Av og til dukker det opp uvanlige ting på satellittbilder. Som på det øverst, tatt 16. januar.

Fotografen er NASAs Aqua-satellitt.

Bildet viser havet utenfor kysten av Portugal. I sør ser vi en bit av Spania og Marokko. Gibraltar og innløpet til Middelhavet er skyfritt, godt synlig til høyre midt på bildet.

Over Portugal og vestover i havet ligger det et lag med skyer - og noen merkelige stiper.

Alle har sett flystriper, de hvite strekene som ruteflyene tegner høyt der oppe på himmelen. Dette ligner, men er noe annet.

Sulfater

Stripene er laget av skip ute i Atlanteren.

– Eksosen fra skipsmotorene inneholder små sulfat-partikler. På de ørsmå kornene kondenserer det vanndamp til dråper, forklarer Jeff Schmaltz i NASA.

EKSOSEN fra skip inneholder sotpartikler og sulfater. Foto: Wikipedia
EKSOSEN fra skip inneholder sotpartikler og sulfater. Foto: Wikipedia

Skylaget er i utgangspunktet tynt, men der røyken fra skipene blandes inn blir derfor skylaget tykkere.

– I de naturlige skyene kondenserer vanndampen rund færre og større partikler, som saltkorn, sier Schmaltz.

Noen av stripene på bildet er flere hundre kilometer lange. Stripene er ferskest der de er smalest, når tiden går blåses stipene utover av vinden.

Flystriper

Flystriper er også menneskeskapte skyer, men de dannes på en annen måte.

Jetmotorene bruker paraffin som drivstoff, og ut av motorene kommer det CO2 og vann. Rett bak motoren er eksosen så varm at vannet er i gassform, og helt usynlig. Men gassen kjøles raskt ned.

FLYSTRIPENE starter først nå eksosen er kjølt ned. Foto: Wikipedia
FLYSTRIPENE starter først nå eksosen er kjølt ned. Foto: Wikipedia

I 8000 meters høyde er det normalt mellom 40 og 60 kuldegrader. Når det er så kaldt, skal det lite vanndamp til før luften blir mettet, og dampen kondenseres til små dråper.

FLYSTRIPER over Rhône-dalen i Frankrike 15. mai 2002. Foto: NASA
FLYSTRIPER over Rhône-dalen i Frankrike 15. mai 2002. Foto: NASA

Det er altså vanndampen som kommer ut av jetmotorene som legges igjen i lange striper.

Noen ganger kommer og går stripene. Det skjer når flyet flyr i luft som er på grensen til å mettes av vanndamp. I noen hundre meter mettes luften, i noen hundre meter ikke - og det blir en stiplet strek bak flyet.

Påvirker været

Hvor lenge stripene fra skip og fly svever der oppe avhenger av hvor fuktig luften er, og hvor mye det blåser i høyden.

Stripene påvirker været slik alle skyer gjør. De stenger ute litt av sollyset, og gjør det litt kaldere enn det ellers ville vært midt på dagen.