Reglene for hva man kan ha på seg og hva man kan reklamere for er i Pyeongchang-OL, som i alle andre leker, svært strenge.

Den internasjonale olympiske komité (IOC) er nemlig svært opptatt av å beskytte markedsrettighetene sine og prinsippet om at OL skal være reklamefritt.

Da passet det dårlig at Silje Norendal promoterte sin egen personlige sponsor, Under Armour, under slopestyle-finalene forrige helg - og igjen, delvis, under mandagens kvalifisering til big air-finalen.

Forbudt med logo

For mens alle de andre deltakerne holdt seg innenfor reglementet, valgte Norendal å bruke en lilla Under Armour-hals.

Det strider åpenbart mot IOCs utfyllende «Guidelines Regarding Authorised Identifications». I det reglementet er det regulert hvor store, hvor mange og hvilken type reklame man har lov til å bruke under lekene.

I kategorien «skjerf/hals» står det: «No identification of the manufacturer will be permitted».

IOC bekrefter til TV 2 at de ikke likte det de så.

– Reglene er klare. I tilfeller hvor brudd på reglene blir fanget opp av arrangøren eller det aktuelle internasjonale særforbundet før utøveren skal konkurrere, vil man måtte dekke over det aktuelle bruddet med tape. Om det er snakk om et tilbehør til bekledningen, vil utøveren bli bedt om å fjerne det plagget, sier en pressetalsmann fra IOC.

Ifølge reglementet kan konsekvensene for slike regelbrudd bli alt fra diskvalifisering til en advarsel.

– Hvilke konsekvenser får dette for utøveren?

– Problemet ble løst i samarbeid med utøveren, sier IOC.

Gjorde det samme på nytt mandag

Ifølge Under Armours egne sider inngikk de en sponsoravtale med Norendal i desember 2016.

Sofie Torlei Olsen er presseansvarlig for freeski/freestyle, snowboard og skeleton under leken i Sør-Korea.

– Vi har fått en kommentar fra IOC, der Silje blir bedt om ikke å synliggjøre logoen på halsen. Vi og utøverne gjør vårt beste for å følge opp et komplisert regelverk, og vi har en god dialog med IOC om å håndtere situasjoner som oppstår underveis i OL, sier hun til TV 2.

Det stoppet likevel ikke Norendal fra å bruke samme hals, med samme synlige logo, i kvalifiseringen til big air-finalen mandag.

– Vi forstår at problemet med utøveren blir løst, vart alt IOC ville si om at 24-åringen på nytt reklamerte for en privat sponsor.

– Halsen ble snudd i dag etter at vi fikk beskjeden, sier Torlei Olsen.