Alexander Kristoffs opptrekkstog til Tour de France er på ingen måter samkjørt en knapp måned før treukersrittet.

Torsdagens ritt i Gippingen var første gang Kristoff, Ben Swift og Roberto Ferrari syklet sammen i år.

For seint, mener TV 2-ekspert Johan Kaggestad.

– Man burde trent sammen dette laget på et tidligere tidspunkt. Det er jo Ben Swift og Ferrari som skal kjøre Alex inn. Ferrari som opptrekker. Det er de to pluss Bystrøm som er tiltenkt en rolle rundt Kristoff i Tour de France. Da burde man trimmet sammen disse så ofte som mulig så hardt som mulig. Jeg stusset også over at Swift og Ferrari ikke var med i Hammer Series og trente sammen der, sier Kaggestad og legger til:

– Jeg synes det har vært for lite tydelig og tatt for lite action tidsnok. De kunne begynt allerede i Abu Dhabi og trent på dette.

Kristoff erkjenner at det er grunn til å bekymre seg.

– Ja, det gjør det. Det nytter ikke å begynne å øve i Tour de France, sier han til TV 2.

Selv om det ble seier på første forsøk mener Kristoff at trioen burde kjørt sammen på et tidligere tidspunkt.

– En måned før Tour de France er litt for seint. Begge to burde i hvert fall vært med i California. Vi kjørte med Ferrari i Frankfurt, men da måtte han kjøre underveis. Vi fikk ikke prøvd på selve opptrekket siden vi måtte bruke alle mann på å kjøre inn bruddet. Vi får håpe at det funker selv om vi har trent lite på det, sier han.

Kaggestad er ikke like optimistisk.

– Han hadde problemer med dette i Katjusja i også. Det viser seg at de som trener mest på det de skal i konkurrere i som regel lykkes oftest. Det er ryttere som klarer seg uten tog. Alex er god til å hoppe på rette hjul, men han er ikke best i klassen der. Mark Cavendish og Peter Sagan er jo helt rå på det. Alex kan bli for bundet opp i toget. Hva gjør han hvis han ikke finner toget sitt? Sagan og Cavendish gir blaffen og finner et hjul og ordner opp, sier TV 2-eksperten, og drar en parallell til friidrett.

– Hvis man skal vinne 4x100 m stafett trener laget sammen nesten hver eneste dag før VM for at vekslingene skal sitte. I vekslingene avgjør man stafetten. Vekslingene i opptrekkstoget avgjør hvor bra dette blir. Sykkel er enda mer komplisert enn 4x100 meter stafett. Der løper man i delte baner med åtte lag. Her er det mange lag som slåss om en posisjon i veien. Da er det viktig at den kommunikasjonen fungerer, sier han.

Etter Tour of California hadde Kristoff fått nok. Da ga han klar beskjed til lagledelsen.

– Jeg sa at vi måtte kjøre mer sammen. Hvis vi skal kjøre for resultater for meg nytter det ikke at jeg kjører aleine. Jeg liker best å starte spurtene fra front og prøve å holde konkurrentene bak meg, selv om jeg ofte er blitt forbikjørt mot slutten. Jeg blir som regel topp tre da. Hvis jeg kommer bakfra kan jeg være heldig, som i Abu Dhabi. Men som oftest blir jeg rundt nummer ti.

Kaggestad mener UAE nå må ta et valg før Tour de France.

– Er det viktigst å få Dan Martin på topp seks i TDF, eller Kristoff til å vinne en etappe? De vil ha begge deler. Min erfaring å lykkes med begge deler er at man detter midt imellom og ikke oppnår noen ting. Så lykke til Alexander, avslutter ridderen.