SKREKKEKSEMPELET: Den brutale Giant-Alpecin-påkjørselen, som gikk verst utover Chad Haga (innfelt), har fått mye omtale i media, men bilkollisjonen er bare én av mange det siste året. Foto: Instagram/Twitter.
SKREKKEKSEMPELET: Den brutale Giant-Alpecin-påkjørselen, som gikk verst utover Chad Haga (innfelt), har fått mye omtale i media, men bilkollisjonen er bare én av mange det siste året. Foto: Instagram/Twitter. Foto: Picasa

Den skremmende sykkeltrenden: 
19 (!) proffer kjørt ned av bil på trening det siste året

– Virker som det skjer oftere enn noen gang, sier både norsk proff og TV 2-ekspert.
Se den lange listen over syklistene som har blitt påkjørt.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mandag var uhellet ute på ny.

Audun Brekke Fløtten, Ringeriks-Kraft-rytteren som vant Trondheim-Oslo i fjor, ble kjørt ned av en bil på trening, og det bare dager etter at Lotto-Soudal-rytterne Thomas De Gendt og Gert Dockx ble offer for det samme.

KRASJET MED BIL: Thea Thorsen, her fra VM i 2011. Foto: Stian Lysberg Solum / SCANPIX
KRASJET MED BIL: Thea Thorsen, her fra VM i 2011. Foto: Stian Lysberg Solum / SCANPIX Foto: Solum, Stian Lysberg

Tidligere i februar ble også verdensmester Annette Edmondson kjørt ned av en bilist mens hun var ute og trente, og bare noen uker før det igjen ble seks Giant-Alpecin-ryttere meid ned av sjåfør som lå i feil fil.

De fire påkjørslene i 2016 kommer etter et 2015 hvor kollisjonene mellom bil og syklist var påfallende mange.

Både eksperter og aktive syklister er enige: det skjer stadig oftere.

Men ingen vet helt hva det skyldes og hva som kan gjøres med det.

– Virkelig ekkelt å sykle i Oslo noen ganger

Siden samme tidspunkt i fjor, viser nemlig TV 2s uoffisielle oversikt at minst 19 proffsyklister har kollidert med bil ute på trening.

Se fullstendig oversikt i faktaboksen til høyre

Proffsyklisters kollisjoner med bil siste 12 mnd

  • Audun Brekke Fløtten (Ringeriks-Kraft): påkjørt bakfra av bil på trening utenfor Benidorm, Spania, i februar 2016. Ikke alvorlig skadet
  • Thomas De Gendt (Lotto-Soudal): påkjørt av bil på trening utenfor Calpe, Spania, i februar 2016. Brakk en finger
  • Gert Dockx (Lotto-Soudal): påkjørt av bil på trening utenfor Calpe, Spania, i februar 2016. Ukjent skadeomfang
  • Annette Edmondson (Wiggle High5): påkjørt av bil i 50 km/t på trening utenfor Adelaide, Australia, i februar 2016. Mindre kneskade og blodansamling i låret
  • John Degenkolb (Giant-Alpecin):
  • Warren Barguil (Giant-Alpecin): en av seks Giant-Alpecin-ryttere som ble påkjørt på trening utenfor Calpe, Spania, i januar 2016. Forslått og brakk et ben i håndleddet
  • Chad Haga (Giant-Alpecin): en av seks Giant-Alpecin-ryttere som ble påkjørt på trening utenfor Calpe, Spania, i januar 2016. Ble fraktet til sykehus i helikopter. Måtte sy 96 sting i ansiktet, og fikk behandling for større sår i nakke, kinn, bryst og leppe. Brudd i øyehulen
  • Fredrik Ludvigsson (Giant-Alpecin): en av seks Giant-Alpecin-ryttere som ble påkjørt på trening utenfor Calpe, Spania, i januar 2016. Forslått, men ikke alvorlig skadet
  • Ramon Sinkeldam (Giant-Alpecin): en av seks Giant-Alpecin-ryttere som ble påkjørt på trening utenfor Calpe, Spania, i januar 2016. Brudd i skulderbladet
  • Max Walscheid (Giant-Alpecin): en av seks Giant-Alpecin-ryttere som ble påkjørt på trening utenfor Calpe, Spania, i januar 2016. Forslått, brakk skinnbenet, og et ben i hånden
  • John Degenkolb (Giant-Alpecin): en av seks Giant-Alpecin-ryttere som ble påkjørt på trening utenfor Calpe, Spania, i januar 2016. Forslått, stort sår i låret og fikk tuppen av venstre pekefinger nesten helt revet av
  • Jonathan Castroviejo (Movistar): påkjørt på trening i Erletxes, Spania, i desember 2015. Ble fraktet til sykehus med ryggsmerter, men kom fra det uten større skader
  • Iljo Keisse (Etixx-Quick Step): påkjørt 500 meter fra huset sitt ute på trening i juni 2015. Fikk skulderen ut av ledd. Keisse anmeldte bilisten for å ha kjørt på han med vilje
  • Andrey Amador (Movistar): påkjørt av bil på trening utenfor San José, Costa Rica, i juli 2015. Fikk større sår på venstre kne og hånd
  • Matti Breschel (Tinkoff-Saxo): påkjørt av bil på «motorpes»-trening i juni 2015. Slo kneet og måtte stå over det danske mesterskapet. Faren, som «peste» Breschel på treningsturen, brakk kragebenet...
  • Unai Intziarte (Murias Taldea): påkjørt på trening i Usurbil, Spania, i desember 2015. Forslått og fikk to tenner slått ut, men kom fra det uten større skader. Bilisten stakk av, men politiet fikk tak i ham to timer senere
  • Simon Pellaud (IAM): påkjørt på trening i august 2015 i Sør-Spania. Endte opp på sykehus i Malaga, men fikk «bare» skader i ansiktet
  • Pello Olaberria (Murias Taldea): påkjørt på trening i desember 2015 i Nord-Spania, men kom fra det uten større skader
  • Laurens ten Dam (Lotto-Jumbo): påkjørt bakfra i 80 km/t på trening i august 2015. Ble fraktet til sykehuset i Maastricht, Nederland, og måtte hvile i seks uker. Bilisten var 84 år gammel og hadde et treben
  • Haritz Orbe (Murias Taldea): påkjørt på trening i Gernika, Spania, i januar 2015. Brudd i venstre håndledd

