Generalsekretær i Norges Skiforbund Stein Opsal i Oslo tingrett tirsdag før behandlingen av Red Bull-sponsorsaken til alpinist Henrik Kristoffersen.
Generalsekretær i Norges Skiforbund Stein Opsal i Oslo tingrett tirsdag før behandlingen av Red Bull-sponsorsaken til alpinist Henrik Kristoffersen. Foto: Larsen, Håkon Mosvold

– Kraftig misforståelse at Telenor ønsket Red Bull-avtale for Kristoffersen

– Telenor ønsket det ikke, Skistyret ønsket det ikke, det var kun Kristoffersen som ønsket denne avtalen, sa generalsekretær i Skiforbundet Stein Opsal under sitt vitnemål i Oslo tingrett.

Skiforbundets generalsekretær Stein Opsal var klokkeklar i sitt vitnemål på at saken rundt private sponsorer på hjelm/hodeplagg i alpint er prinsipielt svært viktig for Skiforbundet.

– Vi har stått opp i en del krevende saker i høst i langrenn, men det er helt underordnet. Denne saken er altfor viktig prinsipielt og vi må derfor ta den på det grunnlag, sa Opsal.

Slalåmesset Henrik Kristoffersen har saksøkt Skiforbundet for 15 millioner kroner fordi han ikke får ha egen sponsor på hjelmen slik Aksel Lund Svindal har. Forbundet ønsker ikke slike avtaler.

Hevder Telenor følte seg presset

Både Kristoffersens advokat Odd Stemsrud og Kristoffersens far, Lars Kristoffersen, fortalte i retten i dag at Telenor fremsto positive til at Henrik Kristoffersen kunne inngå en avtale om å få reklamere for Red Bull på hjelmen.

Det var ikke Telenors egentlige mening, mener Opsal.

– Det tror jeg er en kraftig misforståelse. Telenor har kun gått inn i diskusjon om dette for ikke å få negativ omtale og bli dratt inn i et søksmål. Hjelmen er viktig for Telenor og en slik avtale er ikke noe Telenor ønsker. Når det er snakk om vinn-vinn for alle parter, er dette en helt annen oppfatning enn den vi har. Skistyret ønsker det ikke, Telenor ønsker det ikke, det er kun Kristoffersen som ønsker dette, sa Opsal.

Dette står i kontrast til det Lars Kristoffersen sa under sitt vitnemål.

– Jeg kontaktet Telenor selv for en stund tilbake for å høre om mulighetene for en avtale. Telenor sa det måtte komme et initiativ fra Skiforbundet for at de skulle se på saken. Jeg har holdt kontakt med Telenor frem til nå og hatt et inntrykk av at Telenor har vært positive til å få dette til, sa Lars Kristoffersen.

– Slik som jeg oppfattet det er det klart at Telenor ikke ønsket å få et omdømmeproblem og ønsket å være løsningsorientert i forhold til situasjonen og unngå en situasjon som den vi er i nå, sa sportssjef Claus Ryste i alpintlandslaget.

Telenor forholder seg nøytral

TV 2 har snakket med sponsorsjef Petter Svendsen i Telenor. Han vil ikke si noe om hva de ønsker i denne saken. Uttalelsene til Opsal om hva som er selskapets egentlige mening sier Svendsen får stå for hans regning.

– Det er jo veldig sprikende uttalelser fra partene. Det vi har sagt hele tiden er at dette i bunn og grunn handler om rettigheter Skiforbundet eier. Telenor forholder seg til det som blir tilbudt i markedet. Så får partene tolke det slik de vil, sier Svendsen.

Telenor har betalt for en avtale der de profileres på utøvernes hjelmer – minus Aksel Lund Svindals frem til 2018.

– Dersom det tilbys en annen avtale i markedet med profilering på færre hjelmer vil det få betydning for prisen.