I dag er det 15 dager til åpningsseremonien som markerer starten på sykkelfesten i Bergen.

Arrangøren jobber på spreng for å takle små og store utfordringer i forbindelse med mesterskapet. En av utfordringene er at Statens Vegvesen nekter å gi arrangøren bompenge-fritak under VM.

Arrangøren søkte om bompenge-fritak fra klokken 08.00-19.00 i ni dager. Over 100 biler vil passere bomstasjonene i Bergen på de travleste rittdagene i VM. På herrenes fellesstart skal rytterne sykle en rundløype i Bergen 12 ganger. Feltet blir fulgt av en lang kortesje med servicebiler, motorsykler og dommerbiler.

Det var seniorrådgiver Kristian Bauge i Statens vegvesen som formidlet avslaget til arrangøren.

– Vi viser til at arrangøren bør ta kontakt med Bergen Bompengeselskap for å ordne med Autopass-brikker, så sparer de noen kroner på rabattane, sa Bauge til NRK.

Sykkel-VM har anket avgjørelsen til Vegdirektoratet.

TV 2s sykkelekspert Johan Kaggestad er ikke i tvil om hva utfallet bør bli.

– I Arctic Race i Tromsø for to år siden ble det lagt parkeringsbøter på alle bilene i rittet. Jeg gikk til ordføreren og sa «dette går ikke». Alt ble kansellert, revet i stykker og makulert. Det samme må vi gjøre i Bergen, ordfører. Opp i ringene og kanseller det tullete vedtaket, sier en engasjert Kaggestad.

Etter at saken ble publisert tok Linn Kristin Engø, politisk rådgiver for byrådsleder Harald Schelderup, kontakt med TV 2.

Hun forteller at ordføreren ikke kan oppheve vedtaket. I ytterste konsekvens er det Stortinget som må ta tak.

Landslagssjef Stig Kristiansen håper uansett at saken løser seg.

– Jeg ble litt paff da jeg så det. Jeg skal passere der 100 ganger, og så skal taksameteret gå. Det var litt norsk, sier han.

Sykkelpresident Harald Tiedemann Hansen håper de vinner frem med klagen.

– Vi ble litt overrasket da vi fikk avslag, men vi har sendt inn en klage. Så får vi se hvordan den blir behandlet, sier Hansen.

– Løypen er stengt. Er det ikke bare til å legge seg i venstrefeltet?

– Jo, og det kan det hende vi gjør. Men jeg synes det er greit at det blir en ryddig prosess. Deler av løypen går på venstre side av bomstasjonene, men jeg synes det er greit at vi har et ryddig forhold på disse tingene, sier han.

– Ler utlendingene av oss?

– Jeg tror ikke de vet så mye om det. Jeg tror vi skal holde det internt, smiler Tiedemann Hansen.

Vegdirektoratet, som er klageinstans for Vegvesenet vest, åpner for at saken kan få et annet utfall nå som arrangøren har klaget på vedtaket.

– Vegdirektoratet er åpen for en eventuell klage fra arrangøren. Det vil gi Vegdirektoratet mulighet til å se på saken på nytt, sa Kjell Bjørn Vinje, pressesjef i Vegdirektoratet, til TV 2 torsdag.