OMSVERMET: Alexander Kristoffs lagkamerat Vyatsjeslav Kuznetsov var omringet av motorsykler på et tidspunkt under Gent-Wevelgem.
OMSVERMET: Alexander Kristoffs lagkamerat Vyatsjeslav Kuznetsov var omringet av motorsykler på et tidspunkt under Gent-Wevelgem.

Kaggestad: – Antallet motorsykler i feltet må reduseres til et minimum

Johan Kaggestad mener Det internasjonale sykkelforbundet må ta rytternes bekymringer på alvor.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nyheten om dødsfallet til Antoine Demoitié (25) har rystet en hel sykkelverden.

Demoitié døde natt til mandag etter skadene han pådro seg da han ble påkjørt av en motorsykkel etter en velt i sykkelrittet Gent-Wevelgem.

Motorsykkelen bar det belgiske sykkelforbundets akkreditering. Ifølge L'Equipe var det en erfaren fører med en kommissær bakpå som var involvert i ulykken.

– Et nødvendig onde
Mads Kaggestad satt selv på en motorsykkel under fjorårets Tour de France. Han er ikke overrasket over at motorsykler nok en gang er innblandet i uhell.

– Det som har skjedd er dypt tragisk, men jeg er ikke overrasket, sier TV 2-eksperten.

– Motorsyklene i feltet er et nødvendig onde. De er der av sikkerhetsgrunner. Motorsyklene skal passe på rytterne. Om løypen hadde vært hermetisk lukket hadde det ikke vært nødvendig med motorsykler, sier Kaggestad.

Han mener det ikke er mulig å se for seg sykkelfelt kjemisk fritt for motorsykler.

– I tillegg til å passe på sikkerheten til rytterne er det motorsykler med fotografer, rittdommere og nøytrale servicemotorsykler i feltet. Dommerne må følge med på andre kjøretøy og passe på at rytterne ikke jukser underveis. Jeg har sett bilder der man ikke kan se rytterne. Det har vært motorsykler som «peser» rytterne slik at de drar nytte av dragsuget til motorsyklene. Samtidig er jo sykkelsporten avhengig av formidling, så derfor er det en rekke fotografer der, fortsetter han.

Mener antall motorsykler må reduseres
I 2015 var det flere episoder der ryttere ble kjørt ned av motorsykler. Johan Kaggestad mener søndagens hendelse må få konsekvenser.

– Nå må de redusere antall motorsykler til et minimum. Normalt er førerne gode til å kjøre, men så smalt som det er i rittene i Belgia skal det lite til før det skjer en ulykke, sier Kaggestad.

Han husker spesielt godt en episode fra Tour des Fjords i fjor.

– Jeg synes vi ser den type hendelser litt for ofte. Det skjedde blant annet under Tour des Fjords i fjor. Jeg fikk kjeft fordi jeg sa at det ikke gikk an å kjøre motorsykkel på den måten, sier Kaggestad.

TV 2-kommentatoren mener Det internasjonale sykkelforbundet (UCI) nå må ta rytterne på alvor.

– I fjor sendte rytterne ut et signal om at noe måtte skje. Det er meningsløst at det må en slik ulykke til for at det skal skje noe, sier Kaggestad.