Dag Otto om Kristoffs utrolige statistikk: 
– Det er nesten for godt til å være sant

– Det er nesten dårlig gjort av dere å ta det opp, sier Thor Hushovd.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

KORTRIJK (TV 2 Sporten): Lørdag åpner klassikersesongen 2016 med TV 2-sendte Omloop Het Nieuwsblad.

Rittene i Belgia kan ofte bli vel så store krasjefester som sykkelfester om været er dårlig og brosteinene glatte, noe som har ført til den ene stygge velten etter den andre de siste årene.

De norske på start

  • 66 - Vegard Stake Laengen (IAM)
  • 81 - Sven Erik Bystrøm (Katusha)
  • 84 - Alexander Kristoff (Katusha)
  • 162 - Vegard Breen (Fortuneo)

Én rytter i feltet husker imidlertid knapt hvordan det føles å gå i bakken: Alexander Kristoff.

Se Omloop på TV 2 Sportskanalen fra 14.15 lørdag

Har syklet rundt halve jordkloden uten en skikkelig velt

For mens syklistene etter mange eksperters mening krasjer mer enn noen gang før, er 28-åringen så godt som alltid i god behold etter rittene.

Noen av favorittene i Omloop Het Nieuwsblad

  • Alexander Kristoff (Katusha)
  • Peter Sagan (Tinkoff-Saxo)
  • Tom Boonen (Etixx-QuickStep)
  • Niki Terpstra (Etixx-QuickStep)
  • Stijn Vandenbergh (Etixx-QuickStep)
  • Tony Martin (Etixx-QuickStep)
  • Philippe Gilbert (BMC)
  • Greg Van Avermaet (BMC)
  • Arnaud Démare (fdj.fr)
  • Tiesj Benoot (Lotto-Soudal)
  • Jens Debusschere (Lotto-Soudal)
  • Jens Keukeleire (Orica-GreenEDGE)
  • Leigh Howard (IAM)
  • Moreno Hofland (Lotto-Jumbo)
  • Luke Rowe (Sky)
  • Elia Viviani (Sky)
  • Giacomo Nizzolo (Trek)
  • Gerald Ciolek (Stölting)

Det er nemlig hele 597 dager siden Katusha-stjernen var involvert i en velt av betydning - brosteinsetappen til Arenberg i Tour de France i juli 2014. Siden da har han syklet smått ubegripelige 20 199,5 kilometer i konkurranse uten å gå alvorlig i bakken.

Sist han måtte bryte et løp? Enda lenger siden. 684 dager og 24 551 km, for å være nøyaktig.

– Det er nesten for godt til å være sant å se at Kristoff har kjørt over 20 000 kilometer i konkurranse, nesten to fulle sesonger, uten å være i bakken. Det er det ikke mange andre ryttere som har klart. Det er 20 000 kilometer i konkurranse, og vi har sett hvor mye de har veltet i det siste, og Kristoff sitter der framme hvor det er farligst og «fighter». Det er imponerende statistikk, så bank i bordet, vi får håpe han klarer å holde seg på hjul videre, sier Dag Otto Lauritzen.

– Jeg kan ikke noen triks eller å kjøre på ett hjul

– Husker du den siste skikkelige velten din?

– Jeg husker ikke helt når jeg veltet sist. Jeg husker jeg veltet så vidt i Tour de Suisse i fjor, men det var før start. Men den brosteinsetappen i Touren i 2014 er vel den siste velten jeg husker, ja. Jeg har vel sikkert vært nedpå noen få ganger, men det er lenge siden jeg har måttet bryte på grunn av velt, sier Kristoff til TV 2.

Sist han måtte bryte var helt tilbake i Paris-Roubaix 13. april 2014.

– Det er vanskelig å si (hvorfor jeg holder meg mer på sykkelen enn andre, journ.anm), men det kan ikke bare være flaks heller. Jeg bremser kanskje litt fortere enn jeg gjorde tidligere når jeg ser det oppstår en farlig situasjon. Det er litt erfaring, også.

– Er du en god «bike handler»?

– Ikke egentlig, føler jeg. Jeg kan ikke noen triks eller å kjøre på ett hjul eller noe, som man vel må kunne om man skal kalle seg selv en god «bike handler», men til å unngå velt er jeg ganske god. Jeg har i alle fall vært det, så får vi håpe jeg ikke plutselig blir uheldig nå, da.

– Du kommer til å skylde på oss om du velter i morgen, du.

– Ja, jeg kommer til å gjøre det!

– Dårlig gjort av dere å ta det opp

Kristoff går, i motsetning til Nacer Bouhanni, Danilo Napolitano og enkelte andre, for å være en ryddig og rettferdig spurter som ikke setter konkurrentene i stor fare med uberegnelige manøvere eller dristige bevegelser.

Thor Hushovd gikk også for å være en «fair» spurter i sin tid, og Hushovd er mildt sagt imponert over Kristoffs evne til å holde seg på sykkelen i stressende situasjoner.

– Først må jeg si at det er dårlig gjort av dere å ta det opp! Nå kan det fort skje noe ved neste løp, sier Hushovd til TV 2 og ler.

– Men det er klart at det er enkelte ryttere som velter mindre og har færre uhell enn andre. Enkelte har bedre kontroll på sykkelen enn andre, og da velter man mindre.

– Hva sier det om ham?

– Det viser at han har blitt en komplett rytter. Før, satt litt på spissen, så sa han at han datt av om han så en bro, men nå har han blitt en rytter som henger bra med og har styrke i bakkene og har god kontroll på sykkelen. Vi ser jo hvor mange velt det er i sporten, og de som velter lite har selvsagt, til syvende og sist, god kontroll på sykkelen.

– Har aldri hengt helt med her

Hushovd ble i 2009 den første nordmannen til å vinne Omloop Het Nieuwsblad.

Lørdag er Kristoff favoritt til å bli den andre.

– Kristoff har absolutt det som skal til for å vinne. Med de løpene han har vunnet, inkludert Flandern rundt, kan han absolutt vinne Omloop. Det er det ikke noen tvil om. Men det er alltid vanskelig i og med at det er det første rittet i Europa, sykkelsesongen begynner for alvor, mange er i form, mange er for tidlig i form… Det er ofte et annerledes sykkelritt, sier Hushovd.

Kristoff vet godt hva Hushovd snakker om.

Katusha-rytteren har aldri helt fått det til å stemme i Omloop, og fjorårets 11. plass er hans foreløpig beste plassering i rittet.

– Jeg har egentlig aldri hengt helt med her. Det kommer liksom som et sjokk etter Qatar og Oman å kjøre på disse veiene igjen, så det blir spennende å se hvordan jeg takler det i år. Men jeg bør jo begynne å huske disse veiene fra tidligere år, så jeg håper det skal gå litt bedre enn det har gjort tidligere.

– Kommer du til å vente på en spurt, eller vurderer du å angripe tidlig, som du gjorde i Flandern rundt i fjor?

– Jeg kommer til å prøve å vente på en spurt og håpe at det samler seg. Det er der jeg har størst sjanse til å vinne. I Omloop er det ofte en liten gruppe som holder helt inn, men jeg tror det er motvind på slutten i morgen, så det kan være en liten fordel for meg. Da samler det seg gjerne fortere i front