Knallharde dopinganklager mot Wiggins og Team Sky

I HARDT VÆR: Bradley Wiggins vant Tour de France i 2012. En ny rapport hevder at det skjedde med bruk av det forbudt stoff. Her fra 2012-utgaven av rittet sammen med Chris Froome (t.v.) Richie Porte og Edvald Boasson Hagen.
I HARDT VÆR: Bradley Wiggins vant Tour de France i 2012. En ny rapport hevder at det skjedde med bruk av det forbudt stoff. Her fra 2012-utgaven av rittet sammen med Chris Froome (t.v.) Richie Porte og Edvald Boasson Hagen. Foto: Joel Saget
Team Sky blir beskyldt for å tråkke over en etisk linje og bruke legemidler for å forbedre rytternes prestasjoner.

Rapporten fra Det britiske sportdepartementet ble gjort offentlig mandag og sender enda en mørk sky over Team Sky.

I rapporten hevdes det at Bradley Wiggins brukte et forbudt kortisonpreparat for å forbedre prestasjonen, ikke bare behandle allergiproblemer, i forkant av Tour de France-triumfen i 2012.

Utnyttet systemet
Wiggins hadde medisinsk fritak (TUE) for bruk av preparatet, men komiteen, som har jobbet med rapporten i nesten tre år, mener at Team Sky har tråkket langt over en etisk linje.

– Fra bevisene gitt til komiteen mener vi at dette veldig sterke kortisonet (Triamcinolone) ble brukt for å forberede Bradley Wiggins, og trolig andre av hans hjelperyttere, til Tour de France. Målet var ikke å behandle et medisinsk behov, men å forbedre hans vekt til kraft-ratio før rittet. Søknaden om TUE for triamcinolone for Bradley Wiggins før Tour de France i 2012 betydde også at han fikk en prestasjonsfremmende effekt underveis i løpet, heter det i rapporten ifølge Guardian.

Frustrert Sky-nordmann
TV 2 møter Gabriel Rasch, Team Skys norske sportsdirektør, før andre etappe av Paris-Nice. Han er frustrert, men anerkjenner at situasjonen er alvorlig.

– Det er ingen bevis. Det er anklager fra folk vi ikke vet hvem er. Vi har en anelse, men vet ikke hvem det er. Det er veldig frustrerende. Det går utover mange som har syklet og sykler på laget, sier Rasch til TV 2.

OPPGITT: Gabriel Rasch (t.v), her sammen med Mads Kaggestad, mener påstandene fra det britiske sportsdepartementet er nettopp bare påstander.
OPPGITT: Gabriel Rasch (t.v), her sammen med Mads Kaggestad, mener påstandene fra det britiske sportsdepartementet er nettopp bare påstander. Foto: Schrøder, Tor Erik

Den tidligere proffsyklisten, som selv syklet for Team Sky i 2013 og 2014, er klar på at han ikke kjenner til om anklagene er korrekte, men "tviler sterkt på" at de har rot i virkeligheten.

– Britisk presse er hissige. De skriver historier om historier. Det er alltid sånn at de skal ta de som er på toppen, sier Rasch.

– Vi som er i laget vet at vi ikke har gjort noe galt. Det er klart jeg skjønner at folk som står utenfor og leser i media kan ha en annen oppfatning. Så lenge vi vet at vi ikke har gjort noe galt, og sponsorene våre også er med oss videre, så håper jeg at vi har troverdighet.

– Etiske grenser er brutt
I rapporten blir også den mye omtalte jiffy-bag-saken fra Critérium du Dauphiné i 2011 satt under lupen. En tidligere etterforskning gjennomført av Det britiske antidopingbyrået (UKADA) ledet ingen vei, men sportdepartementet hevder at det er ikke finnes troverdige bevis på at den mystiske pakken inneholdt det Team Sky mener var det lovlige slimoppløsende stoffet Flumicil.

Dersom påstandene om at pakken inneholdt triamcinolone, ville det ført til en dopingstraff. I rapporten mener sportdepartementet at Team Sky og Det britiske sykkelforbundet bør kompensere UKADA, samt å kriminalisere flere brudd på dopingreglene.

Det insinueres også at Team Sky forsøker å skjule medisinske data og stiller spørsmål ved posisjonen til lagets øverste leder, Dave Brailsford. Han har sammen med Team Sky flagget nulltoleranse til doping i sykkelsporten.

– I motsetning til vitnemålet fra David Brailsford til komiteen mener vi at legemidler ble brukt av Team Sky, innenfor WADA-reglene, for å fremme rytternes prestasjoner, og ikke bare for å behandle medisinske plager, heter det i rapporten.

