ETTERLENGTET OPPTUR: Det fleste piler har pekt nedover etter sykkel-VM i fjor høst. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix.
ETTERLENGTET OPPTUR: Det fleste piler har pekt nedover etter sykkel-VM i fjor høst. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix.

Ny gigantavtale for Cykleforbundet – sikrer sportslig satsing i flere år

Uno-X kommer forbundet og norsk sykkelsport til unnsetning.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Energiselskapet inngår nemlig nå et tre år langt samarbeid med Norges Cykleforbund (NCF).

Avtalen er den største Uno-X noensinne har hatt med forbundet, og den vil sikre den sportslige satsingen i tre år fremover.

Det kommer mildt sagt godt med for et forbund i pengenød etter den økonomiske fadesen høstens sykkel-VM ble.

Fra før har Uno-X gått inn og sikret driften av det norske U23-landslaget, og nå vil de også gå inn som generalsponsor for NM landevei, sponse seniorlandslaget og i tillegg være drivstoffleverandør for forbundet.

Går inn med «betydelig» sum

Avtalen trer i kraft 1. januar 2019 og strekker seg ut 2021.

– Akkurat nå er avtalen særdeles viktig - og den ville ha vært viktig uansett. Avtalen sikrer sportslig utvikling og et fundament vi kan bygge videre på, sier president i NCF, Jan-Oddvar Sørnes, til TV 2.

– Hva innebærer avtalen?

– Den innebærer at Uno-X tar et spesielt ansvar for U23, elite og får noen rettigheter i forhold til det, men som altså gir oss et fundament som gir oss trygghet og en utviklingsmulighet for ryttere i Norge og deltakelse internasjonalt.

Sykkelsjef i Uno-X, Jens Haugland, forteller at Uno-X går inn med en «betydelig sum».

– Vi har vært i sykkelsporten i godt og vel fem år, og vi ønsker å signalisere for oss selv og omverdenen at vi virkelig tror på norsk sykkelsport. Denne avtalen sikrer den sportslige satsingen videre, både for NCF og for vårt prosjekt, sier Haugland.

Diskusjon om avtalepunkt: – Det er «give and take»

Avtalen vil ventelig bli tatt svært godt i mot i Sykkel-Norge, men et punkt i avtalen er også ventet å skape debatt.

Under «uttaksrettigheter» i avtalen står det nemlig at Uno-X «har rett til følgende uttak via Uno-X Norwegian Development Team hvis laget har ryttere tilgjengelig»:

  • Gent-Wevelgem: 4 ryttere
  • Ronde Van Vlaanderen Beloften: 4 ryttere
  • ZLM tour: 4 ryttere
  • Course de la Paix Grand Pris Priessnitz spa: 5 ryttere
  • Tour de l'Avenir: 4 ryttere

Det betyr altså at kampen om plassene på U23-landslaget for rytterne som ikke er på laget energiselskapet sponser og drifter, Uno-X Norwegian Development Team, blir tøff.

– En hver avtale er «give and take» og «what's in it for me». Det er det også for forbundet. For forbundet var det viktig å få en avtale vi kunne leve med. Jeg skjønner at det spørsmålet kommer opp, men som avtalen også er tydelig på, så er det NCF som tar ut det endelige laget i hvert ritt, sier Sørnes.

For Haugland har det vært viktig at hele avtalen er offentlig og tilgjengelig, slik at det ikke er noen tvil om hva avtalen innebærer.

– Vi er åpne på det i avtalen. Vi går så betydelig inn her at vi også har sikret oss noen rettigheter knyttet til lagsammensetningen. Vi ønsker å gjøre det åpent for Sykkel-Norge og kommunisere det tydelig. Men samtidig skal vi alltid ha en god dialog med forbundet, noe vi har hatt i år også, knyttet til at de beste rytterne alltid skal sykle på vårt U23-landslag.