Eliteserie og Premier League-logoen (innfelt)
Eliteserie og Premier League-logoen (innfelt)

– Er Eliteserien misunnelig på Premier League?

Mange mener Eliteserie-logoen er merkverdig lik Premier Leagues mer berømte logo.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Norsk Toppfotball presenterte i helgen den nye logen for Eliteserien.

Eliteserien har valgt å videreføre løven som et ligasymbol.

Men på sosiale medier har flere merket seg at den nye logoen for Eliteserien er merkverdig lik den mer berømte Premier League-logoen.

– Minner om Premier League
Den oppfatningen deler TV 2-ekspert Freddy Dos Santos.

– Designet er veldig likt Premier League-logoen, ja. Kanskje de har sett mot verdens største liga? Er det litt misunnelse ute og går, undrer TV 2-ekspert Freddy Dos Santos.

Det er Scandinavian Design Group som har hatt oppdraget med å utvikle ny visuell profil og overordnet merkevarearkitektur for den nye logoen til Eliteserien.

Daglig leder Jannicke Øiaas avviser overfor TV 2 Sporten at de har hentet inspirasjon fra Premier League i arbeidet med den nye logoen.

– Et eget design
– Dette er veldig et eget design. Det som er
inspirasjonen er den samme som for landslaget. Den fant vi ved å gå i arkivene i NFF og et dypdykk i arkivet der vi fant inspirasjon om norsk fotball og historie, sier Øiaas til TV 2 Sporten, og legger til:

– Den er basert på den samme fotballhistorien som da landslaget fikk ny logo i 2014. Referansen er et spillermerke fra 1911 med riksløven, og det er der inspirasjonen kommer fra, sier hun.

Øiaas skjønner imidlertid at flere kan se likheter med Premier League-logoen siden også den inneholder en løve.

– Noen vil kjenne igjen referansene fra utenlandske ligaer som Premier League, siden de også har løver i logoen. De har tre løver i landslagslogoen og en løve i ligalogoen, konstaterer Øiaas. Men vår er en egen design som skal ha en klar og tydelig norsk identitet, forteller den daglige lederen i firmaet som står bak Eliteserie-logoen.