se OG hør 40 år:

Dette er de mest skandaløse sakene

HISTORISK: Mange husker flere av Se og Hørs forsider godt.
HISTORISK: Mange husker flere av Se og Hørs forsider godt. Foto: Faksimiler Se og Hør
I september er det 40 år siden den første utgaven av Se og Hør kom i butikkhyllene.

I 1978 så den første utgaven av Se og Hør dagens lys. Det markerte starten på en ny, fargerik epoke med kjendisnyheter, sladder, glamour, flaskeposter – og en og annen rettssak.

– Kjendislivet hadde vært litt mindre fargerikt uten Se og Hør, sier Ellen Arnstad, bladets første kvinnelige redaktør, til TV 2.

Bladet er elsket og hatet, også av kjendiser som omtales. Senest i april gikk kongehuset hardt ut mot Se og Hør, og mente at et oppslag om Marius Borg Høibys kjæreste var et overtramp av privatlivets fred.

Forsiden (til høyre på bildet øverst i saken) omtalte Borg Høibys kjæreste Juliane Snekkestad som «Playboy-modell». Det likte kongehuset dårlig.

«Vi kjenner Juliane som både hardtarbeidende og dyktig. Hun burde ha sluppet å komme på forsiden av Se og Hør på denne måten», het det i uttalelsen fra kongehuset.

Vi har samlet flere av de mest oppsiktsvekkende og minnerike oppslagene til Se og Hør – se listen:

Første gang

Den aller første utgaven av Se og Hør kom i salg 21. september 1978. Da var Knut Haavik, grunnleggeren av bladet, redaktør. Haavik var redaktør fram til 2004. Dagens redaktør er Ulf André Andersen.

Førsteutgaven solgte 106.000 eksemplarer. I 2002 var opplaget 425.000, som også er rekorden.

Foto: Faksimile Se og Hør
Foto: Faksimile Se og Hør

Dollie de Luxe

12. april 1984 var Dollie de Luxe – bandet bestående av Benedicte Adrian og Ingrid Bjørnov – på forsiden av Se og Hør. Tittelen som sto trykket var: «Vi lever som i et ekteskap»

Denne uken fortalte tidligere sjefsredaktør Knut Haavik til God morgen Norge at han angret på denne forsiden.

– Alle trodde jo da at de var lesbiske, og det ble et himla styr, sa Haavik.

Like etterpå valgte både Adrian og Bjørnov å droppe Se og Hørs fest i forkant av Melodi Grand Prix.

– Da skrev jeg en litt forbanna leder hvor jeg kalte dem for «Fjollie de Luxe». Men jeg har bedt dem om unnskyldning etterpå, sa Haavik.

Foto: Faksimilie Se og Hør
Foto: Faksimilie Se og Hør

Mette-Marit og kronprinsen

Se og Hør var fra begynnelsen tett på forholdet mellom kronprins Haakon og Mette-Marit, som ble kjent i 1999.

Forholdet mellom Mette-Marits far, Sven O. Høiby, og Se og Hør, har også fått mye oppmerksomhet. Tidligere Se og Hør-journalist Håvard Melnæs ga i 2007 ut boka «En vanlig dag på jobben», hvor han hevdet at Se og Hør ga store pengesummer til Høiby for å få detaljer om den til da ukjente Mette-Marit. I 2010 ble det også laget film om dette.

Faksimile: Se og Hør
Faksimile: Se og Hør
Faksimile: Se og Hør
Faksimile: Se og Hør

Rune Rudbergs damer

I 1999 smilte artisten Rune Rudberg fra bladhyllene, ved siden av tittelen «Jeg har elsket med 1000 damer». Forsiden fikk stor oppmerksomhet.

I flere intervjuer har Rudberg imidlertid gått tilbake på disse opplysningene, blant annet i en TV 2-dokumentar som ble sendt i 2006.

– Det var under et portrettintervju at journalisten spurte meg om hvor mange damer jeg hadde hatt. Jeg svarte at jeg ikke var helt sikker, hvorpå journalisten fulgte opp med spørsmålet: «Vil du si over 1000?». Jeg svarte på tull: «Det skulle faen meg ikke forundre meg», sa Rudberg.

Foto: Faksimile Se og Hør
Foto: Faksimile Se og Hør

Bryllup til Høyesterett

I 2005 publiserte Se og Hør bilder fra bryllupet til artisten Lars Lillo-Stenberg og Andrine Sæther. Paret giftet seg på Tjøme, og bildene ble tatt fra avstand, ut at paret hadde kjennskap til dette.

I ettertid saksøkte paret Se og Hør for å ha brutt privatlivets fred. Saken endte med tre rettsrunder. Paret vant mot Se og Hør i tingretten, og lagmannsretten, men tapte i Høyesterett. Paret anket derfor videre til Menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg, hvor de tapte i 2014.

Foto: Faksimile Se og Hør
Foto: Faksimile Se og Hør

– Vi hadde lagt opp hundre prosent til at dette var en privat setting. Vi var ikke på Huk, og det var ikke Bjørn Eidsvåg som viet oss, sa en skuffet Lillo-Stenberg til TV 2, etter Høyesterettsavgjørelsen i 2008.

I TINGRETTEN: Andrine Sæther (f.v.), Lars Lillo-Stenberg og advokat Harald Stabell hilser på Se og Hør-fotograf Morten Krogh i Oslo tingrett i 2006.
I TINGRETTEN: Andrine Sæther (f.v.), Lars Lillo-Stenberg og advokat Harald Stabell hilser på Se og Hør-fotograf Morten Krogh i Oslo tingrett i 2006. Foto: Aas, Erlend/SCANPIX
Lik TV 2 Underholdning på Facebook