NY SJANSE: Mads Østberg kjemper for å få fortsette som rallysjåfør.
NY SJANSE: Mads Østberg kjemper for å få fortsette som rallysjåfør. Foto: Fransson, Micke

Avtalen som kan redde nordmannens karriere

Mads Østberg får fullføre sesongen i Citroën-teamet. Nå skal han bevise at han har livets rett i WRC.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Onsdag ble det klart at Mads Østberg får fornyet tillit i Citroën, og ikke bare for Rally Finland, men resten av sesongen – med unntak av Rally Spania.

– Selvfølgelig er jeg veldig glad for dette, men det skal sies at omstendighetene ble litt rare på grunn av det med Kris (Meeke, journ.anm.). Sardinia ble et viktigere løp enn jeg hadde forberedt meg på, og da var det viktigere å gjøre det jeg fikk beskjed om enn hva jeg hadde sett for meg på forhånd, sier Mads Østberg til Parc Fermé.

– Må være litt egoist

Meldingen fra Citroën-teamet var klar: Kom deg til mål og skaff teamet de poengene du klarer.

Det klarte han med femteplass og årsbeste. Men ambisjonen var egentlig å vise seg fram ved ta risikoen til å prøve seg etappeseire og komme på pallen. Nå nullstiller han seg med senkede skuldre i det han kan ta seg en liten sommerpause før Rally Finland braker løs i slutten av juli.

– For teamet handler det om å bygge seg opp igjen som et nytt team, og det er en ny teamsjef inne som må finne en ny retning man skal dra teamet i. Samtidig må jeg ha en litt egoistisk agenda oppi det hele, sier Østberg på spørsmål om han får frie tøyler til å gi «full gass» eller om han fortsatt må fullføre uten risikoen han må ta for å kjempe om topplasseringer.

For som han sa etter Rally Sardinia; han erkjenner at nivået i VM er høyere enn noen sinne, og han legger ikke skjul på at han har tapt et visst forsprang til førerne ved å se mange av løpene fra sofaen det siste halvannet året.

Dog håper han at disse fem løpene får han såpass varm i trøya at han kan regnes som en vinner og en toppfører for Citroën for neste år.

– Når du har vært ute av det og sittet i sofaen mens de andre har kjørt, så har du helt klart mistet noe. VM er ikke en gang som det var. Du må være mye mer tålmodig, du må treffe på hver minste detalj fra du åpner tilleggsreglene til du putter kjøredressen i vaskemaskinen hjemme. Alt mellom der må være perfekt og det krever erfaring og perfeksjonisme, sier Østberg.

Slik er økonomien rundt Mads

Lenge har det vært spekulert i hvorvidt Østberg har betalt seg inn i Citroën de tre løpene han har kjørt så langt i år. Det er viden kjent at en fører som Khalid Al-Qassimi har fått kjøre enkelte løp fordi han utgjør store deler av budsjettet til Citroën, ettersom de egentlig ikke har budsjett til å drifte mer enn to biler.

Østberg har med seg egne personlige sponsorer fra før, men konstaterer at disse pengene aldri har finansiert Citroën-setet i seg selv, annet enn at de har fått synligheten som ligger i avtalen med nordmannen.

– Jeg har gode sponsorer som jeg ikke hadde fått noe fra om jeg ikke hadde kjørt noe. Samtidig har sponsorene aldri vært dem som har betalt for at jeg har kjørt løp for Citroën, der er det Citroën som til slutt har tatt regninga, selv om mine sponsorer har betalt til Citroën for å få synligheten på min bil, sier Østberg, som naturlig nok ikke kan kommentere summene som sponsoravtalene innebærer.

Nå er situasjonen litt annerledes, selv om han fortsatt har med seg private sponsorer. Avtalen med Citroën innebærer en ordinær lønn for å være en ordinær fabrikkfører.

– Nå er jeg tilbake som fast sjåfør, jeg får lønn som vanlig for dette, og jeg er veldig glad for å være i denne posisjonen igjen etter å ha vært ute såpass lenge. For slik førermarkedet er nå så er det neimen ikke lett å komme tilbake slik.