STOPPER SPONSORKONTRAKTER: FA avslutter sponsorkontrakter med bettingsselskaper. Klubbene kan imidlertid fremdeles bli sponset av spillselskapene, her representert ved West Ham og Stoke. 
STOPPER SPONSORKONTRAKTER: FA avslutter sponsorkontrakter med bettingsselskaper. Klubbene kan imidlertid fremdeles bli sponset av spillselskapene, her representert ved West Ham og Stoke.  Foto: Paul Ellis

FA terminerer alle sponsoravtaler med bettingselskapene

Det engelske fotballforbundet har bestemt seg for å terminere alle sponsoravtaler med bettingselskaper, inkludert Ladbrokes som har sponset dem i årevis.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bakgrunnen for at FA nå avslutter sponsorkontraktene er rapporten om bettingselskapenes enorme inntekter (333,4 mill. pund) og den massive kritikken forbundet har fått fra spilleavhengige, blant annet den profilerte fotballspilleren Joey Barton, skriver BBC.

Barton har tidligere rettet krass kritikk mot FA og forbundets sponsoravtaler med spillselskaper.

– De har fått sine inntekter fra bettingselskaper, og for meg som er spillavhengig har det vært et problem, sa han til BBC.

– Alle må ta ansvar
Den tidligere Stoke-vingen Matthew Etherington, som har innrømmet å ha tapt over 17 millioner kroner på gambling, har også kritisert FA.

– Alle må ta mer ansvar. Både PFA (Den engelske spillerforeningen), Det engelske fotballforbundet (FA) og gamblingselskapene selv, sa han til BBC Radio Five Live.

Det engelske fotballforbundet FA skriver i en pressemelding at de nå vil jobbe sammen med bettingselskapene for å forhindre at personer blir spillavhengige.

Ladbrokes, som har vært en av FAs største sponsorer de siste årene, tar FAs avgjørelse til etterretning.

– Vi forstår FAs avgjørelse med tanke på deres kommersielle avtaler som omhandler gambling. Vi vil sammen med FA jobbe videre for å sørge for at integriteten og tilliten beholdes i idretten, sier Ladbrokes-direktør Jim Mullen.

Lotteritilsynet: – Det er veldig bra!
Lotteri- og stiftelsestilsynet, eller bedre kjent som Lotteritilsynet i Norge, har fått med seg at FA har terminert sponsoravtalene med spillselskapene.

Lotteritilsynet synes det er et godt tiltak av engelske fotballmyndigheter.

– Dette er veldig bra. Det er positivt at flere tar mer ansvar for å unngå at folk får problemer med pengespill. Vår erfaring er at norsk idrett har tatt dette på alvor i mange år og det er positivt at andre følger etter, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Mette Hjelle til TV 2 Sporten.

– I hvor stor grad påvirker reklame for privateide bettingselskaper spillavhengige?

– De som blir mest påvirket av pengespillreklame er menn, yngre og personer som sliter med spilleavhengighet. Dette er sårbare grupper som vi må beskytte. Det er viktig å ha et kritisk blikk på markedsføring av pengespill, både omfang og innhold. Det er også derfor Lotteritilsynet har initiert forskning på dette, poengterer hun.

Aggressiv markedsføring bekymrer
Kommunikasjonsdirektøren i Lotteritilsynet opplyser at de følger nøye med på utviklingen i Norge rundt problematikken. Den aggressive markedsføringen fra spillselskaper bekymrer.

– Vår oppgave er å se til at pengespill i Norge foregår i lovlige og ansvarlige former. Det inkluderer markedsføringen. Vi har særlig oppmerksomhet på den mest aggressive markedsføringen fra utenlandske spillselskaper, men vi setter også grenser for Norsk Tipping. I England har de på selvstendig grunnlag valgt å takke nei til reklame og sponsoravtaler med selskaper som opererer lovlig fordi de ser at det påfører andre problemer. Det er et valg vi har respekt for, sier hun