Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tilværelsen til Aston Villa-supporterne er lite lystig om dagen. Birmingham-klubben er soleklar tabelljumbo i Premier League og styrer mot nedrykk til Championship.

Klubbens nyeste stunt vil nok derfor ikke glede fansen nevneverdig.

Villa skal nemlig endre sin eksisterende klubblogo, og har ifølge lokalavisen Birmingham Mail brukt hele to millioner pund – godt over 20 millioner kroner – på prosessen.

Den summen virker noe i overkant i seg selv. Men det blir litt ekstra forunderlig når man ser på det angivelige resultatet av «rebrandingen»: Designerne har nemlig kun fjernet ordet «Prepared» og gitt løven mer tydelige klør, samt litt mer fyldighet i pelsen.

Ikke overraskende reagerer en rekke Villa-fans med sjokk og vantro på sosiale medier og i kommentarfelt.

Flere påpeker det humoristiske i at klubben har fjernet ordet «Prepared» («forberedt» på norsk, journ.anm.), etter en sesong hvor de har virket alt annet enn forberedt på Premier League. En Twitter-bruker har også laget sin versjon av logen med ordet «Unprepared» i stedet.

Andre er også frustrerte og sinte over at klubben bruker masse penger og tid på en logoendring samtidig som klubben kjemper for tilværelsen i Premier League.

– Og man lurer på hvorfor Villa kommer til å rykke ned?, skriver en oppgitt fan.

– Er det mer viktig å bytte image enn å bli værende i toppdivisjonen? Ok, det forteller meg mye, skriver en annen.

The Times-journalisten Oliver Kay er også nådeløs.

– Det er som å betale en formue for å ommøblere ombord på Titanic, skriver han på Twitter.

Også kilder innad i klubben skal være oppgitte.

– Dette vil koste millioner å gjennomføre samtidig som klubben ser ut til å miste masse tv-penger neste sesong ved å rykke ned fra Premier League, sier en kilde ifølge Daily Mirror.

Villas logo var for øvrig også tema i en episode av Premier Leaks tidligere denne sesongen, der den vant en logoduell med Leicesters emblem.

– Dette kunne i utgangspunktet vært ganske jevnt, men vi skal legge merke til en liten detalj. Løven er «prepared». Det er en forberedt løve mot en litt svimsete rev, og da vinner løven, sa kommentator Kasper Wikestad.

Ifølge lokalavisen avviser Villa at endringen har kostet så mye som 20 millioner kroner. De hevder summen er «betydelig mindre».