Sjakk-Carlsen med ny hovedsponsor
Magnus Carlsen har undertegnet en avtale som gjør spillselskapet Unibet til hans hovedsponsor de neste to årene.

Det ble kunngjort på en pressekonferanse i Stockholm torsdag.
Carlsens blir global ambassadør for selskapet som er hans hovedsponsor for 2020 og 2021. Han kommer ikke til å promotere Unibet i Norge på grunn av regelverket her til lands.
Peter Alling i Unibet-eieren Kindred Group presiserer i en pressemelding at sponsoravtalen «ikke vil krenke det norske forbudet mot spillreklame og logoeksponering av spillvaremerker».
– Jeg er klar over det finnes kritiske stemmer om idrettsutøvere som inngår avtaler med spillselskaper, og det opplevde jeg selv i sommer. Men jeg har gjort en beslutning som jeg mener er god, sier Carlsen, og legger til:
– Det er ikke min stil å gjøre beslutninger basert på hva folk vil like.
Videre sier han at han ser på samarbeidet med Unibet som svært spennende.
– Jeg mener dette er et godt og fruktbart partnerskap, fordi vi deler mange holdinger og tanker om sport og spill. Det blir veldig spennende i tiden framover, ettersom Unibet er en global merkevare, sier sjakkverdensmesteren.
– Dette er med tiden også blitt et mer og mer naturlig samarbeid for meg, la han til.
Det ble ikke sagt noe om den økonomiske verdien av avtalen. Tidligere i år inngikk Carlsens egen sjakklubb, Offerspill SK, en sponsoravtale med Kindred Group som gir klubben 4 millioner kroner over to år.
Avtalen ble inngått etter at Carlsen i fjor sommer ikke fikk gjennomslag for at Norges Sjakkforbund skulle inngå en lignende avtale med det internasjonale spillselskapet.
(©NTB)
