I dag er det 16 dager til åpningsseremonien som markerer starten på sykkelfesten i Bergen.

Sykkelpresident Harald Tiedemann Hansen uttalte for to dager siden at han frykter millionunderskudd etter sykkel-VM i Bergen.

– Vi har noenlunde kontroll på situasjonen, men så vet vi at det kommer opp uforutsette ting nå mot slutten, sa Tiedemann Hansen til TV 2.

En av disse uforutsette tingene er bompenger. Statens vegvesen nekter nemlig å gi arrangøren bompenge-fritak under VM (!).

Det var NRK som først omtalte saken.

«For bompengeringen i Bergen er det ikke åpent for fritak under idrettsarrangement eller lignende», svarer Statens vegvesen.

– For å være ærlig er vi ganske overrasket over dette. Det er ikke vanlig at bompenger må betales under slike arrangement. Vi har ikke regnet nøyaktig på det, men vi snakker trolig om over 150.000 kroner i bompenger. Alle slike overraskelser vil sette press på oss og økonomien i arrangementet, sier Harald Tiedemann Hansen til NRK.

Arrangøren søkte om bompenge-fritak fra klokken 08.00-19.00 i ni dager. Over 100 biler vil passere bomstasjonene i Bergen på de travleste rittdagene i VM. På herrenes fellesstart skal rytterne sykle en rundløype i Bergen 12 ganger. Feltet blir fulgt av en lang kortesje med servicebiler, motorsykler og dommerbiler.

Sykkel-VM 2017 starter på Askøy med lagtempo søndag 17. september. For å komme over Askøy-broen må man også betale bompenger.

Det var seniorrådgjevar Kristian Bauge i Statens vegvesen som formidlet avslaget til arrangøren.

– Vi viser til at arrangøren bør ta kontakt med Bergen Bompengeselskap for å ordne med Autopass-brikker, så sparer de noen kroner på rabattane, sier Bauge.

Så spørs det om følgebilene heller legger seg i venstrefeltet for å unngå bompengeavgifter.

Vegdirektoratet, som er klageinstans for Vegvesenet vest, åpner for at saken kan få et annet utfall dersom arrangøren klager på vedtaket.

– Vegdirektoratet er åpen for en eventuell klage fra arrangøren. Det vil gi Vegdirektoratet mulighet til å se på saken på nytt, sier Kjell Bjørn Vinje, pressesjef i Vegdirektoratet.