Derfor er du sjanseløs mot underkjølt regn

ISPANSER: Underkjølt regn har lagt seg som et panser på biler og asfalt. FOTO: Y'AMAL / CREATIVE COMMONS
ISPANSER: Underkjølt regn har lagt seg som et panser på biler og asfalt. FOTO: Y'AMAL / CREATIVE COMMONS
Underkjølt regn dekker alt det treffer med et tykt ispanser. Slik dannes det.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Har du opplevd å finne bilen dekket av et ispanser om morgenen? Så tykt at dørene er frosset fast og isskrapen ikke har en sjanse?

STENGT UTE: Ser bilen sånn ut er sjansen stor for at du ikke kommer deg inn i den. Og ikke bort til den heller ... FOTO: JOEL CRAMER / CREATIVE COMMONS
STENGT UTE: Ser bilen sånn ut er sjansen stor for at du ikke kommer deg inn i den. Og ikke bort til den heller ... FOTO: JOEL CRAMER / CREATIVE COMMONS

Eller at det du tror er sort og våt asfalt viser seg å være en speilglatt skøytebane?

Da har du opplevd konsekvensene av det meteorologene kaller underkjølt regn.

Islaget som lager full stopp i trafikken legger seg ikke bare på biler og asfalt. Underkjølt regn glasserer alt det treffer, og isen kan bli så tungt at ledninger ryker og strømmen forsvinner.

Islaget dannes på to måter, bare den ene handler om ekte underkjølt regn.

Underkjølt

Vann fryser til is ved null grader. Men, lav temperatur er ikke nok.

Skal det danne seg iskrystaller må det finnes et ørlite korn som krystallene kan vokse på. Andre iskrystaller gjør nytten, det gjør også et pollenkorn eller en støvpartikkel.

VAKKERT: Glaserte greiner er vakre å se på, men is er tungt og kan brekke trærne ned. FOTO: JANICE WALTZER / CREATIVE COMMONS
VAKKERT: Glaserte greiner er vakre å se på, men is er tungt og kan brekke trærne ned. FOTO: JANICE WALTZER / CREATIVE COMMONS

Vanndråpene inne i skyene er av og til helt rene, og holder seg flytende selv i mange minusgrader. De er underkjølte.

Faller slike underkjølte dråper ned som regn, fryser de umiddelbart til is på det de treffer, og kan bygge opp et formidabelt islag på kort tid.

Det er derfor fly blir sprayet med frostvæske om vinteren. Uten kan underkjølte vanndråper i skyene fryse til is på flykroppen, øke vekten og ødelegge formen på vingene.

TEMPERATUR: Slik varierer temperaturen for ulike typer nedbør nedover mot bakken. FOTO: WIKIPEDIA /
TEMPERATUR: Slik varierer temperaturen for ulike typer nedbør nedover mot bakken. FOTO: WIKIPEDIA /

Varmfront

Islaget på bakken kan også dannes av regn som ikke er underkjølt. 

Kommer det inn et nedbørområde etter en lang periode med kaldt vær, bruker den milde og fuktige luften tid på å dytte vekk den kalde luften nede ved bakken. 

Den milde luften er lettest, og "kryper" opp over den tunge kalde luften. Det danner seg en varmfront.

ØDELAGT: Ledningene på jernbanestasjonen i Postojna i Slovenia ble ødelagt av is i februar 2014.  FOTO: DANILO ROZMAN / WIKIPEDIA
ØDELAGT: Ledningene på jernbanestasjonen i Postojna i Slovenia ble ødelagt av is i februar 2014.  FOTO: DANILO ROZMAN / WIKIPEDIA

Dersom det kalde laget er tykt, fryser regnet som faller fra skyene til noe som minner om hagl før de treffer bakken: Isregn.

Men er det kalde luftlaget tynt, treffes den iskalde bakken av regndråper, som så fryser til is.

Sjanseløs

Har du gått på ski i under 20 minus vet du at snøen da er nesten som sand. Det glir skikkelig dårlig.

Det som gjør is glatt, er en veldig tynn vannfilm utenpå isen. Det er denne vannfilmen du glir på, ikke iskrystallene.

Vannfilmen skyldes at det ytterste laget av isen er kjemisk ustabil, og finnes selv på veldig kald is. Men laget blir tykkere jo nærmere null grader isen er, og isen er derfor glattest når det bare en noen få minus.

VANNFILM: Nederst er det sekskantede iskrystaller, øverst klarer ikke vannmolekylene å danne skikkelige krystaller, og "flyter" rundt som vann. FOTO: PHYSICS TODAY /
VANNFILM: Nederst er det sekskantede iskrystaller, øverst klarer ikke vannmolekylene å danne skikkelige krystaller, og "flyter" rundt som vann. FOTO: PHYSICS TODAY /

Trykk og friksjon øker temperaturen på isoverflaten, og kan gjøre isen og snøen ekstra glatt akkurat under skien, bilhjulet eller skoen din.

Skal du være sikker på godt feste på is må du derfor være skodd med noe som graver seg fysisk fast, som piggdekk eller kjettinger. Sand som strøs på isen forsvinner fort bort, og det tar en stund før salt virker.

Å få bort isen fra bilen er en utfordring.

Får du opp dørene er det enkleste å la varmeapparatet gjøre jobben. Du kan også spraye på konsentrert vindusspylervæske, da smelter isen på bilruten raskere og er enklere å skrape bort.

Lik Storm på Facebook