FRUSTRASJON: Publikum på Monza hadde håpet på at en av Ferrari-bilene skulle vinne. I stedet ble det en antiklimatisk avslutning på racet. Foto: XPB
FRUSTRASJON: Publikum på Monza hadde håpet på at en av Ferrari-bilene skulle vinne. I stedet ble det en antiklimatisk avslutning på racet. Foto: XPB

Pipekonsert i Formel 1-løp

Max Verstappen sikret sin femte seier på rad da han vant Italias Grand Prix søndag. Publikum var misfornøyd med hvordan løpet endte.

Verstappen, som før stoppet i racet hadde en kjempeldelse, rullet i mål bak sikkerhetsbilen.

Publikum på Monza hadde håpet at en av Ferrari-førerne kunne slå den suverene nederlenderen.

De svarte med pipekonsert da løpet ble avsluttet uten racing.

– Det var frustrerende. Jeg skulle ønske at vi kunne ha kjørt, sier Charles Leclerc i et intervju vist på Viaplay.

– Dessverre var vi på andreplass på grunn av det som skjedde tidligere. Det er synd. Jeg skulle ønske at vi kunne ha vunnet foran våre fantastiske fans, fortsetter Ferrari-stjernen.

PALLEN: Max Verstappen vant foran Charles Leclerc (nummer to) og George Russell (nummer tre). Foto: JENNIFER LORENZINI
PALLEN: Max Verstappen vant foran Charles Leclerc (nummer to) og George Russell (nummer tre). Foto: JENNIFER LORENZINI

Etterlyser regelendring

Sikkerhetsbilen kom på banen da Daniel Ricciardos bil ble ødelagt på den 47.- av 53 runder.

Arrangørene rakk ikke å få den ødelagte bilen av banen i tide til at man kunne kjøre noen runder som normalt før slutt.

Viaplay-ekspertene tror at løpet kan aktualisere debatten om hvorvidt man skal kunne avslutte et løp bak sikkerhetsbilen. Et av forslagene er rødt flagg om et stans i racet skjer med få runder igjen.

– Dette ble sesongens kjipeste avslutning på et Formel 1-løp, sier Viaplay-kommentator Henning Isdal under kanalens sending.

Han etterlyser en endring i regelverket.

– Det skal ikke være sånn at løp avgjøres på denne måten, bak en sikkerhetsbil. Da må man finne en løsning som gjør at det går an å kjøre tre-fire runder, mener Isdal.

Forrige sesong ble det bråk da man valgte ikke å avslutte bak sikkerhetsbilen i den omstridte sesongfinalen i Abu Dhabi. I etterkant ble det konkludert med at daværende løpsleder Michael Masi handlet i strid med reglene.

Endret planen

Charles Leclerc startet fra pole position og fikk en god start på Monza. Monegaskeren kjørte inn i pit allerede på den 12. runden, hvor han byttet til medium gummiblanding på dekkene. Det skulle etter planen være hans eneste stopp.

I mellomtiden hadde Verstappen rukket å kjøre seg opp fra sjuende startposisjon og opp i ledelse.

Ti runder senere fikk Leclerc beskjed over teamradioen at han gikk over til «plan C», noe som kunne tyde på at han kanskje måtte gjøre et stopp til.

Verstappen kjørte inn i depotet på den 26. runden og byttet til medium-dekk han også.

Leclerc gjorde et stopp på den 34. runden og byttet til den mykeste gummiblandingen. Verstappen fikk med det en ledelse på 19 sekunder og så ut til å kunne kjøre i ensom majestet inn til sin femte strake seier.

Ricciardo-krasj

Det ble riktignok ikke så enkelt da Daniel Ricciardos bil ble ødelagt og sikkerhetsbilen måtte inn på banen. Både Verstappen og Leclerc kjørte da i depotet og byttet dekk.

Det gjorde de imidlertid til ingen nytte da opprydningen av Ricciardos bil tok for lang tid og førerne gjennomførte de siste rundene bak sikkerhetsbilen.