Mobilavtale lagt ned etter TV 2 hjelper deg-avsløring

FLERE TJENESTER: SWAP, Svitsj eller Renew it? er avtalene som er blitt gått nærmere i sømmene.
FLERE TJENESTER: SWAP, Svitsj eller Renew it? er avtalene som er blitt gått nærmere i sømmene. Foto: TV 2 hjelper deg
Det er flere aktører enn telegigantene som tilbyr avtaler for å bytte mobil. En av avtalene er så dårlig at den legges ned.

Telenor og Telia har hatt stor suksess med sine avtaler som lar deg bytte mobil allerede etter et år mot en månedlig sum. Hovedandelen av kundene deres kjøper mobil med SWAP og Svitsj-avtaler. Nå har også Elkjøp kastet seg på byttebølgen med Renew it.

TV 2 hjelper deg har gått avtalene nærmere i sømmene for å se om de lønner seg. Men Elkjøp greide ikke å gi oss pris eller informasjon om sin egen avtale på verken chat, kundetelefon eller i butikk. I én butikk hadde ingen av de ansatte en gang hørt om Renew it.

Skroter avtalen

– Da vi så suksessen med Renew it på data, ble vi for ivrige og bestemte oss for å teste den også på mobil. Vi ser nå at vi ikke har klart å informere godt nok ut i organisasjonen eller gitt nødvendig opplæring, sier Madeleine Schøyen Bergly, kommunikasjonssjef i Elkjøp.

Avtalen kunne heller ikke måle seg på pris. Nå trekker Elkjøp Renew it for mobil fra markedet.

Avtalen ble lansert uten godt nok forarbeide, så vi ser at Renew it for mobil ikke har konkurransedyktige priser. Derfor velger vi å avslutte testen og kontakte de få som har benyttet seg av avtalen for å tilby de andre alternativer, sier Bergly.

  • Se TV 2 Hjelper deg i kveld kl. 20.25, eller når du vil på TV 2 Sumo. Vil du se mer Forbrukerstoff? Se Matkontrollen allerede nå.

Svitsje eller swappe?

Men hva med Svitsj fra Telia og SWAP fra Telenor? Lønner disse avtalene seg for forbrukerne?

Avtalene er tilnærmet like, med en fast månedlig sum i 24 måneder. Skjermforsikring er inkludert, men det tilkommer en egenandel på 500 kroner, som blir høyere hvis du skulle ødelegge skjermen flere ganger.

Telia ligger hårfint under Telenor i pris. Hvis du betaler ned en Iphone X 64 GB med avtalene, ender du på ca.12.000 kroner for SWAP mot cirka 11.700 kroner for Svitsj. Det koster ca.10.000 for samme mobil i billigste nettbutikk.

– Det blir som å kjøpe mobil på avbetaling, og kan sammenlignes med å bruke kredittkort som gjerne har en rente på rundt 20 prosent, sier Pål Silseth.

Pål Silseth, BI-lektor og partner i Barcode Intelligence, har gått avtalene nærmere i sømmene.
Pål Silseth, BI-lektor og partner i Barcode Intelligence, har gått avtalene nærmere i sømmene.

Han er partner i Barcode Intelligence og lektor på BI, og har undersøkt avtalene for TV 2 hjelper deg.

– For deg som absolutt vil ha nyeste mobil hvert år, og ikke klarer å betale hele beløpet der og da, kan avtalen være en mulighet. Du må bare være klar over at du betaler mer, sier Silseth.

Binder kundene

I begge avtalene kan du bytte mobil allerede etter ett år, men da binder man seg til en ny 24-måneders avtale.

Og selv om telegigantene sier man ikke er bundet til deres abonnement, så må man ha et Telia eller Telenor-abonnement både når man inngår avtalen og bytter mobil.

– Det betyr i praksis at det er litt klønete for forbrukeren, og mange velger nok derfor å bare ha et abonnement der de slipper å bytte frem og tilbake. Og verken Telenor eller Telia har de billigste abonnementene, sier Pål Silseth.

Fagdirektør for handel hos Forbrukerrådet mener avtalene er laget for å knytte oss til et bestemt selskap.

– De er designet for å gjøre oss som forbrukerne lojale mot selskapet, og det er sjelden vi som forbrukere tjener på slike avtaler, sier Gunstein Instefjord.

Gunstein Instefjord, fagdirektør for handel hos Forbrukerrådet, er kritisk til mobilbytteavtalene.
Gunstein Instefjord, fagdirektør for handel hos Forbrukerrådet, er kritisk til mobilbytteavtalene. Foto: TV 2 hjelper deg

Overraskende utgifter

Å bytte inn mobilen virker lekende lett, skal vi tro Telenor og Telia-reklamene. Men det er telegigantene selv som skal vurdere om telefonen du leverer inn er i godt nok stand.

Hvis ikke Telia mener mobilen er god nok, sender de deg den i retur og krever ca. 400 kroner for frakt, samt at du må sørge for å få den reparert før du kan levere den inn.

Og TV 2 hjelper deg har mottatt henvendelser fra flere SWAP-kunder som føler seg overrasket av dyre og tidkrevende reparasjoner på en tilsynelatende velfungerende mobil de har ønsket å bytte inn.

– Du blir svært sårbar som forbruker, for vilkårene for hvilken stand mobilen skal være i ved innlevering er ganske uklare og gir teleselskapene veldig stor bestemmelse. Det kommer heller ikke godt nok frem i informasjonen om avtalene, sier Instefjord i Forbrukerrådet.

Vil informere bedre

Til TV 2 hjelper deg skriver Telia at det er viktig for dem at kundene får en god opplevelse av produktene.

Hvis noe fremstår uklart for forbrukeren, vil de umiddelbart rydde opp og tydeliggjøre informasjonen så kundene får en enda bedre forståelse for hva avtalen går ut på.

Telenor sier at hva som gjelder for SWAP kommer frem av kjøpsavtalen. Men de ønsker å lytte til kunder som ikke er fornøyde, derfor vil de se om de kan kommunisere tydeligere hva som gjelder ved innbytte, og at kundene bør ta godt vare på telefonene sine.

Lik TV 2 Underholdning på Facebook