BETALTE 109.000 kroner FOR IKEA-KJØKKEN:

IKEA lovet å bruke tre dager – det ble et kaos for familien

– Vi så ikke for oss at det skulle bli sånn da vi kjøpte et kjøkken fra IKEA.

Familien fra Hof i Vestfold har god grunn til å være lei. Gassgrillen har vært flittig i bruk siden de rev kjøkkenet i mai. De ble lovet et ferdigmontert kjøkken fra IKEA 22. juni, men to måneder senere er fortsatt det meste av kjøkkenet i esker.

– Vi er blitt ganske lei av grillmat og take away, sier Hege Axelson.

Se TV 2 Hjelper deg på torsdag kveld klokken 20.30 på TV 2 og TV 2 Sumo.

– Det er i beste fall halvferdig! Det mangler fronter, og det er ikke fôret. Det er ikke montert sammen en gang. Vi valgte IKEA for at det skulle være raskt, billig og enkelt. Vi skulle få opp et kjøkken på tre dager. Det ble det jo ikke, forteller Paul Bartos til TV 2 hjelper deg.

– Jeg synes at det er veldig trist. Sommeren har gått bort på mye venting og rot, legger Hege Axelson til.

Ikke som forventet

Kjøkkendelene som er montert, er heller ikke som familien forventet.

– Når du åpner oppvaskmaskinen, sitter den ikke fast. Så når du har litt oppvask i den, tipper den ut. Det er ikke sånn det skal være, sier Paul.

Familien ble lovet kjøkken på tre dager. Etter to måneder var det fortsatt ikke på plass.
Familien ble lovet kjøkken på tre dager. Etter to måneder var det fortsatt ikke på plass.

Betalte for levering og montering

Hege og Paul betalte 109.000 kroner for planlegging, levering og montering av IKEA-kjøkkenet. Hege viser frem en lang kvittering over alle kjøkkendelene som har blitt kjøpt inn.

– Som du ser er den veldig lang. IKEA sier at vi har et ansvar for å følge med på hva vi har fått og ikke fått, men vi forstår liksom ikke det. Vi betalte IKEA for å plukke, levere og montere, så vi trodde at det ansvaret slapp vi, sier Hege forundret.

Familien skal ha fått tre vareleveringer til sitt svarte kjøkken, men fortsatt er de usikre på om alle delene har blitt levert.

– Man venter på at de skal levere varene, og så kommer det hvite fronter. Man føler at man gir opp, sier Paul.

Vanskelig kommunikasjon

Familien har opplevd at kommunikasjonen med IKEA og deres montører har vært vanskelig.

– Vi har brukt mye tid på å ringe IKEA. Det som er vanskelig er at det er forskjellige saksbehandlere. De lover å ringe tilbake, noe de ikke gjør, forklarer Hege.

– Når det først kommer montører, og det har vært veldig mange forskjellige montører, så snakker de som regel ikke norsk og veldig lite engelsk.

De er både skuffet og frustrert over dialogen med IKEA.

– Vi så ikke for oss at det skulle bli sånn når vi kjøpte et kjøkken fra IKEA, sier Hege.

– Vi betalte jo en del penger for at det skulle gå fort i orden. Det er et stykke igjen før dette er i orden, avslutter Paul.

Når TV 2 hjelper deg kontakter IKEA, blir det fortgang i saken.

Etter en befaring hos familien oppdager IKEA at det fortsatt mangler noen varer. Alle varene er ikke på lager og må haste-bestilles fra Sverige. Etter noen dager blir kjøkkenet hos familien Bartos Axelson endelig ferdigmontert.

TV 2 hjelper deg ber IKEAs kommunikasjonssjef, Jan Christian Thommesen, om et intervju for å få svar på hvorfor de har måttet vente så lenge.

IKEA beklager

– Jeg betaler for en vare. Jeg skulle få kjøkkenet på tre dager og det tok mer enn to måneder og en kjempekamp hvor vi må ha hjelp av TV for å få det i mål, forklarer Paul fortvilet.

– Det er selvfølgelig ikke bra i det hele tatt. Og aller først så ønsker jeg å beklage for den opplevelsen som Paul og Hege har hatt i denne saken her. Det er ikke noe vi ønsker å være bekjent av på noen som helst måte, svarer Thommesen.

Kommunikasjonsjefen avkrefter også at det i dette tilfellet er kunden som har ansvaret for å vite hvilke varer som er mottatt og hvilke som fortsatt mangler.

– Nei, og når man betaler for en tjeneste slik som Paul har gjort i dette tilfellet, så skal han selvfølgelig få den komplett levert uten at det er noen problemer med det, sier Thommesen.

Salgsstoppet kjøkkenfronter

– Det som nok har vært en viktig årsak til at det ble sånn, er at vi stoppet salget av kjøkkenfronten fordi den ikke levde opp til våre kvalitetstandarder. Når den ble introdusert på markedet igjen, klarte man ikke å produsere nok volum til å dekke etterspørselen. Det ble forsinkelser på forsinkelser, og det er her det på en måte ballet på seg i prosessen, forklarer Thommesen.

Han kan heller ikke forklare hvorfor ikke alle kjøkkendelene hadde blitt levert.

– Det er ikke akseptabelt. Når vi var her og gjorde en inventering for å se nøyaktig hva som manglet, fant vi ut at det manglet veldig mye. Det har vi selv sett, at det her var på ingen måte komplett levert, sånn som vi hadde lovet. Det er bare å beklage, sier Thommesen.

Kommunikasjonsjefen mener likevel at dette er et spesielt tilfelle fordi IKEA hadde stoppet salget av kjøkkenfrontene. Han forsikrer om at IKEA nå jobber for at kundene skal slippe å forholde seg til mange ulike saksbehandlere.

Kjøkkenet kom til slutt på plass, en drøy uke etter at TV 2 hjelper deg kontaktet Ikea.
Kjøkkenet kom til slutt på plass, en drøy uke etter at TV 2 hjelper deg kontaktet Ikea.

Får kompensasjon

TV 2 hjelper deg lurer på om familien vil få noen form for kompensasjon fra IKEA.

– Vi skal ha en dialog nå fremover og så får vi se hva vi lander på, men jeg er helt sikker på at vi kommer til å finne en minnelig løsning på det, sier Thommesen.

Hege og Paul har i etterkant fått en kompensasjon på 10.000 kroner fra IKEA.

Familien er veldig fornøyd med å få det nye kjøkkenet på plass.

– Nå er vi kjempefornøyd. Det ble jo sånn som tegningen viste. Det er kjempefint og vi er veldig fornøyd med kjøkkenet, avslutter Paul.

Lik TV 2 Underholdning på Facebook

Redaksjonens anbefalinger

  1. – Jeg er 25 år og jomfru
    Tirsdag 11. des. 2018 | Underholdning
  2. Her får TV 2-profilen gladnyheten på direkten
    Tirsdag 11. des. 2018 | Underholdning
  3. Kjetil forlater Farmen-finalen i sinne etter tapet – nektet å komme tilbake
    Søndag 9. des. 2018 | Underholdning
  4. Farmen-Sølvi er forlovet
    Tirsdag 11. des. 2018 | Underholdning
  5. TV-stjerne åpner opp om livstruende lidelse: – Jeg har hatt 16 operasjoner
    Tirsdag 11. des. 2018 | Underholdning