therese johaug (Foto: mapjet)
therese johaug (Foto: mapjet)

Johaug får 2 mill. i året for å fronte østerriksk flyselskap

Konsernsjef Peter Fiers falt pladask for Therese Johaug 5. mars 2011.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Therese Johaug fikk, takket være VM-gullet på 30 km. i Holmenkollen, en svært lukrativ sponsoravtale med Mapjet, et flyselskap i Østerrike.

Langrennsesset får minst to millioner kroner i året for å pryde Mapjets hjemmeside. Peter Fiers, som eier Mapjet, er så fornøyd at han forlenger avtalen med to nye år.

– Det var bare helt tilfeldig at jeg ble sponsor for Therese, forklarer Peter Fiers til TV 2.

Les: Bjørgen: – Johaug er blitt irriterende god
Les: – Juryene i idrettskåringer har skismøring i øynene

Historien om «Therese aus Norwegen»
42-åringen hadde selv vært ute på en skitur dagen da Johaug gikk til topps. Så satte han seg ned i sofaen og skrudde på tv-en.

– Det var 5. mars 2011. Det var på min bursdag og der stormet «Therese aus Norwegen», proppfull av energi og seiersglede, inn til VM-gull. Hun gjorde et fantastisk inntrykk. Vårt selskap jaktet på et ansikt til vår webside, og Therese virket perfekt. Jeg undersøkte kjapt muligheten for å få til en avtale med henne. Etter kort tid inviterte jeg henne og manager Jørn Ernst til et møte i Wien. Og slik ble jeg altså sponsor for Therese Johaug, forteller Fiers.

TV 2 vet at Peter Fiers er Johaugs største sponsor. Det kommer han også til å være de to neste årene. Og det er ikke tilfeldig at Therese Johaug er avbildet med musefletter på flyselskapets hjemmeside.

– Var ganske spent
De samme museflettene hadde hun da hun tok VM-gull i Oslo.

– Ja, han ønsket at jeg skulle være slik jeg var da jeg vant 3-mila i Holmenkollen. Og da hadde jeg jo fletter, forteller Johaug.

Jeg setter iallfall veldig stor pris på det han gjør for meg, og ikke minst familien min.

– Jeg skal villig innrømme at jeg var ganske spent da Jørn og jeg dro til Wien for å møte Peter for første gang. Det viste seg ganske kjapt at han var en veldig hyggelig fyr, og han var veldig interessert i idrett. Jeg tror at han synes det kjempeinteressant å få et innblikk i hvordan vi langrennsløpere trener, hvordan vi takler press og slikt. Peter har nok følelsen av at vi er på lag, forklarer Johaug.

Les: Johaug sprudler etter ferien: – Har fått gjort alt jeg ønsket i sommer
Les: Johaug bruker solbriller for å unngå oppmerksomhet

Men det er ikke bare Johaug som får en hjelpende hånd av Fiers. Senest nå i høst sponset han Karstein (Thereses bror, red.anm.) med et treningsopphold i Ramsau.

– Det er jo helt utrolig at en mann fra Østerrike sponser en liten jente fra landsbygda i Østerdalen som synes det er moro å drive med langrenn. Jeg setter iallfall veldig stor pris på det han gjør for meg, og ikke minst familien min, sier Johaug.

Ble lei av pilot-livet
Fiers har bakgrunn som pilot i Austrian Airlines, men han synes det ble for kjedelig å fly de samme strekningene hele tiden. Da startet han like godt sitt eget selskap sammen med en venn. Senere kjøpte Fiers ut kollegaen og eier nå Mapjet alene. De hadde to fly til å begynne med. I dag disponerer selskapet cirka 60 fly. Mapjet driver ikke med organisert rutefly.

– Våre kunder er businessfolk, politikere og dessuten er det noe charter-trafikk. Vi har ulike størrelser på fly og er klare til å fly når kunden måtte ønske, sier Peter Fiers.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Peter Fiers (Foto: Tord Kristian Skancke)

– Men Østerrike er, uten å fornærme altfor mange, ingen langrennsnasjon, og Therese Johaug er nesten total ukjent i ditt land?

– Marketingeksperter vil sikkert mene at dette ikke er spesielt smart, men jeg fulgte min magefølelse og jeg er overbevist om at det var en riktig beslutning, sier Fiers.

Dro på Dalsbygda-besøk
Peter Fiers har i løpet av disse to årene rukket å bli kjent med Thereses familie. Han har vært på besøk i Dalsbygda, og han har invitert familien til Østerrike.

– Og selvsagt var jeg på plass i Val di Fiemme og så at hun ble verdensmester der. Helt utrolig, sier Fiers.

PS! Dette er Johaugs sponsorer: Asko, Colgate Palmolive (Barnas Skimerke i samarbeid med NSF), Mapjet, Tag Heuer, Oakley, BMW, NØK, (Nord Østerdal kraftlag), Isklar/United Bakeries, Eger, Jorbærpikene, Os Trekultur.

therese johaug (Foto: mapjet)