TV 2s antidopingekspert Mads Kaggestad rister på hodet av innholdet i den nye rapporten og mener det er uheldig at Team Sky har opptrådt i en dopinggråsone.

– De etiske grensene er brutt. Det er taktiske årsaker til at kortison blir brukt. Triamcinolone er en allergimedisin ment for veldig syke mennesker. Her er den sannsynligvis brukt for å manipulere vekt og øke prestasjonene, men uten at man mister kraft. Det er også svært smertestillende. Blant andre tidligere doper David Millar har sagt i intervjuer at Triamcinolone er det mest effektive dopet han hadde brukt. Man har også en langtidseffekt. Du kan i tillegg tilføre mer innenfor det vinduet som du har til bruk av stoffet, sier Kaggestad.

Slår tilbake
Både Team Sky og Wiggins tilbakeviser påstandene. Det britiske storlaget innrømmer at man tidligere har sviktet på flere områder, men slår hardt tilbake mot beskyldningene.

– Rapporten fremmer også en alvorlig beskyldning om at medisin ble brukt av laget for å fremme prestasjonene. Vi tilbakeviser dette på det sterkeste. Rapporten inkluderer også en påstand om utstrakt brukt av Triamcinolone før Tour de France i 2012. Igjen, vi tilbakeviser dette på det sterkeste. Vi er overrasket og skuffet over at komiteen har valgt å presentere en anonym og potensielt skadelig beskyldning på denne måten uten å fremme bevis eller gi oss en mulighet til å gi vår versjon. Dette er urettferdig for både laget og de beskyldte rytterne, skriver Team Sky i en pressemelding.

– Jeg synes det er trist at påstander kan bli lagt frem hvor folk blir beskyldt for ting man aldri har gjort, men som blir ansett som fakta. Jeg tilbakeviser på det sterkeste at noe som helst legemiddel ble brukt uten at det var medisinsk nødvendig, skriver Wiggins i en Twitter-melding.

Stiller spørsmål ved praksis
I britisk presse mener man at dette kan være nådestøtet for Team Sky etter mengder negativ oppmerksomhet de siste årene. Kaggestad mener Team Sky opptrer med dobbeltmoral.

– Team Sky har ikke klart å ivareta viktige prinsipper når det kommer til lagets troverdighet. Som å ha dokumentasjon som kan klarere rytternes deres fra påstander og beskyldninger. Troverdigheten er på et bunn-nivå. La oss si at de har brukt stoffene fordi det har vært en gyldig grunn - hvorfor har de ikke klart å dokumentere det, spør Kaggestad.

– De har vært langt over den etiske grensen. I tillegg har man hatt en lege som i beste fall ikke har hatt kontroll. I verste fall har han vært av samme ullen som andre dopingleger.

Han viser til tidligere Team Sky-leger, Richard Freeman, som er mannen bak bestillingen av den mye omtalte jiffy-baggen. Han og resten av støtteapparatet skulle etter Team Skys egen plan laste opp medisinske data og informasjon om rytterne på Dropbox, men dette ble aldri gjort i perioden mellom 2011 og 2014.

Freeman, som ikke lenger er ansatt av Team Sky, hadde Wiggins' medisinske data på sin egen datamaskin, men han hevder den ble stjålet under en ferie i Hellas i 2014.

– Alle blir rammet av denne saken. Brukte du samme metode som Wiggins? Var dette en strategi laget brukte? Var dette noe alle gjorde? Dette må man kunne svare på. Det er svært uheldig at Team Sky ikke kan dokumentere noe. Det viser at dette er uproft, sier Kaggestad.

Quick Step-sportssjef Brian Holm går langt i kritikken av Team Sky-boss Brailsford. Dansken mener Brailsford bør ta hatten sin og gå etter alt som har skjedd siden laget entret sykkelsporten i 2010.

– Jeg har hørt mye om Team Sky siden 2012. De har vært på den hvite hest fra dag én, så kritikken er vel berettiget, sier Holm til dansk TV 2.

– Jeg synes ikke han har gjort sykkelsporten mye nyttig uansett hva han har sagt.

Samtidig som rapporten kommer venter fremdeles sykkelverdenen på en konklusjon i saken mot Team Skys største stjerne, Chris Froome. 32-åringen med fire Tour de France-triumfer på merittlisten er tatt for ulovlig bruk av astmamedisin, men konkurrere for øyeblikket i påvente av en avgjørelse.

Lik TV 2 Sporten på Facebook