– Jeg har inntrykk av at det har vært ganske mye av det det siste året. Det virker som det skjer oftere enn noen gang, sier tidligere syklist og nåværende TV 2-ekspert Mads Kaggestad.

Hitec-rytter Thea Thorsen, som vet bedre enn de fleste hvordan det føles å bli påkjørt, er enig.

– Det er overraskende mange ulykker med syklister og bilister for tiden, men jeg vet ikke hvorfor. Jeg har bodd noen år i Oslo nå, og det er virkelig ekkelt å sykle her noen ganger. Jeg skjønner at bilistene blir irritert noen ganger når jobb - og hobbysyklister ikke tar hensyn, men det er kjedelig for oss som følger reglene at det skal være sånn. Jeg opplever av og til å få spylervæske sprutet på meg, at folk ruller ned ruta og er sinte, at bilister presser deg ut av veien... Men man blir vant til det, sier 23-åringen.

– Nå har jeg kommet meg over det

Ulykkene med norske syklister virker heldigvis å være relativt få, men uhellet var ute for Thorsen da hun var i tenårene.

– Jeg ble påkjørt på langtur hjemme på Ringerike. Jeg ble kastet over taket på bilen, og brakk både krageben og begge armene mine. Jeg ødela også kneet litt, forteller hun.

– Jeg var bare 16 år og ennå litt «ung og dum». Jeg var tilbake igjen i konkurranse på høstsesongen, og det gikk bra, men sesongen etter det igjen ble jeg veldig redd for å krasje i løp og med biler. Nå har jeg kommet meg over det, og jeg er ikke så redd, men jeg har relativt stor respekt for biler nå.

– Syklistene er ikke uten skyld

Som oversikten til høyre viser, har flertallet, dog med flere unntak, kommet fra kollisjonene uten de verste skadene.

For Chad Haga, som måtte sy 96 sting i ansiktet, og John Degenkolb, som nesten mistet sin venstre pekefinger, er det mager trøst at det «stort sett går bra».

Duoens norske lagkamerat, Sindre Lunke, sier at slike ulykker gjør inntrykk.

– Det viser hvor utsatte vi er som syklister når vi er ute og trener. Du tror ikke at sånt kan skje. Det setter en støkk i deg, sier trønderen til TV 2.

Kaggestad var selv ikke involvert i de største ulykkene som aktiv, og han mener at skyldspørsmålet er mer nyansert enn hva mange vil ha det til.

– Det går begge veier. Syklistene er ikke uten skyld når sånne ting skjer, og man kan aldri ta nok forholdsregler. Men syklistene er de myke trafikantene, og summa summarum er det bilistene som sitter igjen som svarte per. Proffene har også en god følelse for hva de driver med og skjønner hvordan trafikken fungerer, og de aller fleste tar mange forholdsregler, sier han.

– Men hva er grunnen til at vi ser mer av disse ulykkene nå?

– Det er vanskelig å si hva som er årsaken. Det kan være mange ulike grunner. Om rytterne bor og trener i områder med mye trafikk, vil de være mer utsatte, men de fleste rytterne foretrekker og oppsøker gjerne mindre trafikkbelastede veier. Det gjorde også jeg da jeg syklet. Sykler man på store veier med mye tungtransport, sykler man gjerne med høye skuldre. Sykler man i store grupper på sånne veier, må man også passe på at man tar hensyn til trafikken, sier han, og legger til:

– Men kollisjoner er også et resultat av menneskelige feil man aldri kan garantere seg mot.