Punget ut for Facebook-annonser for å sikre OL-ja

Tidligere idrettspresident Inge Andersen, Facebook-sjef Mark Zuckerberg og Rødt-politiker Bjørnar Moxnes. Sistnevnte ler av OL-pengebruken.
Tidligere idrettspresident Inge Andersen, Facebook-sjef Mark Zuckerberg og Rødt-politiker Bjørnar Moxnes. Sistnevnte ler av OL-pengebruken.
Stortingspolitiker ler av Idrettsforbundets siste desperate OL-kampanje.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

1. oktober 2014 samlet Høyres stortingsgruppe samlet seg for å bestemme om de skulle si ja eller nei til statsgaranti til vinter-OL i Oslo i 2022. Møtet skulle være ferdig klokken 17.00, men først halvannen time på overtid kom konklusjonen: Høyre bestemte seg for ikke å støtte et OL i Oslo i 2022.

Som en konsekvens av Høyres nei trakk Oslo kommune søknaden om statsgaranti til OL i Oslo i 2022.

Onsdag fikk pressen innsyn i noen av utgiftene Idrettsforbundet hadde i forbindelse med OL-prosessen.

I ukene før Høyres stortingsgruppe skulle samles jobbet Idrettsforbundet intenst med å påvirke beslutningstakerne. Fra begynnelsen av august kjøpte forbundet annonser fra Facebook hver dag. Til sammen ble rundt 50 000 kroner sendt i retning Mark Zuckerberg.

Annonsene rettet seg mot tilhengere av Oslo-OL samt venner av disse tilhengerne.

– Det var ren markedsføring av det vi gjorde. Segmenteringsmulighetene på Facebook i september/oktober 2014 var ikke like gode som nå, så vi hadde ikke helt klare målgrupper, sier Karl Filip Singdahlsen, informasjonsrådgiver i Norges Idrettsforbund.

TV 2-kilder inne på Høyres møte fortalte underveis at en del Høyre-representanter hadde snudd fra OL-ja til nei. Det var spesielt to saker som vippet det i nei-sidens favør. Den ene var nyheten om at billig-OL ikke blir like billig som antatt, og den andre var luksuskravene fra IOC. Kravene ble først presentert av VG.

– Skulle påvirke politisk
Helt til det siste prøvde Idrettsforbundet å påvirke gjennom kanaler som Facebook.

– Det var for å påvirke det politiske miljøet. Vi skulle mobilisere vennene av OL for å påvirke politisk i størst mulig grad, sier Niels Røine, kommunikasjonssjef i Norges idrettsforbund.

Hans Geelmuyden var en av flere PR-topper som hudflettet aktørene bak Oslo 2022 etter at OL-planene måtte legges på is.

– PR- og kommunikasjonsstrategien mislyktes totalt, uttalte Geelmuyden til Kampanje.

– Det skulle være pølse og lompe
En av politikerne som var mest negativ til OL i Oslo var Rødts Bjørnar Moxnes. Han blir nærmest lattermild når vi spør han om NIFs Facebookkampanje nådde fram til ham.

– Nei, den merket jeg lite til, sier partiets eneste stortingsmann.

– Og du hadde kanskje ikke snudd om du hadde sett den?

– Nei, tvert imot. Hele OL-prosessen var penger ut av vinduet for et oppblåst prosjekt som for lengst hadde spilt fallitt. De sa det skulle være pølse og lompe, men ble en svindyr fest på IOC-toppenes bestilling. Ikke minst via Norway House, sier Moxnes, som heller ikke er overrasket over at NIF brukte penger for å påvirke nei-folk som han selv.

– I sum er det titalls millioner ut av vinduet. Fullstendig bortkastet bruk av penger.

Koste seg på Sawan
I månedene før Høyres endelige OL-nei brukte Inge Andersen mye tid og krefter på å få politikere og idrettspersonligheter til å stille seg bak Oslo-OL. Bilag som tidligere ikke har vært tilgjengelig for offentligheten viser at Andersen spiste middag med blant andre nåværende kulturminister Linda Hofstad Helleland, Jan Åge Fjørtoft, Trude Drevland og Bjørn Dæhlie.

Fjørtoft var en sentral mann i arbeidet for å få OL til Oslo. Han ønsker ikke å kommentere hva han bidro med for å overbevise politikerne.
Noen av middagene var dyrere enn andre. I oktober 2013 spiste 33 personer middag på restauranten Sawan. 27 flasker vin ble drukket (17.500 kroner) i tillegg til 14 øl. Regningen endte på 43 339 kroner.

Blant deltakerne var skipresident Erik Røste og kona Marit, Finken Jagge, Kjetil André Aamodt, Olaf Thommesen (eks-mannen til Vendela Kirsebom) og markedssjefen i NIF Morten Schønfeldt.

– De utgiftene som jeg har hatt i min jobb for Idrettsforbundet til reiser, opphold, og representasjon, er innenfor de retningslinjer og fullmakter som idrettsstyret har vedtatt for generalsekretæren i NIF, skriver Inge Andersen i en generell kommentar.

Styremedlem i NIF, Anne Berit Figenschau, har vært blant forkjemperne for mer åpenhet i idretten.

– Det er godt kjent innenfor idretten at jeg har vært en ivrig forkjemper for åpenhet. Jeg mener fortsatt åpenhet er nødvendig for å styrke idrettens tillitt hos det norske folk og politikerne, sier Figenschau.

– Det som nå kommer frem med bilagene, som var før vår styreperiode, er viktig informasjon som jeg ikke har vært kjent med tidligere. Jeg vil bruke litt tid til å sette meg inn i dette, men jeg vil minne om at det er tatt omfattende grep i NIF når det gjelder regler og retningslinjer for alkoholbruk, sier Figenschau.

Lik TV 2 Sporten på Facebook