men aldri har «Googla», sier Fredrik Sjåstad Næss (28), programleder i «Konspirasjonspodden».

Næss og Bjørn-Henning Ødegaard (34) snakker han om konspirasjoner til cirka 600.000 lyttere hver måned.

Sammen med TV 2 hjelper deg skal de undersøke en moderne myte: Om mobilen hører hvilke produkter du snakker om og viser deg reklame om produktene.

Se TV 2 Hjelper deg på TV 2 og TV 2 Sumo torsdag klokken 20.30

Kan plukke opp ord

For å undersøke dette skal de finne et produkt å si i nærheten av mobilen 50 ganger hver dag. Dette skal de gjøre i én uke. Underveis sjekker de mobilen for reklame.

Ordet de velger er: barnevogn.

Guttene er på turné med podcasten sin og reiser denne uken til Stavanger og Ålesund.

– Det er ekstra flaut å gjøre det ute blant folk, sier Næss etter at Ødegaard utfordrer han til å si barnevogn minst ti ganger mens de sitter på restaurant.

Dataekspert Gisle Hannemyr (65) er klar på at ordene guttene sier er mulig å plukke opp for mobilen.

Fredrik Sjåstad Næss (28) og Bjørn-Henning Ødegaard (34) jobber som henholdsvis lærer og komiker, ved siden av podcasten.
Fredrik Sjåstad Næss (28) og Bjørn-Henning Ødegaard (34) jobber som henholdsvis lærer og komiker, ved siden av podcasten.

– Teknisk mulig er det, sier den erfarne forskeren og fortsetter.

– De som har laget disse maskinene har tilgang til de over nettet. Også applikasjoner har tilgang til den underliggende maskinvaren inkludert mikrofon og kamera.

Risikerer omdømmetap

Ødegaard og Næss har fått både publikum i Stavanger og Ålesund til å rope ordet «barnevogn». Hele uken har de snakket om barnevogn.

– Barnevogn, barnevogn, barnevogn, gjentar Ødegaard, noe sliten, inn i mobilkameraet sitt.

– Dag seks og jeg har ennå ikke sett en eneste reklame om barnevogn, sier Næss.

Når hele uken er omme, sitter de igjen med et tydelig resultat: Ikke en eneste reklame for barnevogn har dukket opp.

– En blanding av skuffelse og lettelse, sier Næss.

Trenger ikke avlytte

Gisle Hannemyr er ikke overrasket over resultatet.

– For det første etterlater vi oss så mange elektroniske spor ved bruk av telefonene allerede, at det er mer enn nok til å lage målrettet reklame for de aller fleste av oss, sier han og fortsetter:

– Kostnadene står ikke til gevinsten, også er det det faktum at det er forbudt. Så man risikerer å bli straffet for dette og ikke minst vil omdømmetapet være formidabelt, sier han.