Terje Bergheim fra Steinkjer måtte vente i nesten to måneder før han fikk pakken sin fra nettsiden Gottekungen.se. Det er vesentlig lenger tid enn de 3-10 leveringsdagene som stod oppført i ordrebekreftelsen.

Men det er ikke den sene leveransen som frustrerer trønderen mest.

– Det skjer ingenting. Du får ikke kontakt!

Fikk ikke svar

Da ventetiden begynte å dra ut, sendte Bergheim flere e-poster til Gottekungen for å etterlyse leveransen sin. Han fikk ikke annet enn fellesmailer i retur.

– Du kan gå ut og skrike på tunet her, du får jo like mye svar av det, sier han oppgitt til TV 2 hjelper deg.

– Kundeservice? Det vet de ikke hva er!

BILLIGERE: Mange nordmenn benytter seg av selskap som kjøper brus og godteri fra andre land.
BILLIGERE: Mange nordmenn benytter seg av selskap som kjøper brus og godteri fra andre land. Foto: Kallestad, Gorm

Flerfoldige henvendelser

Bergheim er ikke alene om å være frustrert over Gottekungen.se. Gjennom sommeren har menneske fra hele landet sendt henvendelser til TV 2 hjelper deg. Alle har ventet på forsinkede leveranser, og mange klager på at det er vanskelig å få kontakt med selskapet.

– Jeg har sendt både e-post og melding uten å få svar, skriver Christian Nordmo fra Sarpsborg.

Siste handel

Også på Gottekungens Facebook-sider strømmer det på med misfornøyde kunder.

I slutten av juli måtte selskapet legge ut en beklagelse til alle kunder som ventet på varer. Beklagelsen fikk over 800 kommentarer.

For Bergheim ble det hans første og siste handel med Gottekungen.

– Det var denne gangen og aldri mer! Det er ikke snakk om. Det går ikke an å oppføre seg sånn.

NETTSIDEN: Gottekungen.se er en av flere aktører som driver svenskehandel på nett. Foto: Skjermdump
NETTSIDEN: Gottekungen.se er en av flere aktører som driver svenskehandel på nett. Foto: Skjermdump

Gottekungen tar selvkritikk

TV 2 hjelper deg fikk, etter flere forsøk, til et intervju med Gottekungen, som drives av fire menn fra Fredrikstad.

Gottekungen beklager at de ikke har klart å levere varer så raskt som ønskelig den siste tiden, og at deres kommunikasjonskanaler med kundene ikke har vært gode nok.

GRUNNLEGGERE: Rino Haugen (t.v.) og Lars Laabak (t.h.) er to av de fire personene som står bak Gottekungen.
GRUNNLEGGERE: Rino Haugen (t.v.) og Lars Laabak (t.h.) er to av de fire personene som står bak Gottekungen.

– Vi har hatt en utrolig vekst, som vi ikke forutså. I den anledning måtte vi også skifte lager, som har medført nye systemer og som gjorde at det ble litt stopp i leveransen, sier Rino Haugen til TV 2 hjelper deg.

– Vi har ikke vært gode nok på å kommunisere. Vi jobber knallhardt for at vi i løpet av en tre ukers periode vil være ajour på alle ordre og besvarelser, sier Lars Laabak.